Ga naar inhoud


Hoe een Triax 88 met Multiblock en 7,19,23,5,28 lnb's plaatsen


nickname

Aanbevolen berichten

bedankt ik zal morgen weer aan de gang gaan.

 

 

lnb houder van astra 19 raakt het plastic van de multie feed houder moet ik daar ietsjes weg veilen? zodat ik de 20mm bereikt heb? dan is de afstand tussen 29,2 en 23,5 ook gelijk goed nu is het namelijk 50mm missen nog 5mm.

 

maar die van eutelsat 7 20mm verschiel? waar kan dat aan liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 5 weken later...

hoi sprietje,

 

ben nog aan het klooien met astra 28.

 

een vraagje, ik ben van visiosat schotel 80cm met motor waar ik een gemiddelde bereik had van 45 signaal sterkte ( omdat ik obstakels heb). maar wel gewoon alles ontving. nu naar triax 88cm met diseq switch overgegaan. bereik max wat ik heb gehaald is 27 gemiddeld is niet toerijkend.

 

moet ik het nu opgeven met deze huidige opstelling om astra te kunnen vangen. of heb jij nog een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet je wel bedenken dat je nu een multirail gebruikt met lnb's van 7e t/m 28,2e. Vooral die twee buitenste lnb's zullen een stuk minder signaal ontvangen dan de lnb's die ongeveer in het midden staan, ook minder als toen je een 80cm Visiosat schotel had met een rotor. Hier heb ik in bericht 2 al voor gewaarschuwd.
Maak eens een foto recht van voren genomen en als het kan ook recht van onderen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kun je een schotel met multifeedrail ook draaibaar maken.
Misschien een idee om dan de 7e er af te halen zodat alleen de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 er op zitten en je de schotel laat draaien als je een andere satelliet wilt ontvangen. De kop van de Astra 23,5 gebruik je dan als centrale lnb.
Ik zou dan zelf altijd drie Inverto Black Ultra lnb's nemen. De koppen komen dan strak tegen elkaar te staan. Dan verlies je nagenoeg niets aan signaal.

Maar je moet je wel bedenken dat bij een draaibare opstelling iemand die op die op de tweede aansluiting zit te kijken, zijn beeld kwijt raakt als jij de schotel gaat draaien.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

bedoeling is juist die 28 in het midden met het draien te vinden en de rest vast dus eigenlijk zoals we het erder hebben gedaan zonder de motor maar dan als ik astra 28 wil ontvangen de motor laten draaien. is het dan niet het beste om 19,2 lnb te gebruiken als center. dus dan elemeneer ik de lnb wat nu 28,2 is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi nickname.

 

Ik heb vandaag ook zitten klooien met deze opstelling en met de maten van Sprietje had ik een zwak ontvangst van 7 oost. Toen heb ik de lnb van de 28.2 naar het uiteinde van de rail geplaatst en de andere weer met de maten van Sprietje. Na het opnieuw uitrichten is het signaal op 7 oost beter en de Astra's nog mooi sterk.  Hierna nog een proef verder gedaan door in de rail 35 mm naar de 7 oost een nieuw gat te boren en dan weer opnieuw afgesteld.

Nu bij alle 4 de satellieten een redelijk ontvangst. tot heden probleemloos, moet alleen nog een regen test hebben maar als het niet wil regenen dan maar met de sproeier uitproberen.

De rail is wel zwaar en dient een ondersteuning/schoren te krijgen. Het hoogte verschil tussen 28,2 en 7,0 is hier 32 mm.

Het signaal kwaliteit  is:

28,2 tussen de 58 en 75% of  wel 9,5 en 12 d.b.

23,5 tussen de 73 en 95% of  wel 11,5 en 15 d.b.

19.2 tussen de 85 en 90% of wel 13'6 en 13,9 d.b.

 7,0  tussen de 50  en 58% of wel 7,5 en 9.0 d.b.

 

Hier een paar foto's van het geheel.

post-75492-0-59914800-1439157412_thumb.jpg

post-75492-0-66962400-1439157443_thumb.jpg

 

Groet  satkijker.

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet ik dan ook de langere lnb houdrt nemen. ik kan me gerineren dat er 2 maten zijn

 

Het Triax-multiblock bestaat maar in 1 maat en is geschikt voor een Triax 54 t/m de Triax 110.

 

Sprietje.

Ik den dat Nickname hier deze imitatie bedoeld en ja deze zitten heel los in de lnb arm dan past de echte Triax-multiblock toch veeeeeeeeel beter.

Zie afbeelding.

