Ga naar inhoud


Schotel TELEVES -- 80cm GEEN ONTVANGST


marc53
Ga naar oplossing Opgelost door daddycool57,

Aanbevolen berichten

@marc53, volgens de handleiding op pagina 18 moet jij de diseqc instellen op 1/2 en 2/2. Je hebt immers een duo lnb met 2 koppen. 

1/4 en 2/4 is dus fout!

Ik heb de instellingen veranderd zoals u aangeeft.

Geen beterschap!

Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 71
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tja marc53, dat is nu juist het moeilijkste van een schotel afstellen.
Als alles nog een beetje los staat , dan is het niet moeilijk om maximale signaalkwaliteit binnen te halen. Het is juist de kunst om bij het heel goed vastzetten van alle bouten en moeren om de behaalde signaalkwaliteit te behouden. Ik neem genoegen met maximaal 1% terugval. Is het meer, dan gewoon opnieuw beginnen.
Staat alles heel goed vast, dan trek ik de mast achterover en druk hem voorover om te kijken of de elevatie optimaal staat afgesteld. Voor de draairichting steek ik een stuk betonijzer van 8mm door de mastklem en draai ik uit alle macht de schotel links- en rechtsom. Ook dan mag het signaal alleen maar slechter worden, nooit beter.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou beginnen met er een satfinder -10 € -tussen te zetten, de diseqc uitschakelen en dan de schotel richten tot er een heel sterk signaal binnenkomt rond de 20° oost met de LNB voor Astra1 in de klem. Een scan uitvoeren op Astra 1 omdat deze veel transponders met frekwenties heeft die ook op andere satellieten voorkomen. Dan zou je toch een aantal zenders moeten vinden en aan de hand daarvan kan je via Lyngsat vinden op welke satelliet je echt zit. Als je deze posities dan kent kan je uitrekenen hoever je de schotel nog moet verdraaien om de gewenste satelliet te vinden, in dit geval Astra1. Richt dus bij tot als de pieper een sterk signaal geeft. Kontroleer op de tv bijvoorbeeld op de info zender van TVV of het wel Astra 1 is, herbegin anders.  Zet de schotel nu heel precies met minimum foutpercentage dus maximum kwaliteit op Astra1, de "pieper" is daar niet goed genoeg voor, je moet dit kontroleren op de ontvanger. Dan moet je de handleiding volgen om de Astra 3 door verdraaien van de LNB en niet van de schotel te krijgen met diseqc2/2. Nadien kan je HEEL VOORZICHTIG proberen de ontvangst te optimaliseren maar het zal toch een beetje schipperen zijn om de gulden middenweg te vinden zodat de 2 satellieten bevredigend binnenkomen. Kontroleer telkens zowel Astra1 als 3. Doe alles aan de hand van FTA zenders. Kontroleer nu of je ook gecodeerde zenders ziet, indien niet scheelt er iets met  jouw kaart of de instellingen op jouw decoder maar die ken ik niet. Volhouden en succes gewenst.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkt dat mijn schotel goed opgesteld stond. Ik had zelfs een goed signaal maar bij het definitief vastzetten van de

schotel raakte ik dat weer kwijt.

 

Je was dus al heel dichtbij! Genoeg mensen die dat al niet voor elkaar krijgen.

Dus wellicht, met een forse portie geduld en blijven proberen, lukt het je toch zelf!

 

gr. A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen die gereageerd heeft: hartelijk bedankt!

 

Via een forumlid uit het Brugse werd mijn probleem opgelost.

Blijkt dat mijn duo-LNB niet compatibel is met mijn schotel.

Niettemin heb ik op Astra 3 een meer dan behoorlijke ontvangst
en kan Astra 1 -zeker bij slecht weer- voor problemen zorgen.

Voor mij een ruim voldoende oplossing!

 

Topic bij deze afgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik neem aan dat de Televes 80 een schotel is van 80cm hoog. Een fractie groter dus denk ik als de Triax 78. De duo-lnb die je hebt is voor een schotel van 80cm breed.  Helemaal ideaal is de combinatie dus niet maar je moet beide satellieten er wel mee kunnen ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste Miluka

Dan moet de vrijhangende lnb op 66mm afstand staan van de Astra 23,5-lnb gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Tevens moet de kop van de Astra 19,2-lnb 25mm lager staan dan de kop van de Astra 23,5-lnb. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.
De skew van de Astra 19,2-lnb moet 18 graden schuin staan, d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...