Ga naar inhoud


Test: CanalDigitaal duo-lnb vergeleken met andere duo LNB's


Sprietje

Aanbevolen berichten

Deze duo-lnb past ook perfect op de R&R 68 schotel. Hoewel deze schotel geen 70cm breed is past deze perfect omdat de f/D-verhouding van de B&R-schotel 0,7 is t.o.v. 0,6 voor de gangbare schotels.

Hoewel het niet zeker is dat je in de Algarve met deze duo-lnb de Astra 23,5 kunt ontvangen, zal dit in een groot deel van Spanje en Portugal wel kunnen. Dus voor mensen die met het EISS-statief toch graag ook de Astra 19,2 wil ontvangen zonder de schotel te hoeven draaien, is dit een perfect passende lnb voor die schotel.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dat ligt er aan welk model want ze verkopen die duo-lnb in twee modellen onder dezelfde naam.

 

Bij model 1 (links) is de afstand van de koppen 55mm. Die past wel.

Bij model 2 (rechts) is de afstand van de koppen 49mm. Die past niet.

 

Moet daar 26 graden schuin staan.

post-60869-0-65988800-1501148266.jpg

post-60869-0-17668000-1501148287.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Een Invacom lnb nader bekeken

 

Invacom is een gerenommeerd merk dat zich al meer dan 30 jaar bezig houdt met satellietontvangst. Het staat o.a. bekend om zijn uitstekende lnb's die vaak op primefocus schotels worden gebruikt. Daar passen ze ook uitstekend op want met een breedte aan de voorzijde van de behuizing van 71mm en een breedte aan de achterzijde van 81mm, zijn ze moeilijk te gebruiken op een multifeedrail.


De oude vertrouwde Invacom-lnb heeft eigenlijk maar 1 model die in meerdere uitvoeringen verkrijgbaar is.
- een model met aangebouwde feedhorn voor offsetschotels met 1, 2 of 4 aansluitingen en quattro-uitvoering.
- daarnaast is er een zogenaamde flens-lnb ook wel C120 LNB's genoemd met 1, 2 of 4 aansluitingen en quattro-uitvoering. Op de flens kan een feedhorn gemonteerd worden normaal gesproken voor primefocus schotels die Invacom ook in het assortiment heeft.

 

Ik heb de flens-uitvoering met 2 aansluitingen nader bekeken. Dit is type TWF-031
Nadat de kunststof behuizing is verwijderd, vallen een paar zaken op:
De lnb is voorzien van koelribben die onder de kunststof behuizing uitsteken. Dit zie je niet vaak hoewel ALPS die in een bepaalde uitvoering ook heeft.
Verder heeft de lnb gekitte deksels wat je tegenwoordig bij de meeste lnb's ziet.
Vroeger zag je vaak dat deksels geschroefd zaten waarbij een o-ring in een groef voor een waterdichte afdichting zorgde. Ondanks de flinke prijs van de Invacom-lnb's dus toch gekitte deksels.


Kenners prijzen de Invacom-lnb om zijn hoge cross-polarisatie.
Global invacom heeft een cross-polarisatie van >30dB. Dat is erg veel. Inverto komt met zijn Black Ultra niet verder dan >22dB en de meeste andere merken geven niets op of liggen in de buurt daarvan.
Is het belangrijk een hoge cross-polarisatie te hebben?
Ja, wel handig als je bedenkt dat sommige transponders met dezelfde frequentie zowel horizontaal- als verticaal gepolariseerd uitzenden.
Een voorbeeld is de Astra 28,2.
Op de transponderfrequenties 11264, 11306, 11344. 11386 en 11426 wordt voor de UK-beam zowel horizontaal als verticaal uitgezonden. Hoe hoger de cross-polarisatie is, des te minder kans op storingen.