 

post-75492-0-56378000-1439159346_thumb.jpg

 

Gr. satkijker.

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder heb je ook te maken dat de lnb's op een SAB-rail 19mm hoger staan dan met de originele Triax-rail. Hierdoor staan de lnb's niet goed meer in het brandpunt van de schotel. Nu dat wel weer te compenseren door de elevatie van de schotel een stuk hoger af te stellen (minder offset) maar goed is het allemaal niet.
Op een Triax-schotel moet je een Triax-rail gebruiken en op een SAB-schotel een SAB-rail.
 

post-60869-0-62143800-1439235986_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nu bij alle 4 de satellieten een redelijk ontvangst. tot heden probleemloos, moet alleen nog een regen test hebben maar als het niet wil regenen dan maar met de sproeier uitproberen.

 

Het signaal kwaliteit  is:

28,2 tussen de 58 en 75% of  wel 9,5 en 12 d.b.

23,5 tussen de 73 en 95% of  wel 11,5 en 15 d.b.

19.2 tussen de 85 en 90% of wel 13'6 en 13,9 d.b.

 7,0  tussen de 50  en 58% of wel 7,5 en 9.0 d.b.

 

 

 

Nu met deze regen een paar dagen kunnen uitproberen hoe de ontvangst is, heb geen last van blokken of beeld uitval gehad.

Het signaal kwaliteit is:

28,2 tussen de 52 en 59% of wel 8,3  en 9,5 db.

23,5 tussen de 69 en 73% of wel 10  en 11,5 db.

19,2 tussen de 69 en 84% of wel 11,1 en 13,6 db.

  7,0 tussen de 43 en 51% of wel  4,6 en 8,1 db.

 

Gr.satkijker

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

hoi sprietje,

 

alles goed hoop ik. weer een tijd geleden.   de mijne staat er nog steeds. 

 

wil morgen een triax 78 instaleren met disecq. astra 23,5 en turksat 42. zijn de belangrijkste 2.

gaat dit lukken? kan je voor mij weer kunne berekenen hoe de opstelling komt te staan?

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je niet bang dat je erg weinig signaal krijgt met twee satellieten die bijna 20 graden uit elkaar staan op een Triax 78? Dat gaat je 1,5dB verlies opleveren dus je gaat signaal ontvangen alsof je voor beide satellieten een Triax 64 gebruikt.


Voor Rhoon heb ik het volgende voor je uitgerekend:
- plaats de rail met het gat in het midden zodat dit in de onderste groef zit en zet de rail horizontaal.
- plaats nu beide lnb's zodat het kuiltje in de kap precies 95mm uit het midden van de rail staan. Ze staat dus 190mm uit elkaar. Dat moet gemeten worden in de bocht die de rail heeft. Hiervoor kun je het beste een plastic liniaaltje van 30cm nemen uit een tekensetje. Dat kun je makkelijk een beetje rond drukken tijden het meten.
- Je moet nu de schotel op de Intelsat 33 oost uitrichten. Ontvangst krijg je daar niet van maar je moet de schotel m.b.v. de zon uitrichten op de 33 oost.
Voor zaterdag is dat precies om 12:21uur. Dat doe je met de plakbandmethode die ik al zo vaak beschreven heb.
- zet de richting van de schotel in deze stand vast.
- stel nu de elevatie van de schotel in op 25 graden. De voorzijde van de schotel staat nu ongeveer verticaal.
- nu ga je de rail precies 20 graden schuin zetten, de lnb van de 42e het hoogste.
Dit is tevens de maximale stand van een Triax-rail als het gat in de onderste groef staat. Controleer dit even door een vulling van 64mm op de kop van de Astra 23,5 te plaatsen en dan de waterpas ook op de kop van de 42e lnb te leggen.
- Als het goed is moet je nu signaal op beide satellieten hebben. Aan de richting niets meer doen, alleen de elevatie zodanig bijstellen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Dat zou voor de Astra 23,5 en Turksat 42 hetzelfde moeten zijn.
- je kunt nu proberen of je nog een betere signaalkwaliteit krijgt door de lnb's een fractie over de rail te verschuiven maar ik denk dat het alleen maar slechter wordt.

Veel succes met het afstellen. Dit is geen makkelijke afstelling omdat je de satelliet in het midden niet kunt ontvangen en beide lnb's erg ver uit elkaar staan maar zonder deze informatie kom je er nooit.
Ga je schotel op een andere dag uitrichten als de zon schijnt, geef die dag dan even op, dan geef ik je de precieze tijd door.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...