Ga naar inhoud


Facebook en je Privacy


Tripleboy

Aanbevolen berichten


Actie komt er,

 

België wacht niet op Europa om harder op te treden tegen bedrijven die onze privacy schenden. Nog dit jaar legt staatssecretaris Bart Tommelein een wetsontwerp voor aan het parlement. Boetes tot 810.000 euro zijn niet uit te sluiten, luidt het maandag in De Morgen en Het Laatste Nieuws.

 

In de Europese Raad zijn onderhandelingen aan de gang voor de opmaak van een Europese privacyverordening, die ervoor moet zorgen dat de lidstaten straks sterker staan tegenover internetreuzen als Facebook. Maar staatssecretaris voor Privacy Bart Tommelein (Open VLD) wil daar niet op wachten. Tegen het najaar trekt hij naar de Kamer met een wetsontwerp dat de Privacycommissie de macht moet geven zelf administratieve boetes uit te delen.

Hij springt daarmee op de kar van Nederland, dat al klaar is met het wetgevende werk. ‘Bij onze noorderburen zijn vanaf volgend jaar boetes tot 810.000 euro mogelijk voor flagrante overtredingen op de regels inzake persoonsgegevens en dataverwerking’, zegt Tommelein. ‘Onze tarieven liggen nog niet vast, maar ik vind dat we in dezelfde buurt moeten uitkomen.’

 

Bron: Het nieuwsblad

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dat laatste enkel maar bangmakerij, ik zou mezelf er niet druk om maken.

Als u daar zich niet druk over maakt dan zijn we vertrokken,

 

Facebook gaat mogelijk veel meer informatie van gebruikers verzamelen. Zo kan worden opgeslagen waar de gebruiker met de muis overheen gaat en welke informatie precies op het scherm te zien is.

Dat vertelt Ken Rubin, hoofd data bij Facebook, in een interview met the Wall Street Journal.

Facebook verzamelt al informatie voor het verbeteren van diensten en bieden van gerichte advertenties, maar het wil die data fors uitbreiden.

Bijvoorbeeld welke gebruikers over welke advertenties zijn gegaan met de cursor van hun muis kan worden bijgehouden. Ook zou het mogelijk zijn op te slaan welke onderdelen van het nieuwsoverzicht bekeken zijn op een smartphonescherm.

Rubin benadert dat het om een test gaat. Binnen enkele maanden moet duidelijk worden of Facebook de gegevens ook echt in het systeem zal opnemen en zo beschikbaar zal maken voor zichzelf en adverteerders. Duidelijk is dat het bedrijf de verzamelde data wil uitbreiden.

Gegevens over gebruikers zijn belangrijk omdat adverteerders meer willen betalen voor reclames gericht op een heel specifieke doelgroep. Advertentie-inkomsten zijn het leeuwendeel van de omzet van het sociale netwerk. Of gebruikers kunnen aangeven dat ze de informatie niet willen delen, is niet bekend.

 

-

 

1.) Alle standaardinformatie is openbaar

Als je een Facebook-account aanmaakt, vul je in principe altijd je middelbare school, vervolgopleiding, werkgever en woonplaats in. Je kan er voor kiezen dit weg te laten, maar Facebook vraagt gebruikers er specifiek om. Al deze informatie is vervolgens openbaar beschikbaar voor alle bezoekers. Ook mensen zonder Facebook-account en leden die geen vrienden met je zijn. 

2.) Berichten kunnen openbaar zijn

Waar je informatie over opleidingen en werk bij het registratieproces al kan aanpassen van Openbaar naar Alleen vrienden, was dat bij berichten tot voor kort niet zo. Standaard waren al je statusupdates te zien voor iedereen die je profielpagina bezoekt.

Na ophef hierover heeft Facebook statusupdates standaard op strengere privacyinstellingen gezet, waardoor alleen vrienden deze normaal gesproken te zien krijgen. Je kan er zelf voor kiezen om berichten alsnog voor iedereen zichtbaar te maken.

Mocht je recent iets openbaar hebben geplaatst, dan kan het zijn dat je bij een nieuwe statusupdate standaard weer deze instelling gebruikt. Check dus voor het plaatsen van berichten goed wie deze te zijn krijgt, in het vakje naast de publiceer-knop.

Facebook laat alleen vrienden berichten op de tijdlijn plaatsen. Niet-vrienden kunnen dus niets op jouw profiel schrijven.

