Ga naar inhoud


Signaalsterkte Astra 19.2 met een Triax 78 + multiblock


satmad

Aanbevolen berichten

nee hoor die zijn niks te breed en goed te gebruiken ervoor

iets smallere of ronde waren ook goed maar ik heb ook op de gibertini 100 cm dezelfde zitten en heb nergens last van

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Toch vraag ik me nog twee dingen af, als ik kijk naar de schotel dan zie ik aan de achterkant van de schotel aan beide kanten getalen staan om de evulatie in te stellen, welk kan moet ik aanhouden. (zie afbeelding)

triax-tds-64-cm-bulk-schotelantenne__pro

 

Daarnaast had ik nog een vraag over mijn satfinder( zie afbeelding). Moeten de lampjes van de 22 KHZ + H/V altijd branden.

En als deze niet brandt wat houdt dat in. Daarnaast had ik gisteren mijn schotel aangesloten, satfnder ging eerst piepen, echter na enige tijd hield dit op en kwam het geluid niet meer terug, ook niet bij het draaien van de schotel. Iemand een idee wat dit inhoudt ?

940442_BB_00_FB.EPS_400.jpg

aangepast door satmad
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke gradenschaal je moet aflezen is afhankelijk of je de schotel in het lage- of hoge elevatiebereik wilt gebruiken, zie bijlage.
De mastklem is namelijk niet symmetrisch maar er zit maar aan één zijde een v-uitsparing in zodat je ook maar aan één zijde de gradenstand kunt aflezen.
Het lage elevatiebereik lees je aan de linkerzijde van de schotel af, het hoge elevatiebereik lees je aan de rechterzijde van de schotel af.

Nu geen tijd meer voor de andere vragen.
 

post-60869-0-73449800-1435216852.png

post-60869-0-29384900-1435216877_thumb.jpg

post-60869-0-75444500-1435216896_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ruw kan men stellen dat een LNB 4 converters bevat, 1 voor de lage en 1 voor de hoge frekwenties, telkens daarbij met keuze tussen Horizontale en Vertikale polarisatie. Het schakelen daartussen kan gebeuren met een 22kHz toon, als het (optionele) groene lampje brandt wordt de hoge band gekozen. De 2de optionele LED markeert dat er geschakeld wordt van horizontale naar vertikale polarisatie.

Als je een pieptoon hoort betekent dit niet noodzakelijk iets, zeker niet als de gevoeligheid zeer hoog staat. Dit piepen wijst op een zekere straling maar dat kan achtergrond straling zijn. Anders is het als de toon verandert; als de toon helemaal wegvalt betekent dit dat de ontvangst sterk verminderd is. Als je op dit moment zelf niets veranderde kan dat betekenen dat de satfinder bijvoorbeeld geen spanning meer krijgt- brandt de achtergrondverlichting?- , dat de verbinding met de LNB losgekomen is, dat de LNB uitvalt enz maar het zou ook kunnen dat u aan het scannen was en de ontvanger eerst op een transponder ontvangst had maar ondertussen op een frekwentie staat die niet overeenkomt met een transponder van de satelliet waarnaar uw schotel min of meer gericht is.

Kies op uw ontvanger Astra 1 en stel af op bijvoorbeeld ZDF HD , richt dan de schotel op ongeveer 30 ° elevatie. Draai aan de knop van de satfinder tot u een piep hoort en draai dan de schotel langzaam van Z naar ZO. Het zou al slecht moeten gaan als u niet ergens een hogere toon hoort. Indien wel zoek dan de beste positie en kijk op uw ontvanger welke zenders je in werkelijkheid kunt ontvangen om te bepalen op welke sat u echt gericht bent. U kan dit proces meerdere keren herhalen tot de juiste sat gevonden is en de fijnregeling moet je dan via indicatie op uw tv doen -signaalkwaliteit maar dit is hier al dikwijls beschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik ook probeer al draai van links naar rechts of andersom de satfinder blijf meestal piepen ook al sta ik voor de LNB dan zou je zeggen dat valt het signaal weg dan blijft de satfinder piepen. Wat doe ik verkeerd ? Hoop dat iemand een oplossing heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou je de bekabeling inclusief connectoren nog eens kunnen checken.

Of een andere lnb. Of een andere satfinder.

Je moet even op onderzoek uit. Stap voor stap. Zit niks anders op.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satmad

Afhankelijk welke transponder je kiest met je satellietontvanger of die in de hoge- of lage band zit en of die horizontaal of verticaal gepolariseerd is, zullen de lampjes wel of niet branden.
Als het groene lampje 22KHz brand, heb je een transponder in de hoge band, is het uit, dan heb je een transponder in de lage band.

