Ga naar inhoud


Noord-Zuidpool ontvangst mogelijk ?


mebo870

Aanbevolen berichten

Ja, inderdaad....Molniya heten die.

Is al weer lang geleden  en ik weet niet of die manier van overdracht nog gebruikt wordt.

 

Ik dacht het wel maar dan alleen voor militaire toepassingen.

 

 

Een "primefocus" schotel gebruiken?

 

Dat zou alleen het "naar de grond kijken" verhelpen, satellieten achter de horizon is gewoon eind ontvangst.

Voor de poolregio's gaat communicatie via andere satellieten, o.a. de Molniya's of polaire satellieten.

http://www.spacepage.be/artikelen/ruimtevaart/algemene-info/wat-is-een-polaire-baan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Polaire_satellietbaan

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

 

In het boek " SATELLIETTELEVISIE" handboek voor wereldwijde ontvangst van Paul van Rossum (KLUWER 1989) is ook een artikel gewijd aan deze satellieten.

 

Zou hier te ontvangen zijn mits je antenne  naar West-Noord-westen kijkt met een elevatie van ongeveer 39°. antenne moet meedraaien met de satelliet.

 

succes, Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het al apart dat Canal Digitaal zijn recreatie-pakket nog steeds met een 60cm satellietantenne aanbiedt. Over het algemeen worden deze setjes toch over de grens gebruikt. Ik zou een minimum formaat satellietantenne van 78-80cm absoluut geen probleem vinden. 

Ik heb zelf een combi van Triax 54 cm met een DUO lnb 60 cm. Tot nu toe altijd daarmee kunnen kijken op vakantie (Italie, Duitsland, Hongarije)

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier basis Eureka, Nunavut, in het noorden van Canada op 80 graden noorder breedte. De elevatie om de satellieten op de Clarkebelt te ontvangen is daar 1,3 graden, zie de bijlage.

Twee offsetschotels staan ongeveer 24 graden omlaag gericht, de meest linkse is ondersteboven geplaatst en staat ongeveer 26 graden achterover. Met een offset van 25graden dus ook op de Clarkebelt gericht.

 

dat is overigens een heel mooie wok (die achterste 2)

post-60869-0-41654300-1434304068.jpg

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek maar eens op Patriot schotels , mooi spul !

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is een mooie snoepwinkel!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoep is slecht voor de tanden :(:D

 

In elk geval , inderdaad , da's inderdaad een winkeltje met veel lekkere snoepjes :)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout schreef:

"Die "vreemde" 6 kantige reflectorvorm geeft een betere polarisatie ontkoppeling."

Daar geloof ik geen fluit van. Waar staat dat?
Dat deze schotel een  hele goede polarisatie ontkoppeling heeft kan goed wezen maar dan komt dat door een heel zuivere parabolische offset vorm maar niet doordat de schotel zeshoekig van vorm is.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zo...geloof het van me.

 

Het is me een paar jaar geleden uitgelegd door Clive Grove van Telemedia toen we samen in de Congolese Republiek waren en zo´n antenne hebben opgesteld.

Ik heb hem zojuist een email gestuurd en gevraagd om me het nogmaals uit te leggen.

 

Als je niet weet wie Clive Grove is, dan Google je maar op zijn naam. Dan zul je zien dat het niet de eerste de beste is op satellietentechnisch gebied.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek maar eens op Patriot schotels , mooi spul !

Solid Performer Ideal for Commercial C-Band and Ku-Band Applications

Need a more cost effective solution for a 2.4 meter transmit/receive antenna? Many customers

require the extra link margin that a larger antenna like a 2.4 meter can provide, for the hub station in

their VSAT networks, a video uplink, or an SCPC central station. However, affordable prices are

not often found when considering the other antennas on the market. The Patriot 2.4 meter offset is

the affordable, flexible choice.

 

Past ook nog goed in de tuin :grin:

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drs. IJzerbout schreef:

 

"Die "vreemde" 6 kantige reflectorvorm geeft een betere polarisatie ontkoppeling."

 

Daar geloof ik geen fluit van. Waar staat dat?

Dat deze schotel een  hele goede polarisatie ontkoppeling heeft kan goed wezen maar dan komt dat door een heel zuivere parabolische offset vorm maar niet doordat de schotel zeshoekig van vorm is.

 

 

Ik heb een antwoord op mijn vraag:

 

Dear Fred,

the most extreme type of antenna of this type used is manufactured by Mitsubishi. Its used in the USA to provide television reception on Jumbo's. The antenna is a thin slice of a 10m antenna. The slice being about 8m x 750mm. It is used exclusively on horizontal polarised signals. The antenna can tilt up/down by about 7°. It can rotate +- 90°. So it can track the satellite signal over most aircraft movements. Its fitted into a false roof on the plane so you may never notice its there. Hi look angles are out of course. Vertex have made a variant for C band fixed stations. If you are only ever going to run on one pole why pay for the other one. So if the patterns can be met there is no commercial justification in providing the rest of the hardware. The cost savings are significant up to 50%. Obviously there are many colours to a football in this case there are many variations to the final shape. The rule is always the same. One pole only. This can be an issue if you want to monitor your own signal. Unless you are co-poled you can't.

Hope that is enough for you.!

Regards,

Clive

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...