3.) Iedereen kan je opzoeken

Standaard kan iedereen die jouw e-mailadres of telefoonnummer heeft het profiel op Facebook opzoeken via een zoekmachine. Je kan dat zelf uitzetten bij de privacyinstellingen. Daar is het ook mogelijk om aan te geven dat je überhaupt niet wil dat je een link naar je profiel in Google getoond wordt.

4.) Advertenties zijn gericht op jou

Hoewel Facebook belooft gegevens van gebruikers niet door te verkopen aan adverteerders worden reclames wel gebaseerd op gedrag en gedrag van vrienden. "We hebben advertenties aan vrienden gekoppeld, zodat je op basis van wat je vrienden delen en leuk vinden, makkelijk de producten en diensten kunt vinden waarin je geïnteresseerd bent", schrijft Facebook zelf.

Ook je eigen informatie wordt door Facebook gebruikt voor advertenties. Als voorbeeld noemt het bedrijf een sportschool die in de buurt geopend wordt en op Facebook wil adverteren bij mensen die van hardlopen houden en in de buurt wonen. Voldoet jouw profiel aan die eisen, dan zie jij de advertentie. Dit levert uiteraard relevantere reclames op.

5.) Apps krijgen veel toegang

Apps op Facebook, bijvoorbeeld games, krijgen toegang tot je naam, profielfoto, omslagfoto, geslachtsinformatie, netwerken, gebruikersnaam en gebruikers-ID. Daarnaast hebben apps toegang tot de vriendenlijst en andere informatie die openbaar gemaakt is. Deze gegevens zijn noodzakelijk om een game te personaliseren en scores te kunnen vergelijken met vrienden.

Je kan per app instellen of je wil dat deze app informatie laat zien op je tijdlijn. Vaak staat dit standaard aan zodat informatie over een behaalde score in een game als update geplaatst wordt.

 

-

 

De ontwikkelaar xxcallmegreenyxx heeft de bevindingen op Reddit geplaatst. De ontwikkelaar bouwde een tool die bekeek welke processen Facebook op je telefoon volgde. De Facebook app houdt 684 processen in de graten op de smartphone. Zo bekijkt Facebook onder andere hoe lang je naar een post kijkt, hoe vaak je refresht, langs hoeveel pixels je scrollt, en hoe lang het duurt voor je app is opgestart.

Naast Facebook houdt de app ook informatie bij over de telefoon, denk hierbij aan de wifi gegevens, welke type creditcard en de aanwezige netwerken. Ook worden veel processen bijgehouden over andere apps, zoals hoe vaak apps zich op de achtergrond opstarten en verversen, de Facebook app houdt dus zeker goed bij wat er allemaal op de smartphone gebeurt.

 

Privacy, maak je er maar niet druk over, je geeft toch alles zomaar weg.

 

Dus be clever, en onderneem iets.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niets te verbergen dus mij maakt het niet uit, het is allemaal door onszelf veroorzaakt dus gaat niet de schuld zoeken bij de bedrijven maar bij de mensen die na de vinger hun hele hand of meer gegeven hebben.

 

Wil je overal vanaf verkoop dan al je electronica en verhuis naar een hutje op de hei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welnee waarom zou iets tegen mij keren als ik niets te verbergen heb en er ook geen problemen mee heb, als je internet neemt kies je er zelf al voor dat er naar je gedrag gekeken wordt, niet mee eens zeg dan je internet op maar gaat niet lopen klagen. Je kunt alles prima voorkomen door simpelweg de middelen niet te nemen waarvan jij denkt dat het jou privacy schend, eigen keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zou dit niet aan de orde zijn, wat je niet wenst te delen moeten ze ook vanaf blijven.

 

Kennelijk heb je geen besef wat er met je gegevens gedaan wordt, o.a wordt er grof geld mee verdiend door deze aan adverteerders aan te bieden, waarvan jij dus geen cent vangt, immers de privacy gegevens zijn jou bezit en daar kan een ander zonder jou expliciete toestemming geen handel mee drijven laat staan ze delen.

 

http://tweakers.net/nieuws/103549/belgische-staatssecretaris-wil-hoge-boetes-voor-privacyschending.html

 

Misschien kan je navragen op welke manier ze u gaan vergoeden voor het misbruik van uw privacy en het gebruik van al deze gegevens.

