Ga naar inhoud


Schotel en LNB vervangen


pel

Aanbevolen berichten

Bij deze verwijs ik graag naar één van mijn vorige reacties aangaande deze ontvanger wel, de andere niet.

Sommige ontvangers hebben nu eenmaal die troubles.

 

Ik denk dat het vrij simpel te begrijpen is.

Ontv A heeft problemen op een bepaalde installatie.

Ontv B niet.

Recapituleren???? Ontvanger is het probleemkind.

 

Dan is het onoplosbaar. Heb deze ontvanger net half jaartje, dus weer een andere is geen optie. Was toch al niet blij met het stoppen van de SD-zenders, want mijn tv maakt van HD beeld toch weer SD-kwaliteit... Maar ja, als ik vanaf april 2016 nog de Nederlandse zenders wil ontvangen... Probeersel: Ik zet de Diseqc's 1.0 nu op Mini A (Astra 1) en Mini B (Astra3) Eens kijken of Astra 3 nu ook soms uitvalt qua signaal. Wat Mini A en Mini B betekent weet ik niet, maar dat werkt ook. Raar genoeg heb ik op de Astra 1 ook signaal als ik de Diseqc's 1.0 UIT zet... De Diseqc's 1.1 staan altijd uit.

 

En in de Nederlandstalige handleiding stond nog dit: "Opmerking Wanneer teveel antenneapparatuur op hetzelfde moment stroom afneemt via de antenneingangen is het mogelijk dat uw antenne niet voldoende stroom krijgt om te werken. Het is dan ook aan te raden de LNB OUT uitgang en de LNB 2 IN ingang door middel van een doorluskabel met elkaar te verbinden, ook al is de digitale ontvanger ontworpen om onafhankelijk met twee antennes te werken."

 

Of zou het probleem hier mee van doen hebben? Alleen: wat heet teveel antenneapparatuur. Ik neem aan dat bij het omschakelen van een Diseqc de meeste stroom wordt gevraagd, maar wanneer schakelen de Diseqc's nu tegelijk? M.i. zelden of nooit. Een doorluskabeltje beperkt de mogelijkheden m.i. Per slot komen er 2 kabels vanaf de LNB die er voor zijn om beide gebruikt te worden. 

 

Een Netgear WNCE2001 voor verbinding met internet thuisnetwerkje voed ik al via adapter op lichtnet, om de ontvanger qua stroomverbruik niet extra te belasten. (kan ook via usb ontvanger gevoed worden)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 

Bij deze verwijs ik graag naar één van mijn vorige reacties aangaande deze ontvanger wel, de andere niet.

Sommige ontvangers hebben nu eenmaal die troubles.

 

Ik denk dat het vrij simpel te begrijpen is.

Ontv A heeft problemen op een bepaalde installatie.

Ontv B niet.

Recapituleren???? Ontvanger is het probleemkind.

 

Dan is het onoplosbaar. Heb deze ontvanger net half jaartje, dus weer een andere is geen optie. Was toch al niet blij met het stoppen van de SD-zenders, want mijn tv maakt van HD beeld toch weer SD-kwaliteit... Maar ja, als ik vanaf april 2016 nog de Nederlandse zenders wil ontvangen... Probeersel: Ik zet de Diseqc's 1.0 nu op Mini A (Astra 1) en Mini B (Astra3) Eens kijken of Astra 3 nu ook soms uitvalt qua signaal. Wat Mini A en Mini B betekent weet ik niet, maar dat werkt ook. Raar genoeg heb ik op de Astra 1 ook signaal als ik de Diseqc's 1.0 UIT zet... De Diseqc's 1.1 staan altijd uit.

 

En in de Nederlandstalige handleiding stond nog dit: "Opmerking Wanneer teveel antenneapparatuur op hetzelfde moment stroom afneemt via de antenneingangen is het mogelijk dat uw antenne niet voldoende stroom krijgt om te werken. Het is dan ook aan te raden de LNB OUT uitgang en de LNB 2 IN ingang door middel van een doorluskabel met elkaar te verbinden, ook al is de digitale ontvanger ontworpen om onafhankelijk met twee antennes te werken."

 

Of zou het probleem hier mee van doen hebben? Alleen: wat heet teveel antenneapparatuur. Ik neem aan dat bij het omschakelen van een Diseqc de meeste stroom wordt gevraagd, maar wanneer schakelen de Diseqc's nu tegelijk? M.i. zelden of nooit. Een doorluskabeltje beperkt de mogelijkheden m.i. Per slot komen er 2 kabels vanaf de LNB die er voor zijn om beide gebruikt te worden. 

