Ga naar inhoud


2 Antennes DVB-T ontvangst


astro iris

Aanbevolen berichten

Gevonden op de site van Sedea, maar denk dat dit een versterker is en geen koppelfilter.

Het is wel degelijk een koppelfilter waarbij je met één antenne alleen kanaal 56 kan ontvangen en op de andere wordt kanaal 56 onderdrukt.

Beide ingangen zijn regelbaar qua versterking/demping t.o.v. elkaar.

Met de analoge TV was dat beslist noodzakelijk om storing te voorkomen. Of dat met de digitale DVB-T nog nodig is, weet ik niet. Ik dacht eigenlijk van niet.

 

Maar dit koppelfilter kan dus gebruikt worden voor een vaste antenne richting Doornik want die zendt (alleen) uit op kanaal 56 en een tweede antenne voor de rest.

Als die tweede draaibaar is kan die voor zowel Frankrijk als voor de VRT gebruikt worden (en ev. Engeland).

Mooier zou zijn nog een derde antenne richting Egem, maar dan heb je een koppelfilter voor drie antennes nodig.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is dit het?

Deze vond ik ook met Google zoekopdracht 'koppelfilter DVB-T'.

Maar is een koppelfilter voor 1x VHF en 2x UHF. De VHF- aansluiting zal jr voor TV niet gebruiken.

Ev. voor DAB, maar ik zou daarvoor helemaal apart een coax-kabel gebruiken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel degelijk een koppelfilter waarbij je met één antenne alleen kanaal 56 kan ontvangen en op de andere wordt kanaal 56 onderdrukt.

Beide ingangen zijn regelbaar qua versterking/demping t.o.v. elkaar.

Met de analoge TV was dat beslist noodzakelijk om storing te voorkomen. Of dat met de digitale DVB-T nog nodig is, weet ik niet. Ik dacht eigenlijk van niet.

 

Maar dit koppelfilter kan dus gebruikt worden voor een vaste antenne richting Doornik want die zendt (alleen) uit op kanaal 56 en een tweede antenne voor de rest.

Als die tweede draaibaar is kan die voor zowel Frankrijk als voor de VRT gebruikt worden (en ev. Engeland).

Mooier zou zijn nog een derde antenne richting Egem, maar dan heb je een koppelfilter voor drie antennes nodig.

Bij mij staat de antenne gericht op Frankrijk en met achterkant vang ik Egem uitstekend en doordat ik verticaal opstel kan ik ook Doornik binnenhalen. Bij mijn pa kan ik niet anders dan met twee antennes werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gewoon kwestie van uitproberen, zoals ik in het begin al schreef.

Wat haal je binnen met één antenne (zelf ga je er al vanuit dat dat niet gaat), maar dan even kijken of je met één antenne zowel Frankrijk als Egem binnenhaalt, daarna de antenne voor Doornik middels koppelfilter erbij zetten.

Vanaf de locatie van je pa is Egem veel verder dan Frankrijk, dus wellicht dat de antenne de andere kant op moet kijken een pak je dan de Franse zenders op de achterkant.

De Franse zijn wel horizontaal gepolariseerd t.o.v. verticaal voor de Vlaamse.

Maar alles is helaas even een kwestie van proberen, waardoor je misschien vaker dan één keer het dak op moet.

Laat het even weten wat het geworden is.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is eentje met 3 ingangen en ook degelijk een koppelfilter (coupleur).

Dat is er één voor k56 met VHF ingang erbij, die gebruik je dus niet zoals ik al eerder zei.
  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt allemaal niks met die koppelfilters. Die geven alleen maar een hoop verliezen. Kies dan voor een handbediende schakelaar waarmee je tussen twee of drie antennes kunt kiezen.

 

Ik had wel wat anders van jou verwacht.

Die schakelaar geeft ook verliezen en het gebruiksgemak wordt er niet beter van.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, het is wat zoeken wat de beste oplossing is, zo'n switch lijkt me niet echt handig. Dat er een licht signaalverlies zal zijn is te begrijpen, maar het signaal is ruim voldoende. Ik pak hier zelfs alles binnen, soms heb ik op de verst afgelegen mast van Bouvignies wat flauwer signaal, maar ik krijg diezelfde zenders binnen aan 100% via Catsberg, ook met Egem en Doornik geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 2 volledige dezelfde banden gaat koppelen, verlies je 3,5dB signaal.
Als je 3 volledige dezelfde banden gaat koppelen, verlies je 4dB signaal.
Het gaat dan om bijv. twee maal de VHF-band of twee maal de UHF-band.
Met een handbediende schakelaar verlies je 0,5dB.
Koppelfilters die delen van banden koppelen, bijv. twee, drie of vier frequentiedelen van de UHF-band, verliezen minder.
Al dit soort koppelfilters zijn gewoon te koop.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx Sprietje. Ik heb vandaag nieuwe Metronic antenne zoals deze van mij gekocht en eens opgesteld en verticaal gericht op Doornik, resultaat is dat ik op Doornik nu 100% signaal en 100% kwaliteit heb. Mijn andere antenne staat nu horizontaal gericht op de Franse zenders en het resultaat is ook hier nog wat beter geworden. Als ik de koppelfilter heb mag ik die eerst bij mij thuis uittesten , indien niet goed dan mag ik hem terug bezorgen aan de shop. Echter moet ik nu een tweetal weken wachten, want ze zijn in verlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het ergste geval heb je dus een koppelfilter nodig voor kan. 56 (Doornik), kan. 22 (Egem) en overig UHF. Kan. 21 uit Frankrijk komt dan misschien niet door (LCI, NRJ 12, Arte, TF1 en TMC).

Arte en TF1 zitten ook in HD op andere kanalen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de kanalen van de Catsberg heb ik overal kwaliteit en signaal 100%, op de kanalen Bouvigny schommelt het signaal van 92% naar 98% maar kwaliteit is 100% en stabiel, alleen het kanaal 26 is slecht en als ik dit optimaliseer dan gaan alle andere kanalen achteruit, dus dat laat ik zo , want die zenders van dat kanaal krijg ik via Catsberg. Tot slot het zwakkere kanaal 36 van Grand Lille tv komt hier toch binnen aan 93% signaal en 100% kwaliteit  Egem is loeihard zonder problemen hier en tot slot Doornik, zoals ik eerder zei met nieuwe antenne, gericht op Doornik volledige ontvangst en met antenne gericht op Frankrijk 93% signaal en kwaliteit 100%. Ikzelf hoef geen tweede antenne met koppelfilter, maar ik wil ze hier bij mij eerst eens uittesten of het zaakje werkt.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...