Ga naar inhoud


Domotica? Ik krijg er zin "an".


Con

Aanbevolen berichten

Blijkbaar kun jij je gasmeter monitoren.

Sinds 6 weken loop ik 1 keer per week naar mijn gastank...

om een klein gevoel te krijgen, ik heb een goed gevoel.

 

Binnenkort kom ik met details hoe ik een en ander heb

ingericht en ook welke "blunders" ik heb begaan om te

kunnen komen tot een stukje domotica.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe je het bij propaan- butaangas zou moeten meten weet ik niet en dat is natuurlijk ook geheel anders in de zomer dan in de winter.

Alleen al dat butaangas onder het nulpunt eigenlijk niet meer te gebruiken is en propaangas wel, tank in een goed geisoleerde  vorstvrije schuur plaatsen zou de beste oplossing zijn.

Dan is de tank in de zomer niet te warm en in de winter niet te koud en zou je dus al een beter meet overzicht van het verbruik, verwarming en of koken, kunnen samenstellen.

Had daar eigenlijk nog nooit eerder over nagedacht maar het is nu wel leuk om er meer over op te zoeken.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

leuke thread, kga volgen. heb sinds kort een raspberry en ben al verslaafd... echter mijn interesse gaat uit naar het automatisch licht aan uit doen en rolluiken en gordijnen dicht als we op vakantie zijn verhaal..... Maar met sommige dingen hier geplaatst kom ik denk al een goede stap in de richting :-)

Op naar de 2000 .....duurt nog even :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

leuke thread, kga volgen. heb sinds kort een raspberry en ben al verslaafd... echter mijn interesse gaat uit naar het automatisch licht aan uit doen en rolluiken en gordijnen dicht als we op vakantie zijn verhaal..... Maar met sommige dingen hier geplaatst kom ik denk al een goede stap in de richting :-)

't leuke is dat KAKU goedkoop is en eenvoudig is in te zetten.

Het wordt iets anders als je met KAKU zaken in wil bouwen.

Vreemd genoeg zijn die grote schakelaars die je in een

stopcontact stopt véél goedkoper dan de inbouwvarianten.

 

Ik adviseer je de RFlink icm met de Arduino erbij aan te schaffen.

Dan heb je een eenvoudig 433MHz systeempje.

 

Wees wel voorzichtig met een WIFI dongel op jouw Raspberry,

beter is bekabeld naar een router. De PI is een beetje beperkt

als het gaat om stroomvoorziening.

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

of je met het brein van een kikker de betere data analyse van die paar sensoren en dus instellingen voor je Huis aan het Net genereert is toch wel een vraagteken waard

?

Dus jij bent diegene die nog met een slinger zijn auto start...

en twee draadjes tegen elkaar houdt omdat er nog geen

schakelaars in huis zijn. :sick:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen hoor!

ik vroeg me af en stelde dus ietwat uitdagend de vraag of die raspberry Pi wel genoeg is voor een goede programmering en data analyse.

 

althans de weermannen hebben supercomputers om hun voorspellingen te wegen en te geven. ;)

Een Raspberry registreert (slechts), een weerman voorspelt (slecht).

  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit te overwegen of ik ons weerstation ( een ventus w-820 ) ga aansluiten middels weewx draaiende op een raspberry.

 

Ziet er toch wel gelikt uit, voorbeeldje: http://sensors.geonovum.nl/weewx/gauges/index.html

 

Project beschrijving hier: http://sospilot.readthedocs.org/en/latest/weatherstation.html

Het kwijl loopt mij uit de mond, mooie metertjes, fraaie metertjes zou snuit zeggen...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ik mijn weerstation, Nexus, via de rapberry zal kunnen krijgen is te betwijfelen.

Wel heb ik hem via de computer gekregen en daarvoor heb ik een kabel gemaakt van USB naar UTP om de afstand te overbruggen.

Maar andere software is nergens te vinden dus zit ik vast aan dit beeld, vandaar dat ik het niet vaak aan heb staan.

post-51681-0-43064000-1451221438_thumb.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ik mijn weerstation, Nexus, via de rapberry zal kunnen krijgen is te betwijfelen.

 

Dat weet ik nog niet zo zeker, veel van die weerstations worden uitgebracht onder "naam" van een fabrikant maar ontwerp is zelfde als die van een ander. Kijk eens op deze pagina: http://www.weewx.com/hardware.htmler staat daar ook Nexus tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee wacht even, Con

dat begrijp ik best dat ie als minicomputer vastlegt en stuurt.

 

maar wilde je niet een intelligent huis met Domotica,

zo van:

ho de wind komt nabij en de ramen staan nog open en of de zonwering is beneden

de CO2 opslag kan nu het best gediffundeerd worden opdat de spreidingswaarde een laagwaardige drempel heeft

de CO2 producerende ketel en de Accu nu opgestart worden

etc etc

 

dan is niet enkel vastleggen en of uitlezen van de data belangrijk maar ook dat er acties mee ondernomen kunnen worden die in de weermodellen en energiemodellen intelligente acties automatisch mogelijk maken.

anders is de mens weer die moet meedenken en dat is nu juist de fout bron per sé

:grin:

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...