 

Een Netgear WNCE2001 voor verbinding met internet thuisnetwerkje voed ik al via adapter op lichtnet, om de ontvanger qua stroomverbruik niet extra te belasten. (kan ook via usb ontvanger gevoed worden)

 

Hey Pel,

Vooreerst, ik heb ook aan den beginne van forumgebruik zaken fout gedaan wat het forum zelf betreft.

Daarom even dit, als je iemand citeert, moet je je eigen schrijfsels onderaan zetten.

Zoals je ziet bij deze is het onderscheiden van wie wat schreef makkelijker. Jij hebt je eigen woorden bij de mijne gezet, en dat werkt verwarrend.

 

Nu, wat betreft het schakel probleem, heb je nergens in je buurt iemand die een rol coax met 2 F-connectoren er aan ff bij jou kan testen?

Nu is het zo dat ieder een beetje zijn eigen ding moet doen en weten, maar ik heb meestal wel ergens enkele meters coax liggen met daarop 2 F-connectoren.

Klaar om ergens te gebruiken, al was het dan maar om iets te testen.

Een extra LNB ( zelfs een simpele enkele universele ) is nooit ver weg.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Pel,

Vooreerst, ik heb ook aan den beginne van forumgebruik zaken fout gedaan wat het forum zelf betreft.

Daarom even dit, als je iemand citeert, moet je je eigen schrijfsels onderaan zetten.

Zoals je ziet bij deze is het onderscheiden van wie wat schreef makkelijker. Jij hebt je eigen woorden bij de mijne gezet, en dat werkt verwarrend.

 

Nu, wat betreft het schakel probleem, heb je nergens in je buurt iemand die een rol coax met 2 F-connectoren er aan ff bij jou kan testen?

Nu is het zo dat ieder een beetje zijn eigen ding moet doen en weten, maar ik heb meestal wel ergens enkele meters coax liggen met daarop 2 F-connectoren.

Klaar om ergens te gebruiken, al was het dan maar om iets te testen.

Een extra LNB ( zelfs een simpele enkele universele ) is nooit ver weg.

 

 

Hier staat mijn reactie gewoon onderaan. In mijn overige reacties trouwens ook. Waarom zou ik dat dan nu plotseling anders hebben gedaan? Bericht opstellen: ik druk gewoon op CITEER, dan komt het bericht waar ik op wil reageren vanzelf bovenaan en ik schrijf daar onder.

Inhoudelijk: heb geen coaxkabel liggen en geen F-connectoren en geen losse LNB. Zaak is indertijd door de winkel geinstalleerd.

Op de coax vanaf de LNB staat: 027 m (of drie verticale streepjes; is erg klein) Vivanco KX Coaxial cable.

aangepast door ceesv
Eigen tekst uit het geciteerde gedeelte naar onderen verschoven. Eigen toevoegingen niet in het geciteerde gedeelte schrijven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zal toch wel een merk en typenummer op de coaxkabel geprint zijn inclusief de meteraanduiding. Is die bij de schotel ook niet te lezen?

Het probleem van niet / niet goed schakelen kan wel degelijk door te veel verlies in de coaxkabel liggen.

 

 

Op de coaxkabel staat: 027 m (of drie verticale streepjes; erg klein) Vivanco KX Coaxial cable. Ik zal even zoeken via Google of ik iets vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat een Vivanco KX 1110 kabel is dan zal dat best de reden kunnen zijn.

 

Waarom is dat (ALS dat m is) een slechte coax? En wat is dan WEL goede coax voor satellietontvangst? Gegevens van:

 

https://www.euronics.de/TV-und-Audio/Fernsehen/Zubehoer/27448/KX-1110-Koaxkabel-3-x-gesch.-100m-TV-Antennenkabel-weiss

 

Vivanco KX 1110 Koaxkabel 3 x gesch. 100m TV-Antennenkabel weiß
  (0)
  • Außendurchmesser: 7mm
  • Innenleiter: 1,024 mm Kupfer
  • 3-fach geschirmt
  • Schirmungsmaß von 30 - 1000 MHz > 110 dB
  • Schirmungsmaß von 1000 - 3000 MHz > 93 dB

 

Produkt-Highlights
  • Außendurchmesser: 7mm
  • Innenleiter: 1,024 mm Kupfer
  • 3-fach geschirmt
  • Schirmungsmaß von 30 - 1000 MHz > 110 dB
  • Schirmungsmaß von 1000 - 3000 MHz > 93 dB
 
 
Dämpfung: 100 MHz: 4,5 dB/100 m, 200 MHz: 7,4 dB/100 m, 300 MHz: 9,6 dB/100 m, 450 MHz: 12,4 dB/100 m, 1000 MHz: 22,2 dB/100 m, 1350 MHz: 25,0 dB/100 m, 1750 MHz: 29,6 dB/100 m, 2050 MHz: 33,3 dB/100 m, 2400 MHz: 36,0 dB/100 m.
 

EAN: 4008928058833

 

Verder: een vergelijking zoals elders in de discussie gemaakt tussen de oude v.m. Pace Puma en deze Topfield en stellen: bij de oude ontvanger geen probleem en bij de nieuwe wel, en dus ligt het aan de ontvanger: dat gaat niet op want de Astra 3 waar zich het probleem voordoet bij de HD zenders, speelde bij de Pace Puma geen rol op de Astra 3 want dat was een SD-ontvanger. Ook met de nieuwe ontvanger geen problemen op de Astra 3 met de SD-zenders.

HD-ontvangst op de zwakkere Astra 3 (Astra 1 geeft ook bij HD geen probleem) is m.i. gewoon kritischer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het toch coaxkabel is met een koperen middenader. De coaxkabel zou dan niet de oorzaak van je problemen kunnen zijn.

 

Tja, wat nu? TheFalconer zoekt de oorzaak weer wel bij de coaxkabels.

Vraag: welk merk en type coaxkabel is volgens jou het beste bij satellietontvangst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Oops, ik reageerde een beetje fout. Dacht dat het over mijn schotel ging. Sorry

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pel

 

Is het echt een Triax 64 die je moet verschuiven om de elevatie te veranderen of is het een ander merk?

 

Ik ben bang dat ik me ook heb vergist... Zelf het dak op gaan om te kijken is helaas geen optie meer, vroeger wel. Maar m.i. ging het om een Visiosat schotel, ook ong. 64 cm. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat die dingen ovaal waren. Als het een kwestie mocht zijn van beter uitrichten: dan moet ik er iemand bijhalen.

 

Dat gaat m.i. toch gebeuren want na de zomervakantie komt er een handelaar die i.v.m. de overstap april 2016 naar de Nederlandse HD-zenders (SD-zenders verdwijnen) EN omdat ik graag ook de Engelse zenders erbij wil, het volgende moet installeren:

 

Een Fuba 65 cm schotel met daarin de Canal Digitaal Triple LNB Quad. 4 aansluitingen, schakelaars zitten in de LNB. Deze LNB zou bij de 60-70 cm schotels passen volgens de winkel. Deze keuze is op hun advies. Die schotel moet toch opnieuw uitgericht worden. Zou natuurlijk kunnen dat HD-blokkerig beeld op Astra 3 blijft (het zijn vooral de regionale zenders die dat geregeld doen en in mindere mate wat minder geregeld Veronica HD en RTL 8 HD)

 

Schakelt dan de nieuwe LNB nog niet goed, dan ligt het m.i. aan de coax (teveel verlies) en valt soms de Astra 3 totaal weg en blijft dat zo met een nieuwe LNB, dan kan ook de ontvanger zelf de schuldige zijn, denk ik.

 

Overigens: wat ik niet begrijp in het menu voor de LNB's is dat daar 22 KHZ altijd op "uit" staat en ook niet "aan" is te zetten. Zou DAT ook een deel van het probleem kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat nu? TheFalconer zoekt de oorzaak weer wel bij de coaxkabels.

Vraag: welk merk en type coaxkabel is volgens jou het beste bij satellietontvangst?

 

Kleine update: de kern van de coaxkabels is van koper. F-connectoren even losgedraaid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat ik me ook heb vergist... Zelf het dak op gaan om te kijken is helaas geen optie meer, vroeger wel. Maar m.i. ging het om een Visiosat schotel, ook ong. 64 cm. Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat die dingen ovaal waren. Als het een kwestie mocht zijn van beter uitrichten: dan moet ik er iemand bijhalen.

