Ga naar inhoud


2 Antennes DVB-T ontvangst


astro iris

Aanbevolen berichten

Mijn pa is enthousiast over mijn nieuwe DVB-t installatie en we zouden die ook graag plaatsen bij hem thuis. Probleem echter zal zijn om vanuit zijn locatie de Waalse zenders met dezelfde richtantenne, samen met de Franse zenders binnen te halen.  Mijn vraag is dan ook kun je 2 Metronic antennes (met ingebouwde signaalversterker) aan elkaar koppelen? en zo ja hoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites


astro iris , die vraag werd hier al enkele keren gesteld.

Dit noemen ze stacken , zie draadje :

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/123820-antennes-stacken/?hl=stacken

 

Met één antenne zoals de jouwe zou dit bij de locatie van je vader wel moeten lukken. Misschien niet op zolder , maar zeker buitenhuis. Je moet wel vrij zicht hebben op de richting van Doornik voor de Walen.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

astro iris , die vraag werd hier al enkele keren gesteld.

Dit noemen ze stacken , zie draadje :

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/123820-antennes-stacken/?hl=stacken

Het stacken van antennes is het combineren van meerdere antennes in dezelfde richting om meer signaal op te vangen en kleinere openingshoek te creëren.

Dat is een heel precies werkje en is niet wat hier de bedoeling is.

Het gaat hier om ontvangst vanuit meerdere richtingen.

In eerste instantie zou ik het met één antenne proberen in de richting van de zwakste zenders, naar ik begrijp zijn dat de Waalse zenders op Doornik, dus verticaal gepolariseerd, daarna kijken of en hoe de andere zenders binnenkomen.

 

Mijn pa is enthousiast over mijn nieuwe DVB-t installatie en we zouden die ook graag plaatsen bij hem thuis. Probleem echter zal zijn om vanuit zijn locatie de Waalse zenders met dezelfde richtantenne, samen met de Franse zenders binnen te halen.  Mijn vraag is dan ook kun je 2 Metronic antennes (met ingebouwde signaalversterker) aan elkaar koppelen? en zo ja hoe?

Het aan elkaar koppelen van antennes doe je met een koppelfilter, Google is your friend. Zoek een filter waar je (minimaal) twee UHF-antennes op kan aansluiten.

 

Wat is precies de locatie?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja , weet uiteraard als vroegere dorpsgenoot deze locatie heel goed. :)

 

Het huis van je vader maakt deel uit van een driewoonst en is het meest westelijke . Voor Doornik zou je moeten uitrichten richting Kemmel en dat is in oostelijke richting , daarom dat ik ook vrees voor ontvangst op Doornik vanop de zolder want er zitten nog twee woningen tussen.

Nochtans valt de TNT test nog wel mee maar dan zal je volgens mij vrij zicht moeten hebben richting Kemmel.

 

 

post-37533-0-90978600-1438014223_thumb.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoek tussen de ontvangst naar Catsberg en Doornik is ongeveer 120°, ik vrees met 1 antenne dat dit niet zal lukken. Bovendien is de woning ook redelijk laag gelegen, in de richting Doornik en ook Bouvigny zit je met een heuvelrug. Echter zonet mijn pa gesproken en indien Doornik niet te ontvangen is, geen probleem, vooral de Franse zenders mist hij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richting bepalen van een bepaalde TV zender deed ik 50 jaar geleden al met een draagbare transistorradio. Je wilt de antenne uitrichten op een bepaalde TV-toren. Dan zoek je even op welke FM-zenders die toren ook nog uitzendt. Als je op dak zit om de antenne te richten, draai je de transistorradio met uitgetrokken sprietantenne zo, dat je op die bepaalde FM-frequentie geen ontvangst meer hebt. Dat is dan precies de richting waarin de antenne moet staan.
Zo kon ik vanaf de grond al zien of te antenne goed gericht stond. Je houdt de transistorradio boven je hoofd en draait hem totdat de ontvangst van die zender helemaal weg is gevallen. De antenne moet dan precies in dezelfde richting lopen als de spriet van je radio.
De meeste zogenaamde "antenne installateurs" gingen dan bij de TV kijken wanneer er het minste ruis in het beeld zat. Bah....., wat een amateuristisch gedoe.

Tja, en als het dan gaat om antennes die in verschillende richtingen moesten staan, dan had ik dat al van te voren helemaal uitgericht.
Internet bestond toen nog niet maar ik gebruikte een hele grote kaart waar ik de TV-torens op had aangegeven. Vanuit mijn werkgebied (woonplaats) had ik de diverse lijnen getekend op de kaart naar de verschillende TV-torens.
Ik legde daar een zweihaak langs en diezelfde stand van de zweihaak gebruikte ik om beneden op de grond de antennes in de juiste onderlinge hoek te plaatsen. Het ging dan bijna altijd om minimaal 3 verschillende richtingen.

