Ga naar inhoud


Raymarine schotel, Eén en Canvas van TV Vlaanderen komen niet binnen op Astra3.


Janbaptist

Aanbevolen berichten

Je vermeldt de kabel niet, ik zou daarmee beginnen. Als het kan met een kant en klare kabel van gepaste lengte maar als dit niet helpt is het waarschijnlijk ook niet moeilijk en niet duur om een nieuwe twin LNB te plaatsen.

aangepast door gors
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Janbabtist

Ik neem aan dat je de coaxkabels verwisselt hebt op de lnb die twee uitgangen heeft.
Tja, als het probleem zich dan naar de andere satellietontvanger verplaatst, dan is de conclusie duidelijk. Het heeft niets met de coaxkabel te maken maar wel met de lnb. Eén van de twee aansluitingen is niet in orde. Je zult een nieuwe lnb moeten kopen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit van het signaal is "randje boord" om in het Zeemans jargon te blijven. ;)

Sprietje schreef het ook al, en ik kan niet anders dan het beamen, je schotel is wat aan de kleine kant voor Zuid Frankrijk.

Voor de Astra 19.2 is de schotel groot genoeg maar met het verhuizen van de zenders naar 23.5 werken vele installaties in Zuid Europa niet meer.

 

Wat je nog kan doen is de Fconnector/coax kabel controleren op oxidatie.

Oxidatie geeft signaal verlies vooral als de koperen kern en/of de metalen afscherming van de coax kabel is aangetast.

Het probleem is gevonden hoor, het blijkt dat je mijn antwoord gemist hebt.

 

Ik heb de kabels verwisseld en krijg nu wel de zenders van 12188 binnen op de Technisat maar niet meer op de Philips, ik moet het dus gaan zoeken in het Raymarine systeem, in de LNB of de ACU (controle kastje van de Satelliet antenne). 

 

Ik neem aan dat dit niet voor dit forum is?

 

En... zelfs als we op open zee varen, zelfs in Turkije en Griekenland hebben we goede ontvangst van alle zenders, zelfs als de boot behoorlijk te keer gaat, het ligt dus niet aan de schotel!

 

 

In ieder geval bedankt voor de hulp.

 

Groet, Janbaptist

aangepast door Janbaptist
Link naar reactie
Delen op andere sites

Janbaptist schrijft:

"En... zelfs als we op open zee varen, zelfs in Turkije en Griekenland hebben we goede ontvangst van alle zenders, zelfs als de boot behoorlijk te keer gaat, het ligt dus niet aan de schotel!"

Dat ligt er aan waar precies. Ik geloof er niets van dat je op Kreta de Astra 23,5 nog kunt ontvangen met een 37cm-schotel.
En wat noem je alle zenders. Ontvang je ook Eurosport HD? Ik kan het me niet voorstellen. En bedenk dat je dit jaar nog terug kunt vallen op de Nederlandse zenders van de Astra 19,2 maar vanaf april volgend jaar heb je die mogelijkheid niet meer. Dan zit alles op de Astra 23,5.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, een schotel van 37cm is niet meer van deze tijd. Je zult een grotere moeten nemen om de Astra 23,5 goed te kunnen ontvangen.

Een schotel van 37 cm die zichzelf uitricht op een boot die op zee vaart is juist wel van deze tijd! We hebben altijd beeld, ook als de boot lelijk te keer gaat!

Maar het probleem is gelokaliseerd, door de kabels te verwisselen blijkt dat het probleem in het Raymarine systeem zit, niet in de schotel, waarschijnlijk ook niet in de LNB of de decoders want op de 2e uitgang ontvang ik alles perfect, ook Eén en Canvas.

 

Bedankt voor de medewerking,

Janbaptist

Link naar reactie
Delen op andere sites

We weten niet waar je de kabels verwisseld hebt, doe het eens uitsluitend aan de LNB en als het probleem dan meegaat is het zoals Sprietje schrijft de LNB. Als het probleem niet meegaat is het de kabel maar volgens mij kan het nooit het systeem zijn. En het moet een fantastisch systeem zijn om met zo een kleine schotel Een HD te ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het volkomen met je eens gors. Het verwisselen van de kabels bij de schotel.

Daar is ook de meeste kans op corrosie want de schotel staat tenslotte buiten en de decoder binnen

waar je mag aannemen dat het droog is en blijft dus weinig kans op waterschade.

Op boten zie je ook wel coax aansluitingen buiten in de cabinewant, hier gaat ook regelmatig wat mis

door water schade en uiteraard beïnvloed dit ook het signaal in negatieve zin.

 

En ja, de kwaliteit van de 37 cm schotel waarmee je in zuid Frankrijk nog beeld krijgt wel goed zijn.