 

U zou versteld staan wat er allemaal mee gedaan word, en simpele opmerkingen als gooi alles buiten enz... getuigen niet echt van een helder inzicht in de materie.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk je nu echt dat ze jou of ik gaan volgen? Wij zijn nobody´s het enige wat ze kunnen doen is je reclame sturen aan de hand van je surf gedrag. Een adblocker voldoet dan prima om die reclames weg te toveren.

 

 

Ik zit al op het Internet sinds het publiek werd (iets ervoor ook al via de universiteit) en als ik iets zou moeten beseffen was dat allang naar voren gekomen. Neem een lekker koud biertje en gaat in het zonnetje zitten relax!

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als je niet snapt wat er gaande is.

 

Eind 2014 ontstond ophef over de aangekondigde nieuwe privacyvoorwaarden. Het werd bijvoorbeeld ineens duidelijk dat Facebook informatie deelt met Instagram en Whatsapp, diensten die onder de vleugels van het bedrijf vallen.

Dat is echter niet nieuw. De voorwaarden zijn vooral simpeler en overzichtelijker, waardoor dit soort dingen ineens meer opvallen. Omdat er nauwelijks iets is gewijzigd, gaan de 'nieuwe' voorwaarden zonder overleg in.

Het enige echte verschil is dat in de oude voorwaarden al stond dat informatie over aankopen via Facebook kon worden opgeslagen, maar in de nieuwe voorwaarden wordt duidelijk dat ook transactiegeschiedenis en creditcardgegevens worden bijgehouden.

Er verandert dus nauwelijks iets voor de gebruiker, maar dat betekent niet dat het niet belangrijk is om te weten welke informatie Facebook verzamelt en wat er precies met deze informatie gebeurt.

Facebook gebruikt uw berichten, foto's en video's

Facebook krijgt onbeperkt gebruiksrecht op alles wat u op Facebook plaatst. Het bedrijf heeft de niet-exclusieve rechten om uw content te gebruiken voor verschillende doeleinden.

Als Facebook uw trouwfoto's die op het sociale netwerk staan bijvoorbeeld gebruikt voor een advertentieposter van de locatie waar u bent getrouwd, staat Facebook volledig in zijn recht. Er zijn echter nog geen verhalen bekend waarbij dit soort zaken zijn gebeurd. Tegenover de NOS bevestigt Facebook dat het "geen foto's van gebruikers op billboards gaat zetten".

Facebook beschikt echter niet over het auteursrecht op uw berichten, foto's en video's. Die behoudt u zelf. ICT-jurist Arnoud Engelfriet vergelijkt de situatie met het verhuren van uw huis: "Tijdens de verhuur blijf je eigenaar van het huis, maar anderen mogen er wel gebruik van maken. Facebook krijgt eigenlijk gratis en onbeperkt toegang tot je huis."

Volgens Engelfriet mag Facebook de foto's ook niet doorverkopen aan een derde partij. "Je foto's en video's mogen alleen gebruikt worden voor commercieel gewin, zoals een reclame-uiting. Bij het doorverkopen van foto's moeten ook de auteursrechten worden overgedragen, en die heeft Facebook niet."

Wat Facebook wel doet, is een positief bericht over een bedrijf gebruiken als advertentie voor het betreffende bedrijf. Daar wordt dan ook de profielfoto gebruikt. Dit soort reclames worden overigens vooral aan vrienden getoond.

Facebook verzamelt tot slot ook uw likes, foto's en reacties die u achterlaat bij vrienden of foto's die vrienden van u plaatsen. Het kan zelfs zijn dat een Facebook-vriend zijn of haar contactenlijst met het sociale netwerk synchroniseert, waarin uw gegevens staan.

Facebook houdt uw likes, locatie en vriendschappen bij

Naast het gebruiken van uw gegevens, verzamelt Facebook ook informatie om een profiel van u op te bouwen. Het bedrijf houdt bij wat u precies liked, maar kijkt ook naar bijvoorbeeld locatiegegevens.

Deze gegevens zijn afkomstig vanaf de internetverbinding van uw computer of laptop of de gps-gegevens van een mobiel apparaat. Facebook gebruikt uw locatiegegevens om lokale advertenties te tonen, zoals een advertentie van een restaurant in de buurt, en om te laten zien welke Facebook-vrienden in de buurt zijn.

