Ga naar inhoud


"h" zenders astra3 niet te ontvangen


RuudW

Aanbevolen berichten

Beste Sprietje,

Wat zijn de afzonderlijke elevatie waarden voor Astra1 en voor Astra 3, even vanuitgaande dat er een enkele lnb op de arm zit?

Ik heb er even een enkele lnb opgezet, Astra 1 is weer zo te vinden maar geen Astra 3, man wat wordt ik daar gestoord van.

Schotel ook al een stuk hoger geplaatst. Nada.

Lokatie Heerde (Veluwe).

Moet de discq instelling veranderd worden op de Amiko Alien als ik met een enkele lnb alleen Astra 3 wil?

Normaal staat Astra 1 op A en 3 op B igv een duo lnb.

 

Is skew hetzelfde als elevatie (nog niet gewend aan al die kretologie).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste dejutter

Een site waar de die informatie gemakkelijk kunt opzoeken is http://www.dishpointer.com/
Als je daar je adres invult en de satelliet die je wilt ontvangen, dan zie je de volgende gegevens:
Astra 19,2
elevatie schotel is 28,8 graden
skew lnb is -2,4 graden
Astra 23,5
elevatie schotel is 27,9 graden
skew lnb is -5,5 graden

De skew wil zeggen dat de lnb verdraaid moet worden om er voor te zorgen dat de stand van de antenne in de lnb in dezelfde stand komt te staan als waarmee de signalen van de satelliet worden uitgezonden.
Je ziet een pijltje linksom staan, dus tegen de wijzers van de klok in. Dat is gezien als je in de richting van de satelliet kijkt ofwel als je achter de schotel staat. Tegen de wijzers van de klok in noemen we een negatieve skew vandaar dat er voor het getal ook een min staat.
Om de lnb in te kunnen stellen, moet voor de schotel staan en de lnb dus met de wijzers van de klok mee verdraaien.

Bij gebruik van twee lnb's (bijv. duo-lnb), moet je diseqc 1.0 op je ontvanger instellen waarbij bij een duo-lnb Astra 19,2 altijd A is en de Astra 2,5 altijd B.
Bij gebruik van een enkele lnb moet die niet op diseqc 1.0 staan echter, om tijdelijk even uit te proberen of losse lnb's wel werken, kun je hem gewoon op diseqc-1.0 laten staan. De lnb die je aansluit zal positie A hebben.
Dus richt je de schotel uit naar de Astra 19,2, zal de lnb de signalen van de Astra 19,2 geven op diseqc-positie A, richt je de schotel uit naar de Astra 23,5, zal de lnb de signalen van de Astra 23,5 geven op diseqc-positie A,
 

post-60869-0-80102500-1441032481.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Bedankt voor je uitleg.

Is er bij een duo lnb al rekening gehouden met het verschil in skew tussen Astra 1 en 3?

In een ander draadje, gaf je igv mijn duo lnb aan dat de Astra 1 kop (die vrijhangt) 11 graden lager moet zitten

Betekent dat de Astra 3 kop die in de klem zit dus ook verdraait en op -2,4 graden zou moeten uitkomen en de Astra 1 kop op -5,5 uitkomt? De duo lnb is 3 graden volgens de doos. Dan is dat zeker het verschil tussen -2,4 en -5,5 graden?

Bij een verkeerde skew stand kun je dus problemen hebben met de ontvangst van vertikale en horizontale zenders.

Maar de skew is ook weer afhankelijk van waar je zit, maar het verschil blijft dan kennelijk altijd 3 graden (Igv een 60cm schotel).

 

Maarja, om een schotelophanging exact horizontaal en vertikaal waterpas te krijgen is bijna onmogelijk, je houdt altijd wel iets van een afwijking lijkt mij, je zult dus meestal wel iets anders uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit al gelezen: https://www.sat4all.com/forums/topic/348164-canaldigitaal-duo-lnb/

De schotelophanging hoeft niet exact waterpas te staan in beide richtingen. