Ga naar inhoud


LNB GT-MO3, afstellen op Astra 3 wil niet lukken


Walraven

Aanbevolen berichten


Beste Heffy

Je bent echt de enigste niet hoor die denkt dat de diseqc toebedeling afhankelijk is van welke kop van de duo-lnb in de klem staat. Het komt regelmatig voor.
Het is eigenlijk heel eenvoudig.
Bij een duo-lnb of monoblock heb je twee lnb's die samen met een 2/1-diseqc-switch tot een blok zijn gemonteerd.
Eén van die lnb's is op positie 1 van de diseqc-switch aangesloten. Als het een 4,3 graden duo-lnb is, is dat altijd de Astra 19,2-lnb. Zo is dat afgesproken.
Het kan dan natuurlijk niet zo zijn dat als je de duo-lnb op de andere kop bevestigd of zelfs los in je handen hebt, kleine kaboutertjes in die duo-lnb de aansluitingen ineens om gaan wisselen.
Bij andere monoblocken ligt die volgorde van aansluiten niet vast.
Zo kun je bij 6 graden monoblock voor de Astra 19,2 en Hotbird 13 tegen komen dat het ene merk de Hotbird positie 1 toekent terwijl het andere merk de Astra 19,2 positie 1 toekent.
Ook bij een 4 graden monoblock dat ook wel eens voor een 4,3 graden duo-lnb wordt gebruikt, ligt de volgorde niet vast evenals bij een 3 graden monoblock voor een 80cm-schotel die in feite hetzelfde is als een 4,3 graden duo-lnb voor een 60cm schotel.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik ben me op de camping aan het amuseren met zo'n zelfde Duo LNB en schotel van mijn schoonvader. Ik kan de Astra 1 perfect ontvangen (>90%) maar de Astra 3 met geen mogelijkheid. Zelfs geen ontvangst die groter is dan 0%!

 

Nu vind ik de schetsen erg verhelderend en dacht dat ik hiermee het euvel zou kunnen verhelpen. Echter, ik heb perfecte ontvangst van de Astra 1 op poort A en perfecte ontvangst van Astra 2 op poort C. De ontvangst van Astra 3 op poort B is er niet.

 

Volgens mij is dit een situatie die niet op de schetsen voorkomt. Kunnen jullie mij uitleggen wat hier aan de hand is? Ik kan de NPO1 en Info kanalen van Astra 3 dan ook niet ontvangen.

 

Canal Digitaal beweert dat ik een nieuwe Duo Quad LNB nodig heb, omdat deze GT-MO3 niet geschikt zou zijn voor Astra 3, maar jullie verhaal en de originele documentatie vertellen mij een ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RoyNL

Welkom op dit forum

De GT-MO3 is een 3 graden block voor een schotel van 80cm. Wat de afstand van de koppen betreft kan dit monoblock ook voor de ontvangst op een schotel gebruikt worden voor een satellietafstand van 4,3 graden.
Alleen is het wel zo dat de stand van de antennes niet aan is gepast aan de aangepaste kruispolarisatie van de drie Astra satellieten.


Dit wil niet zeggen dat dit block niet op een schotel van 60cm te gebruiken is echter je zult een beetje signaalkwaliteit moeten inleveren t.o.v. een 4,3 graden duo-lnb waar de antennes wel in de juiste stand staan.

Als je dit block gebruikt voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5, dan moet je in het menu diseqc 1.0 instellen waarbij Astra 19,2 oppositie 1 en Astra 23,5 op positie 2.

Bij welke plaats ligt de camping waar je nu staat?

Heb je het block gemonteerd zoals op de bijlage, dus met de kop van de Astra 23,5 in de klem en de kop van de Astra 19,2 iets lager?
 

post-60869-0-01235300-1493471739_thumb.jpg

post-60869-0-67211000-1493471757.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het menu van Diseqc kun je enkel kiezen tussen standaard, automatische en handmatige configuraties. Ik houd de standaard configuratie aan waarbij 19.2 op poort A zit en 23.5 op poort B. Op poort C zit de 28.2. Ik kan enkel fatsoenlijk signaal krijgen op A 19.2 en C 28.2. Bij de Astra 3 / 23.5 op poort B krijg ik onmogelijk signaal.

 

De LNB ontvanger ziet er iets anders uit dan jouw foto's. Op die van mij staan geen 19.2 en 23.5 indicaties. Als ik voor de schotel sta en naar de schotel kijk is de linker ingeklemd en staat de rechter buis iets lager. Ik neem aan dat de linker de 23.5 is en de rechter de 19.2. De linker is de bovenste op mijn foto.

post-107835-0-79139100-1493479474_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de foto waar de aanduiding Astra 19,2 en Astra 23,5 alleen maar gebruikt om aan te geven welke kop in de klem moet zitten.
De eerste foto die ik geplaatst heb is wel degelijk de GT-MO3 maar dan de witte kap er af gehaald.

De diseqc-instellingen heb je goed ingesteld.
Geef eens een aantal zenders op die je ontvangt van de Astra 19,2 en Astra 28,2 zoals je denkt.

In welke plaats heb je nu de schotel staan?
Welk merk schotel heb je en welke maat?

