Ga naar inhoud


Domotica? Ik krijg er zin "an".


Con

Aanbevolen berichten


@Con; Dat bordje waar ik het over heb is volledig opgebouwd. Alleen een 5V 1A voeding eraan en hij werkt.

Ik had hem inmiddels al gezien, ik kan het allemaal haast niet voorsurfen... :)

 

Misschien wel een aardige tip een RF 8-relay-boardje, scheelt weer bedrading.

(bedrading kost bijna meer als het boardje...)

 

Uh... oja, zender ff weggooien en ontvanger dan vasthouden.

 

post-36489-0-61267700-1439135809.jpeg

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het grote voordeel is zijn de besparingen waar je op uit komt, je gaat echt wel opletten wat je verbruikt, al moet je het natuurlijk niet gaan overdrijven. Op water 20 M3 bespaard t.o.v. 2014.

post-51681-0-27397600-1439136393.png

post-51681-0-38096500-1439136404.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

@catw

Daar is het mij allemaal om te doen. Ik weet op voorhand al dat

ik per jaar meer dan 500 euro ga besparen dus kan ik best wel wat

investeren maar de uitdaging om het zo goedkoop mogelijk te houden

zorgt ervoor dat ik last heb van beslissen. Iedere keer zie ik

weer een andere optie.

 

Ik zal heus wel een keer op mijn bek gaan maar iedere bezoeker hier

kan daar profijt aan hebben.

 

Nu weer een 433MHz tranceiver gezien voor 18 euries, het moet niet

gekker worden. Of deze werkt met de RPI is nog niet zeker.....

 

@moderator

Dank om mijn screenshot weg te halen (stonden telefoonnummers in)

 

@Psychosammie

Bedankt voor de tip (via PM) van de telefoonnummers!!

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con

 

Als je de Arduino kant op gaat, dat is toch wel een andere tak van sport hoor.

 

Maar als je echt tijd te veel hebt dan zou je eens op spotnet moeten kijken. Dan kan je tijdschriften en boeken downloaden over de Pi, Arduino en Domotica.

 

En ja, dat is niet helemaal legaal.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tip, had niet de beleving dat dat ook daar (spotnet) actueel was.

Wordt weer ff stampen, ben er al 6 maanden niet meer geweest...

 

Waarom is de Ardiuno een andere tak van sport?

 

En ik heb maar beperkt tijd, moet voor de herfst in de lucht zijn

en als je gaat bestellen ben je zomaar een maand verder met

een of andere veilingsite. (dit werd automatisch aangevuld door sat4all)

 

Heb je nog een tip voor RF temperatuuropnemers, voor zowel de 344 als

de 686MHz ben ik daar niet echt ver mee gekomen. Voorlopig hou ik het

nog op de DS18B20 torretjes... want om met Cresta in de weer te gaan

gaat mij nu net even te ver... of niet soms?

 

Je komt RF temperature sensors wel sporadisch tegen maar dan zit je

vaak met een onbekend stroomverbruik (batterijen).

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con; Dat bordje waar ik het over heb is volledig opgebouwd. Alleen een 5V 1A voeding eraan en hij werkt.

nog een keer opgezocht en voor zover ik het begrijp wordt daar geen

gebruik gemaakt van RF maar wifi. Ik vraag me dan ook af of er veel

randapparatuur is die je hiermee kunt aansturen, denk aan RF

thermrostaatkranen en zo.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con

 

Spit de site van Bwired.nl eens door. Hij vertelt precies wat hij allemaal gebruik.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een keer opgezocht en voor zover ik het begrijp wordt daar geen

gebruik gemaakt van RF maar wifi. Ik vraag me dan ook af of er veel

randapparatuur is die je hiermee kunt aansturen, denk aan RF

thermrostaatkranen en zo.

Als je naar "pre-made" dingen gaat kijken dan moet je hoogstwaarschijnlijk bij 433MHz spul blijven. De kracht van de WiFi oplossing is juist dat het bereik zo groot is als je WiFi netwerk, of als je gaat routeren, zo groot als het internet :) .

Relais aansturen, magneetkleppen aansturen (via het relais bordje?), temperatuur sensoren, luchtvochtigheids sensoren, schakelaars etc zijn allemaal heel gemakkelijk te implementeren met deze modules.

Grootste nadeel is de energie consumptie. Maar daar kan je creatief mee doen. (Deep sleep is een daarvan)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook dit is nog wel een gegeven om eventueel na te kijken voor de goede werking van een domotica systeem.

NASA ontdekt planeet buiten ons zonnestelsel die lijkt op aarde.
De Kepler-452b.

Bijzonder aan de planeet is dat deze net als de aarde een vrijwel gelijke positie heeft ten opzichte van een zon. Kepler-452b is volgens NASA 1,6 groter dan de aarde. De planeet zit volgens de wetenschappers hierdoor in de zogeheten leefbare zone. Het gebied waarbij de temperatuur niet te hoog of te laag is en waar leven en vloeibaar water mogelijk is.

En als je dan op je buiten-temperatuurmeter kijkt dan denk je dat ze bij jou al een Kepler-452b-WE-SOLARWATERSPLITTINGSYSTEM in de tuin gezet hebben, kan alleen de aansluiting niet vinden om de energie te gebruiken.
Domotica is goed maar soms heb ik mijn bedenkingen of alle componenten wel goed werken. :mellow:

 

Reken het maar na.

post-51681-0-37523900-1439556190.png

post-51681-0-57572600-1439556209.gif

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb ik tot nu toe gedaan op de achtergrond, het topic raakte wellicht

op de achtergrond maar ik kan tenslotte maar 1 ding tegelijk.

