Ga naar inhoud


De regionale DAB+ ensembles gaan on air


EricD

Aanbevolen berichten

hoi,

 

wieringermeer zend al uit met een noodsysteem afgelopen weken kon ik dit signaal al zwak ontvangen hier in oost friesland (nabij drachten)

nu irnsum aanstaat kan ik wieringermeer natuurlijk niet meer mee krijgen.

 

dit is wat ik weet:

op 23 mei is de nieuwe dab antenne al gespot bovenin de mast van wieringermeer.

zal dus binnenkort wel aangaan met vol vermogen.

deze zender is bestemd voor het noorden van noordholland.

 

voor het midden en zuiden van noordholland zul je moeten wachten op de 1 september dan gaat de 8A aan via amsterdam en rotterdam met o.a. ook RTV NH

 

wat smilde betreft:

gistermiddag was te zien dat het bovenste deel van de  nieuwe DAB+ antenne installatie opgehangen is. Het onderste deel is naar een tijdelijk hoger plek in de mast gegaan maar nog niet op de definitieve plek

aangepast door de vrije fries

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi,

 

smilde nu met nieuwe dab antenne on air
 
komt hier met volle bak binnen.
 smilde 6B:  alle 10 de blokjes (was 4 blokjes op nood antenne)
 irnsum 9D:  noordwest alle 10 de blokjes
leeuwarden 12C:  alle 10 de blokjes
smilde 11C:  9 1/2 blokje
 
dus alles komt zeer goed binnen
de regiozender smilde (6B) met 3,5 KW komt zelfs beter binnen dan de 11C uit smilde met 10 Kw.
lokatie nijega (bij Drachten).

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen week zijn i.i.g. de volgende zenders aangezet : 

 

Zwolle (laag vermogen) 

Smilde (hoger vermogen) 

Hengelo 

Hoogezand

Wieringerwerf (hoog vermogen) 

en inderdaad Irnsum

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwolle blaast nu op vol vermogen. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

in wat voor tijdseenheid zijn die vermogens in kW hier opgegeven

als je van lopik II weet uit de oude historie dat hilversum3 met 120kW geblazen werd denke je, als leek, met al die plaatselijke zendertjes met 10 kW zijn we ook niet echt energie bewust...

of toch of niet??

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet natuurlijk niet vergeten dat er tot wel 18 radiostations in één ensemble passen. In het geval van het Oost ensemble waar Zwolle Marslanden voor gebruikt wordt gaat het over 16 radiostations die per 1 september op dat ensemble zitten.

 

Er worden in totaal 9 zenders gebruikt met een verwacht totaal vermogen van rond de 90 kW. 90 kW verdeeld over 16 radiostations is nog geen 7 kW per station om grofweg één derde van Nederland te bedekken.

 

Al met al is DAB+ dus aanzienlijk efficienter dan FM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We vergeten dan wel dat een DAB toestel veel meer stroom verbruikt dan een radiotoestel met FM band.

De kosten van de energie wordt dus van de zender naar de ontvanger overgebracht.

DAB+ is dus in het geheel niet efficient wat energieverbruik betreft.

 

Desalniettemin is DAB+ zondermeer vele malen beter dan analoge FM.

Argumenten van dat het niet goed zo zijn voor het milieu is pure onzin.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar wilde men ook helemaal niet heen...

naar die vermaledijde discussie

het was echter 30 jaar terug de discussie pur sang

en wegens de berichten viel mij op, wat de vermogens zijn die uitgezonden worden

 

als leek mag je toch wel even informeren of die Wattages kloppen?

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We vergeten dan wel dat een DAB toestel veel meer stroom verbruikt dan een radiotoestel met FM band.

De kosten van de energie wordt dus van de zender naar de ontvanger overgebracht.

DAB+ is dus in het geheel niet efficient wat energieverbruik betreft.

Dat is gedeeltelijk wel een beetje achterhaald. Inderdaad, als je een volledig analoge FM radio met wat spoelen etc. gebruikt dan kan een FM radio erg zuinig zijn.

 

Alleen zijn dat soort radio's tegenwoordig erg schaars. Mensen willen RDS, een geheugen voor voorkeurzenders, automatisch afstemmen, automatische ruisonderdrukking, weinig gepruts met de antenne (of liefst zelfs helemaal geen zichtbare antenne) een digitaal display etc. etc. Daarom zijn vrijwel alle FM radio's tegenwoordig gewoon digitaal, het signaal wordt vanuit de antenne eerst door een digitale tuner opgepikt en gedigitaliseerd, dan met een Digital Signal Processor bewerkt om allerlei storing er uit te vissen zodat het ook in niet ideale luisteromstandigheden nog een beetje goed klinkt en daarna omgezet naar analoog geluid.

 

Het gevolg is dat in de praktijk moderne radio's soms zuiniger zijn op DAB dan op FM stand. Kijk maar eens naar de erg populaire Verona chipset die je in veel radio's terugvindt: 227 mW op DAB, 245 mW voor DAB+ en 317 mW voor FM-RDS. In FM stand verbruikt hij flink meer stroom dan in DAB stand. En dat is ondertussen al weer een ouwetje, modernere chipsets zijn aanzienlijk zuiniger. Daarom kom je in de gebruiksaanwijzing van portable radio's ook wel eens kortere speelduur op FM dan op DAB tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk mag dat Tonskydutch.

Ik was nog vergeten te vermelden dat wat betreft het totale stroomverbruik je pas kan spreken van enige efficientie als de FM zenders geheel en over hele land werkelijk worden afgeschakeld.

En dat zie ik de komende 10 jaar + nog niet gebeuren.

 

@EricD...dat is geen tranparente vergelijking. Je vergelijkt het stroomverbruik van FM en DAB+ op dezelfde radio.

Ik bedoelde eigenlijk het stroomverbruik van een simpele transistorradio met analoog FM frontend, IF en analoge ratio detector zoals er miljoenen van in de huishoudens staan.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die vermogens zijn toch ERP vermogens?

Daar moet je de antenne versterking aftrekken om het werkelijke opgewekte vermogen in de zender eindtrap te kunnen bepalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We vergeten dan wel dat een DAB toestel veel meer stroom verbruikt dan een radiotoestel met FM band.

De kosten van de energie wordt dus van de zender naar de ontvanger overgebracht.

DAB+ is dus in het geheel niet efficient wat energieverbruik betreft.

 

Desalniettemin is DAB+ zondermeer vele malen beter dan analoge FM.

Argumenten van dat het niet goed zo zijn voor het milieu is pure onzin.

 

stroom kosten heb je helemaal gelijk en is DAB+ een stuk zuiniger aan de zenderkant dan FM.  Maar bedenk dat er op dit moment nog geen officiele binnenshuis dekking is.  Er komen nog zenders bij of ze gaan op termijn meer vermogen gebruiken.

 

Wat betreft geluidskwaliteit wordt het een heel ander verhaal. DAB+ AAC 64 Kbit klinkt bagger. Die bitrates moeten verdubbeld worden wil het vergelijkbaar zijn met FM.  Dan heb je wel iets minder ruimte voor stations (max 9-10 per mux) 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...