Volgens mij heb je het monoblock veel te ver naar voren staan.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de schotel van CanalDigitaal en genoemde duo-lnb is het onmogelijk de Astra 19,2 en de Astra 28,2 gelijktijdig te kunnen ontvangen zonder de schotel te verdraaien.

Wat wel kan is dat je de Astra 23,5 en Astra 28,2 gelijktijdig ontvangt.

 

Als jij de Astra 19,2 en Astra 28,2 gelijktijdig denkt te ontvangen, noem dan eens van beide satellieten wat zenders op die je ontvangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik sta inmiddels niet meer op de camping, maar we zouden wel graag de schotel fatsoenlijk aan de praat krijgen voor de zomer vakantie periode. Ik snap dat het eigenlijk onmogelijk is om de Astra 19,2 en 28,2 tegelijk te ontvangen, maar dat is wel wat de ontvanger aangeeft als je de ontvangst kwaliteit test.

De zenders die ik kan ontvangen zijn vnl de Duitse zenders, RTL, WDR en dergelijke. Alle NLse zenders zijn niet te ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan enkel fatsoenlijk signaal krijgen op A 19.2 en C 28.2. Bij de Astra 3 / 23.5 op poort B krijg ik onmogelijk signaal.

 

Als je slechts een duo LNB hebt aangesloten en je krijgt zogezegd op poort C ook ontvangst, dan komt dat signaal binnen via dezelfde kop als LNB A, dus dan betreft dat ook 19 oost.

 

Als je namelijk in je ontvanger aangeeft dat 19oost op LNB C zit en 23 oost op LNB D, dan werkt dat net zo goed als dat je LNB A en B kiest. Een duo-LNB reageert namelijk (alleen) op de "position"-opdracht uit het diseqc commando.

 

Vermoedelijk reageert je ontvanger met de vermelding dat hij 28 oost ontvangt, omdat de frekwentie waarop hij zoekt zowel op 19 oost als op 28 oost zit.

 

Voor hoe je nu 23 oost kunt gaan ontvangen, is het handig als je de precieze locaties vermeldt voor waar je de schotel wilt opstellen.

@Sprietje is er een kei in, om je dan te vertellen of en hoe dat kan en ingesteld moet worden.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk beste RoyNL

Ik vraag je wat zenders te noemen van de Astra 19,2 en 28,2 die je zegt te ontvangen en nu noem je alleen maar wat zenders op van de Astra 19,2 en geen van de Astra 28,2 die je zegt te ontvangen. Zo komen we natuurlijk geen steek verder.
Benoem nu eens wat zenders die je zogenaamd van de Astra 28,2 ontving.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt A33 en Sprietje voor jullie opheldering mbt de ontvangst. De schotel is van mijn schoonvader en ligt nu opgeborgen in de caravan. Ik moet dus alles uit mijn hoofd beantwoorden. Helaas weet ik niet uit mijn hoofd welke zenders op de 19,2 en welke op de 28,2 te ontvangen zijn. Sorry, ik ben ook maar een noob op het gebied van schotels ;)

 

Als ik het relaas van A33 goed begrijp, ontvingen we enkel de 19,2 satelliet en niet de 28,2 ondanks dat de ontvanger hier aangaf ook een signaal voor te ontvangen.

 

Binnenkort zal mijn schoonvader proberen of ie de schotel thuis wel helemaal aan de praat krijgt. Ik zal dan in geval van problemen beter kijken welke zenders te ontvangen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Na een dag aanklooien kom ik er niet uit dus ga toch hier nog maar eens vragen.

Ik heb een GT-M03 LNB, een Sab Titan Micro SE decoder en en een 60 cm Canal digitaal schotel, . De schotel staat in Oostenrijk in de plaats Prutz. Op de schotel ontvang ik 23.5 en als ik de schotel handmatig draai de 19.2.

Graag zou ik 23.5 en 19.2 tegelijk ontvangen. De kop zit vast in de linker ontvanger en ietsje gedraaid zoals ook op de plaatjes hiervoor (als je er voor staat links).

Ik heb de decoder gereset naar fabriekinstellingen en als ik dan fastscan doe dan vindt hij keurig de 23.5 en stelt in op DisEqC 1/4 maar niet de 19.2 maar 28.2 op DisEqc 2/4). Ik ontvang keurig de NL zenders e.d. maar niets op de 19.2 satteliet (duitse zenders).

 

Hoop dat iemand me kan vertellen wat ik fout doe want heb alles 10 keer gelezen maar kom er niet meer uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, GerritA zei:

De kop zit vast in de linker ontvanger en ietsje gedraaid zoals ook op de plaatjes hiervoor (als je er voor staat links).

 

Begrijp ik het goed dat de kop van de 23,5 in de klem staat en de kop van de 19,2 er rechts omlaag bij hangt en je de schotel dus uitgericht hebt op de Astra 23,5?

Astra 19,2 moet op Diseqc-positie 1 staan en de Astra 23,5 op Diseqc-positie 2.

Duo lnb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Begrijp ik het goed dat de kop van de 23,5 in de klem staat en de kop van de 19,2 er rechts omlaag bij hangt en je de schotel dus uitgericht hebt op de Astra 23,5?

Duo lnb.png

 

Ja, dat heb ik gedaan.  Op mijn kop staat alleen niet 23.5 en 19.2. Is onderstaande kop.

 

 

IMG20230206164348.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...