 

Gesurfd is het toverwoord en inkopen gedaan zonder te weten wat er

allemaal gaat werken, op de bonnefooi dus. Wel gezocht naar het

goedkoopste om geen buil te vallen, enkel voorbeelden;

 

De Enocean was het duurste in de rij, hoewel, ik heb ook maar een

nieuwe pi gekocht met 4 usb poorten.

 

post-36489-0-17393700-1439844087.jpeg

 

post-36489-0-62518600-1439843803.jpeg

 

post-36489-0-73698300-1439843819.jpeg

 

post-36489-0-31558100-1439843858.jpeg

 

post-36489-0-40582000-1439843875.jpeg

 

En nu maar 3 weken wachten voordat alles binnen is. Ik ben er nog niet

want ik het de DS18B20 ingekocht opdat dat altijd werkt. Maar mijn

voorkeur gaat uit naar GEEN kabel trekken.

 

Wordt weer vervolgd.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@con ik zou enkel op warmtevraag de ketel aansturen. Dat wil zeggen als er warmtevraag komt van een afnemer dan de ketel vrijgeven. Dit kun je dan natuurlijk wel middels een stooklijntje doen. WAR zou ik niet doen aangezien dit 10% duurder is in stookkosten.

 

Toch zou ik eens kijken naar Homewizard deze bied ontzettend veel mogelijk heden ook met radiator knoppen welke bestuurd kunnen worden. Enigste nadeel is dat geen 2 weg communicatie mogelijk is. Maar dat zal nu ook niet zo zijn. Nadeel van de vrij goedkope draadloze gevallen is dat dit zeer storingsgevoelig kan zijn. Maar zeker is het leuk om met domotica bezig te zijn. Kijk ook eens naar Fibaro ook mooi spul maar wel een stuk duurder. Zelf gebruik ik priva hier kun je alles mee maken. Vaak koop je op MP een HX4 met wat modules en touchscreen. Software voor engineering kun je zo krijgen.

 

leuk topic deze ga ik volgen. Succes

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even reagerend op de warmtevraag, dat wil ik als volgt.

Wanneer er 1 gebruiker is dat geef ik de digitale ingang

van de WAR vrij. Er wordt dan dus alleen maar war-gestookt

bij behoefte. Dus qua stookkosten kan het dan niet meer

goedkoper en de war houdt warmtepieken tegen.

 

Ik heb inmiddels al wat binnen, de Enocean tranciever en

de wifi-usb-sticky's.

 

De Enocean zou ik al kunnen gebruiken, had namelijk al

2 Eltako RF dimmers, die schijnen met Enocean te kunnen

communiceren... lekker pielen morgen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie dit onderwerp nu pas, heb een gelijksoortige situatie maar al wel wat voordelen..  Hier vloerverwarming met WAR en thermostatische regeling.  Nadeel: Buizen blijven warm, ook bij geen warmtevraag.  Wil ook hier een Pi gaan gebruiken en de thermostaten vervangen door DS18B20.  Ik heb deze van een bekende Chinese site in pakjes van 10 voor $6,80 (gratis verzending), 30 stuks blijven binnen de invoerrechten/BTW grens.  Ik wil deze bekabeld (CAT6 unshielded ivm kabel capaciteit heb ik ergens gevonden) naar alle lokaties waar een thermostaat hangt en op alle aan/afvoerleidingen van water.  Heb wat testen gedaan, de Raspberry hikt bij meer dan (ongeveer) 30 sensoren met korte kabels (serieel 1-wire).  Heb nu een Arduino aan de Pi geknoopt omdat de Arduino een hogere spanning (5v ipv 3) afgeeft op de 1-wire bus en omdat de Arduino meerdere 1-wire bussen aan kan (max 10 of zo voor een Mega-2560 - $11,- op zelfde site).  Werkt uitstekend tot 90 sensoren in setjes van 30.  De Arduino meet en gaat straks ook besturen, de Pi gaat een database beheren en ook de noodzakelijke schakelmomenten berekenen.

 

Ben er inmiddels achter dat je de DS18B20 niet "te vaak"  moet uitlezen omdat ie door het rekenen zelf ook warm wordt.  Dus niet iedere seconde of zo, maar tussendoor even laten afkoelen.  Scheelt een paar graden.  Op een set van 40 vallen alle sensoren binnen + of - 1/2 grad.

 

Verwacht ook hier (op termijn, is een project voor losse uurtjes) flink gas te gaan besparen door de reguliere WAR niet meer te gebruiken en de ketel zelf te besturen.  Moet doorvoor vast nog een geschikte ketel aanschaffen maar de huidige is vrijwel EOL.  Daarnaast zoek ik nog een WTW die ik ook kan besturen en denk daarbij aan de VASCO system D met 0-10V besturing.  Temperatuursensor in de aan en afvoerleidingen, evt CO2 sensoren en ook dat vanaf de Raspberry aansturen.

 

Er is veel mogelijk, misschien kan het met Domoticz mar zelf maken is ook leuk.  Kost alleen veel tijd

 

Ik wens je success, zal de voortgang hier volgen en hoop er nog wat van op te steken!

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...