Ga naar inhoud


Raymarine schotel, Eén en Canvas van TV Vlaanderen komen niet binnen op Astra3.


Janbaptist

Aanbevolen berichten

Ik heb op Astra 3 alle HD zenders van TV Vlaanderen + nog een aantal andere, behalve Eén en Canvas.

 

Het blijkt dat deze zenders samen met RTL 5 HD, RTL 7 HD, NET 5 HD en Veronica/Disney XD HD verhuisd zijn naar transponder 12188 H 27500.

 

Met de schotel (een Raymarine op een boot in het zuiden van Frankrijk), die zichzelf uitricht op de gekozen satelliet) op ASTRA 3 gericht, zodanig dat ik VTM HD, Chamber TV, RTL Télé Lëtzebuerg enz. is het ontvangst niveau is 83, de kwaliteit 6,3 dB (bijna 3/4 van de schaal).

 

De zenderlijst opnieuw inladen helpt niet, zelfs niet nadat ik alle zenders verwijderd had en daarna een factory reset gedaan had.

 

Ik heb dan manueel naar zenders gezocht, dwz.: alles zelf ingegeven (transponder 12188, H, 27500, DVB-S2, PCR PID 515, PID Audio 103, PID video 515). Het ontvangst niveau blijft 83, maar de kwaliteit wordt 0.

Zenders zoeken gaat dus niet.

 

De decoder is van Technisat, de Technistar S1.

 

Het stomme is dat een 2e decoder die op dezelfde Raymarine aangesloten is wel Eén en Canvas geeft, samen met alle andere zenders.

 

Kan iemand mij helpen?

 

Grtjs, Janbaptist

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Janbaptist, welkom op Sat4all.

 

Om je probleem te begrijpen en te tackelen is er wat meer info nodig over je gebruikte apparatuur.

 

Je Raymarine, welke maat is het en is hij voorzien van een Dual of Quad Lnb.

De tweede decoder waar je wel Eén en Canvas mee ontvangt, welk merk en type decoder is dit.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Janbaptist, welkom op Sat4all.

 

Om je probleem te begrijpen en te tackelen is er wat meer info nodig over je gebruikte apparatuur.

 

Je Raymarine, welke maat is het en is hij voorzien van een Dual of Quad Lnb.

De tweede decoder waar je wel Eén en Canvas mee ontvangt, welk merk en type decoder is dit.

De Raymarine is de 37stv, schotel van 37 cm dus, enkele LNB. De 2e decoder was een Amiko 8820, maar die is buiten dienst wegens een foute SW-update, hij reageert op niets meer. We hebben nu een geleende Philips_DSR8121, daar ontvangen we ook Eén en Canvas mee.

aangepast door Janbaptist
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je wel npo 1 HD ? Zit op dezelfde transponder, 12187 H 27500 2/3; laat eens zoeken op deze gegevens zonder PID enz in te geven.

En wat gebeurt er als je de kabels van de 2 decoders wisselt?

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste, de kabels wisselen wilde ik ook voorstellen.

Echter ... Janbaptist schrijft dat hij een 37STV heeft met één lnb.

En dan is wisselen natuurlijk niet mogelijk en kan er niet getest worden of de twee lnb's onderling afwijken in ontvangst sterkte/kwaliteit.

De site van Raymarine geeft daarentegen de 37STV met twee lnb's voor twee decoders aan. Klik hier voor de link.

Dus misschien moet Janbaptist nog even naar zijn schoteltje kijken of het wel klopt wat hij schrijft.

 

Wat blijft er nog over..

Het inlezen van de transponder gaat goed, wel signaal maar geen of nauwelijks kwaliteit waarbij opgemerkt moet worden dat de kwaliteit belangrijker is dan de ontvangst sterkte.

De kwaliteit is echter belabberd te noemen met de opgeven 6.3 dB. Zelf zit ik op 16 / 16.5 dB op Eén.

Het verschil tussen de twee decoders kan in de verschillende tuners zitten van de decoders.

De tuner van de Philips zal waarschijnlijk gevoeliger zijn dan de tuner van de Technistar. De 6.3 dB zal te kort zijn voor de Technistar.

 

Het is overigens voor het eerst dat er iets positiefs over de Philips DSR 8121 geschreven kan worden.

In lijn met de andere M7 decoders is de kwaliteit zwaar onder de maat ten opzichte van andere niet M7 decoders.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je wel npo 1 HD ? Zit op dezelfde transponder, 12187 H 27500 2/3; laat eens zoeken op deze gegevens zonder PID enz in te geven.

