Ga naar inhoud


Domotica? Ik krijg er zin "an".


Con

Aanbevolen berichten

nee wacht even, Con

dat begrijp ik best dat ie als minicomputer vastlegt en stuurt.

 

maar wilde je niet een intelligent huis met Domotica,

zo van:

ho de wind komt nabij en de ramen staan nog open en of de zonwering is beneden

de CO2 opslag kan nu het best gediffundeerd worden opdat de spreidingswaarde een laagwaardige drempel heeft

de CO2 producerende ketel en de Accu nu opgestart worden

etc etc

 

dan is niet enkel vastleggen en of uitlezen van de data belangrijk maar ook dat er acties mee ondernomen kunnen worden die in de weermodellen en energiemodellen intelligente acties automatisch mogelijk maken.

anders is de mens weer die moet meedenken en dat is nu juist de fout bron per sé

:grin:

Je wil niet weten hoelang ik mijn PI aan zijn verstand peuter ben

hoe ik behaaglijk wil zit. En dan ben ik nog wel een ver(w)armingsboer...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Raspberry PI is goed aangesloten dus de goede instellingen komen er ook wel achteraan. ;)

Dit is even een tussendoortje om de moet er in te houden.

post-51681-0-00285400-1451235930.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen VU- maar een PI-Duo+++++

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat het mooi met het gasverbruik vanaf 01-01-2016 00:00uur, volgens de gegevens "geen" verbruik.

Natuurlijk klopt dit niet en heb ik even mijn "EnergyLink" nagekeken, die werkt wel goed voor het elektriciteit en water dus dat ding is niet stuk.

 

Volgens mij zal de netwerkbeheerder (Liander) naar hun gasmeter moeten komen kijken, alleen is het verbruik wel lekker laag op deze wijze.

 

 

 

post-51681-0-87232300-1451803820.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is een nieuw stukje waarom ik zo een lekker laag (GEEN) gasverbruik kan uitlezen.

---------------

 

Stond gisteren in het FD.

Slimme meter kampt al week met 'Millenniumbug'

Met dank overgenomen van FD.nl, gepubliceerd op donderdag 7 januari 2016, 2:00.

De millenniumbug - wie kent hem nog? Computersystemen zouden de overgang naar 2000 niet aankunnen met mogelijk rampzalige gevolgen. Zo stelde de VVD in 1998 Kamervragen over kerncentrales in de Oost-Europa die mogelijk in de problemen zouden komen.
De ontploffende kerncentrales kwamen er niet, maar nu - 16 jaar later - lijkt er in het klein toch een post-millenniumbug te zijn opgetreden. Bij 400.000 huishoudens werken de'slimme stroommeters' niet meer goed. Per 1 januari geven deze stroommeters geen gas standen meer door, wat lastig is voor energiebedrijven. Die hebben nu geen inzage in hoeveel gas hun klanten afnemen en kunnen dus tijdelijk geen rekening opstellen.
Brancheorganisatie Netbeheer Nederland spreekt van eveneens van een 'millenniumbug', waarvan de oplossing niet eens zo eenvoudig blijkt te te vinden.'De netbeheerders spannen zich maximaal in om samen met de meter leverancier Iskra een softwarematige oplossing te vinden voor dit probleem. Er is nog niet bekend hoe lang dit precies gaat duren,' vermeldt de koepelorganisatie op de website.
Bug
Hoe kan dit toch misgaan? Door een miscommunicatie tussen twee meters, zo blijkt. Slimme meters bestaan grofweg uit twee delen. In de meterkast hangt een gasmeter die zijn gegevens (datum en verbruik) naar de stroommeter stuurt, en die stroommeter stuurt alle data weer door naar de netbeheerder.
Nu blijkt dat gasmeters van Flonidan of Landis&Gyr sinds 1 januari niet meer communiceren met de stroommeter van het type 382 DSMR 2.2+ van het Sloveense Iskra. En laat nu net 400.000 huishoudens in het land deze combinatie van meters hebben.
Vorige jaren werkte deze combinatie nog wel, zegt een woordvoerder van Netbeheer Nederland.'Het is vreemd dat alles tot 2015 wel werd meegenomen, maar het cijfer 2016 herkent de elektra meter blijkbaar niet.' Klanten hoeven zich echter geen zorgen te maken, aldus de organisatie. De meter zelf werkt goed en registreert hoeveel gas huishoudens verbruiken. Het wordt alleen niet doorgestuurd.
Millennium
Wanneer het probleem met de meters is opgelost, en wie het gaat betalen is nog niet bekend. En ondertussen dient zich langzaam alweer het volgende grote millenniumprobleem aan. Op 19 januari 2038 komen computersystemen die op besturingssystemen Unix zijn gebaseerd mogelijk in de problemen, omdat hun klok dan niet meer verder kan tellen.
Op de gevreesde dag schakelen computers terug naar 1901 en dat kan opnieuw rampzalige gevolgen hebben, vergelijkbaar met de gevaren van het millenniumprobleem.
Tenzij programmeurs op tijd ingrijpen.