Volgens Engelfriet is het belangrijk dat Facebook-gebruikers op de hoogte zijn van het tracken van hun locatie: "De Messenger-app, die nodig is voor het chatten met andere Facebook-gebruikers, houdt bij waar je bent. Het is een beetje alsof je constant een drone boven je hoofd hebt zweven, met het excuus dat het apparaat je advertenties laat zien."

Een ander belangrijk onderdeel is dat Facebook analyseert met wie u communiceert. Zo kan Facebook bijvoorbeeld laten zien dat een Facebook-vriend met wie u vaak in gesprek bent een product of bedrijf leuk vindt.

Facebook verzamelt informatie over uw apparaten en internetgebruik

Facebook verzamelt ook informatie over uw apparaten. Denk bijvoorbeeld aan uw mobiele telefoonnummer, ip-adres of de instellingen van uw smartphone. Ook verzamelt Facebook informatie over de accustatus en signaalsterkte van uw smartphone om de app te verbeteren.

Facebook houdt daarnaast bij welke websites u bezoekt als u ingelogd bent op het netwerk. Deze omstreden manier van gegevens verzamelen wordt uitgevoerd via Facebooks like- en inlogknoppen die op heel veel andere websites te vinden zijn.

Door bij te houden welke websites u bezoekt, kan Facebook een gedetailleerder advertentieprofiel van u samenstellen. Als u vaak websites over muziek bezoekt, worden er bijvoorbeeld eerder muziekgerelateerde advertenties getoond, zoals reclame voor een concert. Ook Google toont op deze manier advertenties.

Facebook deelt gegevens tussen Facebook-diensten

Facebook heeft in de nieuwe privacyvoorwaarden ook verduidelijkt dat er informatie tussen verschillende Facebookdiensten wordt uitgewisseld, zoals met Instagram en WhatsApp. Deze apps zijn eigendom van Facebook, waardoor het sociale netwerk informatie van die applicaties kan koppelen aan uw advertentieprofiel.

Dit kan betekenen dat bijvoorbeeld locatiedata uit Instagram wordt gekoppeld. Ook is het mogelijk dat Facebook kijkt naar welke hashtags u vaak bij Instagram gebruikt. Voorbeeld: Als u vaak de hashtag #beauty gebruikt, zou Facebook specifieke advertenties van schoonheidsproducten aan u kunnen tonen.

Hoe persoonlijker de advertentie, hoe meer geld voor Facebook

Facebook verzamelt al bovengenoemde informatie om een zo gedetailleerd advertentieprofiel van zijn gebruikers samen te stellen. Hoe gedetailleerder een profiel, hoe meer geld Facebook aan u verdient. Bedrijven betalen namelijk meer geld om te adverteren bij een doelgroep die sneller geneigd is om hun product te kopen.

Stel dat een Utrechtse pizzeria bij Facebook wil adverteren. Dan zijn Utrechtse studenten een interessante doelgroep waar meer voor wordt betaald. Als de pizzeria vervolgens wil adverteren bij Utrechtse studenten die houden van pizza, wat via likes kan worden gecontroleerd, kost dat nog meer geld.

In het vierde kwartaal van 2014 leverde een Amerikaanse Facebook-gebruiker 9 dollar aan advertentieinkomsten op. Een Europese Facebook-gebruiker is goed voor 3,5 dollar.

Facebook verkoopt privégegevens niet aan derden. Bedrijven laten weten welke doelgroep ze willen bereiken en Facebook zorgt dat de advertentie daar terecht komt. Gekoppelde apps krijgen bovendien alleen toegang tot geanonimiseerde gegevens. Persoonsgegevens worden niet geopenbaard.

Hoe kunt u de nieuwe privacyvoorwaarden van Facebook weigeren?

Het weigeren van de nieuwe privacyvoorwaarden kan alleen door uw Facebook-profiel te verwijderen. Het is wel mogelijk om de privacyinstellingen van uw profiel aan te passen, zodat buitenstaanders uw foto's niet kunnen bekijken. Dit heeft echter geen invloed op de rechten die Facebook over uw foto's heeft.

Ook kunt u uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties binnen het Facebook-netwerk, die worden gekozen op basis van uw surfgedrag. Dit betekent echter niet dat Facebook geen informatie meer over uw verzamelt.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...