Maar gezien het gehele systeem zal er wel een zeer stevig prijskaartje aan hangen. :)

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het volkomen met je eens gors. Het verwisselen van de kabels bij de schotel.

Daar is ook de meeste kans op corrosie want de schotel staat tenslotte buiten en de decoder binnen

waar je mag aannemen dat het droog is en blijft dus weinig kans op waterschade.

Op boten zie je ook wel coax aansluitingen buiten in de cabinewant, hier gaat ook regelmatig wat mis

door water schade en uiteraard beïnvloed dit ook het signaal in negatieve zin.

 

En ja, de kwaliteit van de 37 cm schotel waarmee je in zuid Frankrijk nog beeld krijgt wel goed zijn.

Maar gezien het gehele systeem zal er wel een zeer stevig prijskaartje aan hangen. :)

 

Ik heb nog wat getest: de kabel op LNB aansluiting 2 gaat rechtstreeks naar de decoder en geeft mij alle zenders. De kabel op LNB aansluiting 1 gaat via een besturing kastje van Raymarine naar de 2e decoder, hier ontbreekt Eén, Canvas ed. Het besturingskastje geeft door dezelfde coax kabel het signaal naar de satelliet voor het besturen ven de motoren en bevat ook de software voor de instellingen van de LNB, diseqc enz.

Ik heb verschillende transponder frequenties geprobeerd, beginnende bij 12129 Mhz en oplopend.

Bij 12135 Mhz was het gedaan, daarvoor kan ik alle zenders zonder problemen ontvangen.

Dus ga ik ervan uit dat het probleem in het Raymarine kastje zit en dat de kabels, connectoren en de LNB in orde zijn.

 

Ik ga eens naar de instellingen in het kastje kijken en als ik er niet uit kom Raymarine contacteren.

 

Ik denk dat we hier kunnen afsluiten, nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.

 

PS: en ja, er hangt een stevig prijskaartje aan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lnb 1 loopt via het besturing kastje voor de aansturing van de Raymarine, daar gaat wat signaal verloren. (koppelingen etc.)

Lnb 2 gaat rechtstreeks naar de decoder en heeft daardoor geen last ven het signaal verlies ergo een iets beter signaal.

 

Zo is het fenomeen dat de ene lnb nog net wel ontvangst geeft en de andere lnb niet verklaart.!

Geen hardware storingen dus en geen probleem met de verschillende decoders.

De 37 cm schotel wordt gebruikt op het randje van de footprint voor deze schotel en dat maakt dat het signaal erg kritisch wordt.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel van 37 cm die zichzelf uitricht op een boot die op zee vaart is juist wel van deze tijd! We hebben altijd beeld, ook als de boot lelijk te keer gaat!

Maar het probleem is gelokaliseerd, door de kabels te verwisselen blijkt dat het probleem in het Raymarine systeem zit, niet in de schotel, waarschijnlijk ook niet in de LNB of de decoders want op de 2e uitgang ontvang ik alles perfect, ook Eén en Canvas.

 

Bedankt voor de medewerking,

Janbaptist

Heb je kabels in de schotel aan de lnb gewisseld ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Janbaptist schrijft:

 

"En... zelfs als we op open zee varen, zelfs in Turkije en Griekenland hebben we goede ontvangst van alle zenders, zelfs als de boot behoorlijk te keer gaat, het ligt dus niet aan de schotel!"

 

Dat ligt er aan waar precies. Ik geloof er niets van dat je op Kreta de Astra 23,5 nog kunt ontvangen met een 37cm-schotel.

...  maar vanaf april volgend jaar heb je die mogelijkheid niet meer. Dan zit alles op de Astra 23,5.

 

 

Een vriend die met zijn boot in Griekenland ligt (aan de west kant) is op zoek naar een schotel.

Nu is die Raymarine er in diverse maten, 45 en 60 cm (ik sla gezien bovenstaande de 37 cm maar even over).

 

Hij wil in ieder geval Hotbird kunnen ontvangen vanwege de Poolse zenders. Maar Astra 1 en 3 is uiteraard ook niet weg.

Omdat het prijsverschil aanzienlijk is, is de vraag of een 45 cm schotel kan volstaan.

 

Zijn er nog andere merken waarop de zoektocht zich kan richten?

 

Is zo'n antenne ook geschikt voor internet via de satelliet?

 

Aanvulling.

Even wat doorgezocht op dit forum en kom dit topic tegen https://www.sat4all.com/forums/topic/346541-schotel-op-boot-of-op-de-wal/?p=2306317met een zoeksuggestie.

Daar komt hij wel verder mee.

Blijft de volgende vraag over: Is zo'n antenne ook geschikt voor internet via de satelliet?

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...