© FD.nl 2016 alle rechten voorbehouden

post-51681-0-53562700-1452250885_thumb.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat het met die meters precies op 1 januari 2016 fout gaat.

Juist vanwege de jaar-overgang wordt de vergelijking met een millenniumbug dan aannemelijk.

De overgang van het jaar 15 (Hex / F) naar 16 (Hex / 10) zou er dan mee te maken kunnen hebben.

Echter met de 'paniek' die aan de overgang naar het jaar 2000 voorafging nog in het geheugen, zijn er dan toch een aantal mensen niet helemaal wakker geweest.

 

Gelukkig werken de getroffen gasmeters nog wel gewoon.

Als de gasklep dicht gestuurd zou worden vanwege de foute communicatie, waren de problemen (klachten) groter geweest denk ik!

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer dingen die fout gaan of fout kunnen gaan maar daar is de oplossing nog niet mee gevonden en het zal nog wel even duren voor deze software is aangepast denk ik.

Het enige nadeel voor mijn gegevens over het gasverbruik is dat het schema niet meer klopt, over het jaar gemiddelde maakt het natuurlijk niets uit.

En ik heb de idee dat ik niet veel meer kan besparen dan zoiets als over 2015 als moet ik dat dan in juni weer bekijken als de z.g. jaarafrekening weer binnen komt.

 

 

 

Dit, zet ik hier onder, kwam ik ook nog tegen, wel leuk voor de linux gebruikers.

---------------------------------

 

Dezelfde bug zou ook voor kunnen komen bij het jaar 2100, of bij 03:14:07 UTC on 19 jan 2038 voor signed 32-bit counters.
Year_2038_problem.gif

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan doe je iets niet goed.

Ik heb 4 stuks aan een pi hangen via 20 meter cat-5 kabel. 

Wellicht een beetje late reactie maar toch goed om te bevestigen.

Ik heb gekozen voor de ster-oplossing, iedere opnemer zijn eigen

kabel. Deze (10 stuks) naar een patch-kastje, hier met elkaar

verbonden, een weerstand en dan naar de Raspberry.

Werkt uitstekend.

 

Sommige kabels zijn 8 meter lang, inderdaad, zoals jij schreef,

geen probleem ondervonden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, nu weer iets nieuws. Ik ben erachter gekomen dat je redelijk

eenvoudig de waarden van Domoticz kunt uitlezen.

Want ik vind de lay-out niet toegankelijk voldoende.

 

Ik heb alle temperaturen uitgelezen en deze in een "HTML" tabel

gezet. In dit tabel staan tot nu toe de mementele temperaturen, de

ingestelde temperaturen en de klepstanden (open of dicht).

Ik heb er zelfs temperatuurbalkjes ingezet dmv dikke lijnen.

Ziet er al héél pro uit.

Het volgende wat ik wil is vanuit het tabel met een (Java) slider

de temperatuur instellen en deze doorsturen naar Domoticz.

De laatste 2 (Java en doorsturen)  staat nog niet eens in de

kinderschoenen bij mij. Dat wordt dus weer veel lezen en leren.

 

Als ik in de gelegenheid ben zal ik de tabel uploaden (duurt

een paar dagen, ben even niet binnen handbereik).

 

Leuke hobby.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even een screenshot zoals beloofd.

post-36489-0-36162600-1452970466.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Als je zou denken dat je met een domotica systeem goed bezig bent dan heb je pech.
Volgens deze controle is het hier ergens niet goed, maar ik ga er uiteraard van uit dat dit echt wel een foutje zal zijn.
Het zal mij benieuwen wanneer en hoe ze er daar (Plugwise) op gaan reageren.

Als het in mijn installatie zou zitten moet ik alle lasklemmen maar gaan vervangen, als de groepenkast en de rest van de installatie nog niet gesmolten is.

 

 

post-51681-0-90837300-1483338382_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...