Ga naar inhoud


DISEqC, 20 lnb's schakelen


Gast zonnestorm
Ga naar oplossing Opgelost door a33,

Aanbevolen berichten

Ik heb nog een tweede spaun SUR 211 F liggen, alsmede een König 3 -wegsplitter  met als opschrift

DC PASS.

Voorts staan er op deze König 3-wegsplitter rode pijltjes bij de 3 way -out gangen, die wijzen in de richting van de way-in, ,alle 3 de uitgangen met opschrift DC PASS.

Ik zou één uitgang ongebruikt kunnen laten van de 3-wegsplitter.

Twee goede DC-eindweerstanden zijn ook de kosten niet.

 

Alhoewel ik uitstekend tevreden ben met de huidige situatie, ben ik toch nieuwsgierig ;)  :) ,

hoe, bij installatie van de parallelschakeling, één en ander uitpakt; als het weer wat verbetert, ga ik eens

aan de slag !

 

Groet, Zonnestorm

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb nog een tweede spaun SUR 211 F liggen,

(...)

Alhoewel ik uitstekend tevreden ben met de huidige situatie, ben ik toch nieuwsgierig ;)  :) ,

hoe, bij installatie van de parallelschakeling, één en ander uitpakt!

 

Ha fijn! Zo wordt het testen inderdaad leuk om te doen :).

 

... alsmede een König 3 -wegsplitter  met als opschrift DC PASS.

Voorts staan er op deze König 3-wegsplitter rode pijltjes bij de 3 way -out gangen, die wijzen in de richting van de way-in, ,alle 3 de uitgangen met opschrift DC PASS.

Ik zou één uitgang ongebruikt kunnen laten van de 3-wegsplitter.

De IN...OUT slaat waarschijnlijk op het RF signaal, niet op de richting van de gelijkstroom. De pijltjes slaan dan op de richting van de stroom. Dwz dat de diodes er waarschijnlijk precies verkeerd om in zitten ten opzichte van wat jij nodig hebt.

Dit kan je gewoon testen door 'm in een kabel als 'verlengstukje' op te nemen; en dan merk je vanzelf of de switch en LNB nog gevoed wordt of niet.

Als je 'm open kan maken, kan je wellicht de diodes erin omkeren.

 

En anders probeer je het eens met een T-stuk, of met 3 aan elkaar gesoldeerde antennekabels?

Voor het diseqc-verhaal is de splitter-kwaliteit niet zo belangrijk, en zijn ook de afsluitweerstanden niet per se nodig.

Maar met name het ontbreken van afsluitweerstanden kan wel tot kwaliteitsverlies leiden van het satelliet-signaal (bij willekeurige frequenties!). Een geheel open einde van een kabel, of een kortsluiting van een einde, moet je echt voorkomen. Alles er tussenin is acceptabel, ook als er sprake is van enige misaanpassing van de impedantie. Dus een apparaatje of een lampje of een weerstand van een paar kilo-ohm op zo'n plek aansluiten is al een beetje een oplossing.

 

Voor een blijvende oplossing zou ik echter wel DC-blocked afsluitweerstanden gebruiken.

 

Benieuwd hoe het je vergaat. Leuk dat je dit ook wilt onderzoeken. Het hele diseqc-verhaal is inderdaad best boeiend; wat er allemaal mogelijk is :) !

 

Groet, A33

 

PS Gefeliciteerd! Je zit nu op 101 berichten, zie ik! Altijd leuk, niet, als je zo'n mijlpaal bent gepasseerd? ;)

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heeft de parallelschakeling hier ook geen resultaat opgeleverd, sterker nog ............ het beeld blijft steeds op zwart staan, zowel van de vier satellieten op het dak, als de 16 satellieten in de tuin !

 

Ik heb alles weer in de oude situatie teruggebracht en dit schakelt nu weer naar tevredenheid met de

"by pass", zoals die, op advies, is aangelegd, namelijk vanaf het dak schakelen naar poort 1 van de SUR

420F en vandaar uit naar de poorten 2,3 en 4.