 

Dat gaat m.i. toch gebeuren want na de zomervakantie komt er een handelaar die i.v.m. de overstap april 2016 naar de Nederlandse HD-zenders (SD-zenders verdwijnen) EN omdat ik graag ook de Engelse zenders erbij wil, het volgende moet installeren:

 

Een Fuba 65 cm schotel met daarin de Canal Digitaal Triple LNB Quad. 4 aansluitingen, schakelaars zitten in de LNB. Deze LNB zou bij de 60-70 cm schotels passen volgens de winkel. Deze keuze is op hun advies. Die schotel moet toch opnieuw uitgericht worden. Zou natuurlijk kunnen dat HD-blokkerig beeld op Astra 3 blijft (het zijn vooral de regionale zenders die dat geregeld doen en in mindere mate wat minder geregeld Veronica HD en RTL 8 HD)

 

Schakelt dan de nieuwe LNB nog niet goed, dan ligt het m.i. aan de coax (teveel verlies) en valt soms de Astra 3 totaal weg en blijft dat zo met een nieuwe LNB, dan kan ook de ontvanger zelf de schuldige zijn, denk ik.

 

Overigens: wat ik niet begrijp in het menu voor de LNB's is dat daar 22 KHZ altijd op "uit" staat en ook niet "aan" is te zetten. Zou DAT ook een deel van het probleem kunnen zijn?

Hallo Pel,

Nu weet ik niet hoe de meesten er hier tegenover staan, maar als je ook Astra 2 wil ontvangen, en binnen afzienbare tijd opnieuw in kosten te vallen wil vermijden, zou ik persoonlijk voor een maatje groter gaan.

De Britten zijn steeds aan de gang te proberen hun footprints zo klein te krijgen, en, zo te richten dat het steeds moeilijker zal worden nog iets te ontvangen wat zogezegd niet voor ons is.

Nu zitten wij, als Belgen, en Nederlanders natuurlijk echt close to de Britse eilanden, en zullen ze echt hard moeten werken omdat geklaard te krijgen, maar toch,,,,.

Ik ( en dat is puur persoonlijk ) zou gaan voor een 78 cm.

Minder dan 10 Euro verschil in prijs kan je (waarschijnlijk) geruime tijd meer kijkplezier bezorgen.

 

De prijs van de LNB 89 a 99 Euro ( afhankelijk waar je hem koopt ) tov een duo is ook wel iets.

Vandaar zorg dat dat verschil aan investeren niet binnen korte tijd "geld weggegooid" zal zijn.

 

Nog eens, puur persoonlijk.

A, wat anderen hierover denken en waarom, is iets anders.

B, wat jij denkt is natuurlijk heilig. en ook wat je wenst te besteden.

C, verschil prijs Fuba 65cm met tripple of een en een ( ik persoonlijk zie liever Triax, en ook daar hebben ze alu schotels als dat je voorkeur is ) 78 cm met tripple zal imo niet zo groot zijn.

 

Ps, ik heb nog nooit een Fuba van kortbij gezien, dus pin me hier zeker niet op vast wat verschil Triax / Fuba betekend aangaande ontvangst.

 

En, de reden van wat er momenteel in mijn handtekeningslijn staat heeft zo zijn redenen.

Ik heb die Channelmaster reeds zeer lange tijd, hij was destijds beweegbaar opgesteld.

Ondertussen andere zaken geplaatst omdat de polarmount helemaal vol roest zat en zonder veel poes pas is dat ding niet zomaar in 1,2,3 uit te richten.

Maar, ik hou hem zeker bij.

Hij is van Polyester gebouwd, dus roest niet, maar indien nodig kan hij steeds weer het dak op voor Astra 2 ontvangst.

aangepast door Denisdaf

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pel

Je hebt het over een Fuba DAA650. Dat is een hele mooie degelijke schotel van aluminium met een smalle lnb-klem die ook te gebruiken is voor de triple-lnb.
Fuba heeft ook een 78cm schotel, de DAA780 maar die is volgens mij ongeschikt voor de triple-lnb omdat die groter is dan een Triax 78.
Een Triax 78 is 70cm breed en 78cm hoog.
Een Fuba 78 is 74,5cm breed en 84,5cm hoog.
Bij een Triax 78 wijken de brandpunten van de drie satellieten al redelijk af, bij een Fuba 78 nog meer en ik denk dan ook niet dat een triple-lnb daar nog op gaat passen.
Maar een Fuba 65 heeft met zijn zelfde afmetingen wel een hoger rendement dan een Triax 64, namelijk ongeveer 4,5% meer en geeft daarom ook 0,26dB meer versterking.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...