Tja, tegenwoordig met internet kun je die onderlinge hoeken natuurlijk ook digitaal opzoeken.
 

post-60869-0-49625400-1438073985_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de locatie goed heb ingevuld op fmscan (Reningelst, 02E45/50N49) dan zit Frankrijk op de Catsberg op 7 km afstand, daar zou ik me de minste zorgen om maken. En anders Lille/Bouvigny le Mont, die zit wel op 45 km maar heeft wel 80 Watt vermogen.
VRT vanaf Egem: 20 W, 41 km afstand

RTBF vanaf Doornik: 40 W, 47 km afstand.

 

De site maakt zelfs melding van ontvangst van de Britse zenders vanaf Dover.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richting bepalen van een bepaalde TV zender deed ik 50 jaar geleden al met een draagbare transistorradio. Je wilt de antenne uitrichten op een bepaalde TV-toren. Dan zoek je even op welke FM-zenders die toren ook nog uitzendt. Als je op dak zit om de antenne te richten, draai je de transistorradio met uitgetrokken sprietantenne zo, dat je op die bepaalde FM-frequentie geen ontvangst meer hebt. Dat is dan precies de richting waarin de antenne moet staan.

Zo kon ik vanaf de grond al zien of te antenne goed gericht stond. Je houdt de transistorradio boven je hoofd en draait hem totdat de ontvangst van die zender helemaal weg is gevallen. De antenne moet dan precies in dezelfde richting lopen als de spriet van je radio.

De meeste zogenaamde "antenne installateurs" gingen dan bij de TV kijken wanneer er het minste ruis in het beeld zat. Bah....., wat een amateuristisch gedoe.

 

 

Hoe wil je dat doen als de FM zender vertikaal gepolarizeerd is met een spriet?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe wil je dat doen als de FM zender vertikaal gepolarizeerd is met een spriet?

Sprietje heeft het over vroegâh.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de locatie goed heb ingevuld op fmscan (Reningelst, 02E45/50N49) dan zit Frankrijk op de Catsberg op 7 km afstand, daar zou ik me de minste zorgen om maken. En anders Lille/Bouvigny le Mont, die zit wel op 45 km maar heeft wel 80 Watt vermogen.

VRT vanaf Egem: 20 W, 41 km afstand

RTBF vanaf Doornik: 40 W, 47 km afstand.

 

De site maakt zelfs melding van ontvangst van de Britse zenders vanaf Dover.

Bij mij heb ik met ontvangst van de 4 zendmasten geen enkel probleem, maar hier is het zo vlak als een tafel. Bij mijn pa echter is het andere koek, het huis staat in een dal met slechts in noordelijke richting vlak landschap. Egem en Catsberg zijn wel goed te ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De richting bepalen van een bepaalde TV zender deed ik 50 jaar geleden al met een draagbare transistorradio. Je wilt de antenne uitrichten op een bepaalde TV-toren. Dan zoek je even op welke FM-zenders die toren ook nog uitzendt. Als je op dak zit om de antenne te richten, draai je de transistorradio met uitgetrokken sprietantenne zo, dat je op die bepaalde FM-frequentie geen ontvangst meer hebt. Dat is dan precies de richting waarin de antenne moet staan.

Zo kon ik vanaf de grond al zien of te antenne goed gericht stond. Je houdt de transistorradio boven je hoofd en draait hem totdat de ontvangst van die zender helemaal weg is gevallen. De antenne moet dan precies in dezelfde richting lopen als de spriet van je radio.

De meeste zogenaamde "antenne installateurs" gingen dan bij de TV kijken wanneer er het minste ruis in het beeld zat. Bah....., wat een amateuristisch gedoe.

 

Tja, en als het dan gaat om antennes die in verschillende richtingen moesten staan, dan had ik dat al van te voren helemaal uitgericht.

Internet bestond toen nog niet maar ik gebruikte een hele grote kaart waar ik de TV-torens op had aangegeven. Vanuit mijn werkgebied (woonplaats) had ik de diverse lijnen getekend op de kaart naar de verschillende TV-torens.

Ik legde daar een zweihaak langs en diezelfde stand van de zweihaak gebruikte ik om beneden op de grond de antennes in de juiste onderlinge hoek te plaatsen. Het ging dan bijna altijd om minimaal 3 verschillende richtingen.

 

Tja, tegenwoordig met internet kun je die onderlinge hoeken natuurlijk ook digitaal opzoeken.

 

Dat deed ik ook Sprietje vroeger, ik haalde hier bij gunstige weersomstandigheden de Hilversums en de BBC radio binnen met een goed gerichte FM dakantenne. Echter als je binnen huis ontvangst optimaal wil, is het soms wat zoeken om de juiste plaats van de antenne te bepalen en dan staat die dan ook niet altijd op exact dezelfde manier gericht als de buitenantenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een meerelements buiten antenne,  isdat een andere zaak. Die hebben wel degelijk een richtkarakteristiek. Een spriet op een transistorradio is nog nou niet echt en wonder van richtingsgevoeligheid, Zeker als ie korter is dan de golflengte. Een kompass is daar echt nauwkeuriger.

 

Ik begrijp nu Sprietje zijn nickname.... :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...