 

Wij laten de zaak dus gewoon zo, zoals hij nu is en wat mij betreft kan dit topic nu definitief op slot.

 

Groet, Zonnestorm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heeft de parallelschakeling hier ook geen resultaat opgeleverd, sterker nog ............ het beeld blijft steeds op zwart staan, zowel van de vier satellieten op het dak, als de 16 satellieten in de tuin !

 

Had je zelf toch een andere splitter gemaakt? Of het geprobeerd met die power-pass splitter die je had liggen, met de diodes de verkeerde kant op?

 

In dat laatste geval verwondert het me niks, dat alles zwart blijft..... Zo werkt de parallelschakeling namelijk niet!

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

..ik mis de instellingen  aa ab ba bb  bij   1.1 

 

Ik snap je vraag niet.

Bij diseqc 1.1 hoort input 1..16

aa ab ba bb hoort bij diseqc 1.0, niet bij 1.1

Dus dat je dat bij 1.1 mist, lijkt me logisch.

 

Post anders eens een foto van het scherm, waarin je het mist. Dan kunnen we meepuzzelen en meezoeken.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag toch geen probleem zijn, er staat nu Diseqc 1.0 en daaronder diseqc 1.1, alles wat je nodig hebt staat er. 

Achter Diseqc 1.0 vul je in: poort A, of B , C, D, daar zijn maar 4 toestanden mogelijk, dat maakt niet uit hoe dat noemt. 

Als er dan nog een uncommitted switch in de kring staat , die hoort ingevuld te worden bij Diseqc 1.1 : input 1, 2, 3 enz..

 

Committed switchen worden daar ingegeven onder Diseqc 1.0, de uncommitted switchen onder Diseqc 1.1, meer is het niet.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over wat val je nu ? Er hoeft toch niet specifiek AA/AB/BA/BB te staan, A/B/C/D of 1/2/3/4 dat is hetzelfde.

Er zijn  tientallen boxen waar het op een andere manier is gedefinieerd, er zijn  er zelfs waar staat 1 van 4 , 2 van 4 enz..maar de manier blijft dezelfde.

Bij de switch(en) waar de lnb's aanhangen heb je maximaal 4 ingangen, dat is een committed switch, zo zal je 2 groepen hebben vermoed ik, die geef je in onder het committed commando als Poort= A/B/C/D of 1/2/3/4

Die 2 groepen (2x 4/1) worden op hun beurt geschakeld door een uncommitted  switch.

Die aansluitingen moet je ingeven als input 1 of input 2 bij het uncommitted commando.

 

 

 

post-38190-0-43734000-1444396662.png

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Helaas heeft de parallelschakeling hier ook geen resultaat opgeleverd, sterker nog ............ het beeld blijft steeds op zwart staan, zowel van de vier satellieten op het dak, als de 16 satellieten in de tuin !

 

Had je zelf toch een andere splitter gemaakt? Of het geprobeerd met die power-pass splitter die je had liggen, met de diodes de verkeerde kant op?

 

In dat laatste geval verwondert het me niks, dat alles zwart blijft..... Zo werkt de parallelschakeling namelijk niet!

 

 

Ik zat nog even in de SPAUN catalogus te bladeren welke splitter je voor de parallelle oplossing (zie bericht #43) precies nodig hebt:

Het is de SPAUN VBE 2 P ; die heeft power pass in alle richtingen. :) :)

(Let op: niet de VBE 2 PD; die heeft dat niet! De D slaat kennelijk op een ingebouwde diode.)

 

In de catalogus van EMP Centauri heb ik geen bruikbare splitter gevonden voor dit doel.

 

Op een ander forum vond ik een bericht over de Perfect Vision 2-Way Splitter PV23-602; die heeft volgens mij ook power passing alle kanten op. Maar dat weet ik dus niet helemaal zeker.

 

Bij andere splitters is het vaak de vraag, of en hoe eventueel de stroom wordt doorgelaten. Bij de meeste splitters gebeurt dat niet op de manier, die bij de parallelle oplossing nodig is. :(

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...