En wat gebeurt er als je de kabels van de 2 decoders wisselt?

NPO 1 HD heb ik ook niet, zoeken zonder PID helpt niet.

Kabels wisselen ga ik nu doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste, de kabels wisselen wilde ik ook voorstellen.

Echter ... Janbaptist schrijft dat hij een 37STV heeft met één lnb.

En dan is wisselen natuurlijk niet mogelijk en kan er niet getest worden of de twee lnb's onderling afwijken in ontvangst sterkte/kwaliteit.

De site van Raymarine geeft daarentegen de 37STV met twee lnb's voor twee decoders aan. Klik hier voor de link.

Dus misschien moet Janbaptist nog even naar zijn schoteltje kijken of het wel klopt wat hij schrijft.

 

Wat blijft er nog over..

Het inlezen van de transponder gaat goed, wel signaal maar geen of nauwelijks kwaliteit waarbij opgemerkt moet worden dat de kwaliteit belangrijker is dan de ontvangst sterkte.

De kwaliteit is echter belabberd te noemen met de opgeven 6.3 dB. Zelf zit ik op 16 / 16.5 dB op Eén.

Het verschil tussen de twee decoders kan in de verschillende tuners zitten van de decoders.

De tuner van de Philips zal waarschijnlijk gevoeliger zijn dan de tuner van de Technistar. De 6.3 dB zal te kort zijn voor de Technistar.

 

Het is overigens voor het eerst dat er iets positiefs over de Philips DSR 8121 geschreven kan worden.

In lijn met de andere M7 decoders is de kwaliteit zwaar onder de maat ten opzichte van andere niet M7 decoders.

Kabels wisselen ga ik nu doen.

37STV heeft 1 LNB met 2 uitgangen, kabels wisselen kan dus.

 

Wat de schaal van de kwaliteit betreft: 

De strekste zender op ASTRA 3 geeft een kwaliteit van 6,3dB, NPO 1 op ASTRA 1 geeft een kwaliteit van 8,3, dat is bijna op het einde van de schaal, tot 16 kan hij dus niet gaan.

Wanneer we op zee gaan varen hebben we steeds goed beeld, zelfs wanneer de boot tamelijk tekeer gaat door de golven, het signaal zal dus voor de Raymarine en de decoders sterk genoeg zijn.

 

Ik kan me niet voorstellen dat het met de gevoeligheid van de decoders te maken heeft, de kwaliteit is voor 12188 echt nul!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kabels wisselen ga ik nu doen.

37STV heeft 1 LNB met 2 uitgangen, kabels wisselen kan dus.

 

Wat de schaal van de kwaliteit betreft: 

De strekste zender op ASTRA 3 geeft een kwaliteit van 6,3dB, NPO 1 op ASTRA 1 geeft een kwaliteit van 8,3, dat is bijna op het einde van de schaal, tot 16 kan hij dus niet gaan.

Wanneer we op zee gaan varen hebben we steeds goed beeld, zelfs wanneer de boot tamelijk tekeer gaat door de golven, het signaal zal dus voor de Raymarine en de decoders sterk genoeg zijn.

 

Ik kan me niet voorstellen dat het met de gevoeligheid van de decoders te maken heeft, de kwaliteit is voor 12188 echt nul!

Ik heb de kabels verwisseld en krijg nu wel de zenders van 12188 binnen op de Technisch maar niet meer op de Philips, ik moet het dus gaan zoeken in het Raymarine systeem, in de LNB of de ACU (controle kastje van de Satelliet antenne). 

 

Ik neem aan dat dit niet voor dit forum is?

 

In ieder geval bedankt voor de hulp.

 

Groet, Janbaptist

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit van het signaal is "randje boord" om in het Zeemans jargon te blijven. ;)

Sprietje schreef het ook al, en ik kan niet anders dan het beamen, je schotel is wat aan de kleine kant voor Zuid Frankrijk.

Voor de Astra 19.2 is de schotel groot genoeg maar met het verhuizen van de zenders naar 23.5 werken vele installaties in Zuid Europa niet meer.

 

Wat je nog kan doen is de Fconnector/coax kabel controleren op oxidatie.

Oxidatie geeft signaal verlies vooral als de koperen kern en/of de metalen afscherming van de coax kabel is aangetast.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...