Het rode lampje geeft aan of je te maken hebt met een horizontaal- of verticaal gepolariseerde transponder. Kijk even in de gebruiksaanwijzing of bij het branden een een horizontaal- of verticaal gepolariseerde transponder wordt bedoeld.

Kijk ook uit hoe je de satfinder aansluit. Op de achterzijde staat de aansluiting aangegeven welke naar de lnb moet en welke naar de RECorder.

Als de schakelaar op -6 staat, mag de satfinder niet meer piepen, hooguit als de schotel precies staat uitgericht maar ik heb dat nog nooit meegemaakt. Niet voor niets hebben ze de stand "0" er bij gezet want dat is meestal de stand waarmee je moet beginnen. Piept hij dan al, dan een standje terug zetten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het juist uitgeprobeerd maar deze satfinder piept niet op stand -6 ook niet als je hem verkeerd aansluit, ook niet zonder LNB en ook niet met een stukje draad ipv de coax die naar de LNB zou moeten. Als die van jou konstant piept op stand - 6 is er iets kapot. Een  mogelijkheid zou nog kunnen zijn dat uw decoder oscilleert en een hoog frekwent signaal naar de LNB stuurt maar ik weet helemaal niet of er iemand dit al meegemaakt heeft. Of de LNB oscilleert In elk geval, als je gewoon 12V aansluit op de satfinder en die piept dan nog op stand - 6 dan is deze definitief kapot.

Als die niet piept met 12V en wel zodra je de LNB aansluit is de LNB kapot (oscilleer).

En als het voorgaande niets oplevert is het de decoder.

En wat ik in een vorig antwoord geschreven heb over de betekenis van de optionele LEDs staat zo in de handleiding.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volgens mij doe ik iets fout, maar vraag me niet wat.

 

Ik was vandaag bezig om mijn schotel uit te richten op de 23.5 met een Traix multiblock met Inverto Black Ultra LNB. Evaluatie stond op 29,3, echter het signaalkwaliteit kwam niet verder kan 50% uit.

Toen ik per ongeluk de schotel iets oplaag ging, richting 33 graden evalutatietoen kwam het signaalkwaliteit uit op 85 %..

Dus ik snap het niet wat ik niet goed gaat, ik weet dat ik de evaluatie voor Nederland tussen de 29-30 graden zit.

Dus wat doe verkeerd.

 

Ik heb daarnaast geprobeerd zo veel mogelijk onderstaande instructie van Sprietje te volgen,

 

k heb het volgende voor een Triax 88 uitgerekend voor Tilburg met Inverto Black Ultra:

Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer alle lnb's zodat de kop 5-6mm van de lnb-klem staan.
Plaats de Astra 19,2-lnb met de houder op 3mm van de lnb-arm.
Plaats de lnb's lnb's van de Astra 19,2, de 23,5 en de Astra 28,2 zodat de koppen tegen elkaar staan.
Plaats de lnb van de Hotbird op 78mm van de Astra 19,2-lnb, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.
Zet de rail 10,34 graden schuin. D.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 35mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 18,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 29,3 graden.
Richt nu de schotel uit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 3mm naast.
Doe dit met de uiterste precisie zodat je echt de maximale signaalkwaliteit hebt bereikt want dit bepaalt ook de kwaliteit voor de overige 3 satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet je me nu toch eens uitleggen.
De elevatie staat op 29,3 graden en toen je schotel iets omlaag ging richting 33 graden?
Bedoel je omhoog ging? Of heb je de schotel op zijn kop gemonteerd?

De instelling van de elevatie is maar een richtlijn om signaal van de satelliet te ontvangen. De juiste elevatie zul je altijd moeten afstellen op maximale signaalkwaliteit. Afwijkingen kunnen ontstaan:
- omdat de paal niet zuiver verticaal staat
- de schotel met arm tolerantiefouten heeft
- de rail ondersteboven gemonteerd is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat schotel is niet op z'n kop geïnstalleerd.

Maar welke norm kan ik aanhouden als het gaat om de maximale signaalsterkte voor het ontvangen van de 23.5 satelliet?

Ik wil morgen namelijk verder gaan met de rest van de satellieten uitrichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje, hoe reken jij de elevatie van de schotel uit ?

Ik moet namelijk de elevatie van mijn schotel zetten op 29,3 graden, alleen als ik kijk op internet en kijk wat de elevatie is van de Astra 23.5 dan kom ik uit op 28.5 graden, dus waar zit dan verschil ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...