Waarom heeft de Invacom een zoveel betere cross-polarisatie dan andere lnb's?
Dat wordt al snel duidelijk als je in de golfpijp kijkt. De golfpijp van de ADF 120 feedhorn heeft een inwendige diameter van 18,5mm maar al 2mm achter de flens zien we de ronde golfpijp over gaan in een ronde pijp met 4 vlakke zijden. Kijken we verder in de golfpijp, dan zien we de breedte trapsgewijs steeds smaller worden.
Zo'n 20mm achter de flens zien we de verticale antenne zitten. Die zit in de rechthoekige golfpijp waar nog voldoende ruimte is voor zowel de horizontale als verticale golven. Echter trapsgewijs wordt de golfpijp steeds smaller. Achter in de golfpijp zit de horizontale antenne. Daar kunnen de horizontaal gepolariseerde golven ruimschoots komen want de hoogte van de golfpijp is niet kleiner geworden, alleen de breedte. De verticaal gepolariseerde golven hebben echter geen ruimte meer genoeg om achter in de golfpijp te komen.  De verticale golven kunnen de antenne voor de horizontale golven dus niet bereiken. Dit is een slimme constructie die ik andere lnb-fabrikanten niet zie toepassen.

 

Minder fraai was de stand van de antennes. Zowel de verticale als de horizontale  antenne stonden ongeveer 6 graden scheef. Gelukkig wel precies 90° t.o.v. elkaar. Ik heb ze maar even precies goed gezet want het maakt anders een slordige indruk die je bij Invacom niet zou verwachten. Misschien even controleren voordat je een nieuwe Invacom gaat plaatsen hoewel het natuurlijk niet veel uit maakt als je de skew van de lnb met goede meetapparatuur afstelt.

 

Invacom  TWF-031.jpg

Invacom TWF-031.jpg

Invacom getrapte golfpijp.JPG

Invacom frontview.jpg

 

Invacom bottom view.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorste korte spriet is de verticale antenne.
De lange spriet daarachter is een reflector van de verticale antenne.

De reflector van de horizontale antenne is de achterwand.


Verder heb ik de indruk dat ook hier de verticale antenne niet zuiver verticaal staat. Klopt dat?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slordig van Invacom. Bij mij stonden ze wel precies 90 graden t.o.v. elkaar maar beide scheef. Dat is natuurlijk geen gezicht als je die lnb op een draaibare schotel zet en de lnb al schuin moet staan als de schotel naar het zuiden gericht staat.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Merkwaardig dat jou lnb een reflectorstaafje heeft en de mijne niet. Ik neem aan beste Satkijker dat jou lnb minder oud is.
De lnb die ik bekeken heb is van 07-11, 7 jaar oud dus. Die codering zie je ook in het spuitgietwerk zitten. Waarschijnlijk een modificatie in de loop der jaren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Ik ben een nul op het gebied van schotels en LNB's dus svp geen moeilijke antwoorden.

Ik woon in Zuid Frankrijk

Ik heb een 80 cm schotel wil Astra 1 en 3 ontvangen.

Ik ontvang nu òf Astra2 en Astra1 òf Astra 3.

Ik denk dat mijn Duo-LNB niet goed is.

Vraag: Welk merk Duo- LNB van goede kwaliteit moet ik kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Hans1702:

Ik ontvang nu òf Astra2 en Astra1 òf Astra 3.

preciseer je situatie

heb je ITV in de zender lijst

heb je ZDF in de zenderlijst

heb je NPO1 in de zenderlijst

en geven die beeld?

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een bepaalde stand van de schotel krijg ik Astra1 en Astra2.

Draai ik de schotel een beetje dan krijg ik Astra 3

Maar dus niet Astra 1 en Astra 3 tegelijkertijd.

Daarom denk ik (leek) dat dat aan de LNB ligt.

Daarom mijn vraag welke LNB duo kan ik het beste aanschaffen.

Sprietje geeft een hele verhandeling over LNB's en heeft ze uit elkaar gehaald en zoals ik begrijp zijn die dingen voorgprogrammeerd en niet altijd goed in verschillende omstandigheden.

Als ik dat niet gelezen had, had ik een Inverto Twin LNB (4.3°) voor 80 cm schotel gekocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...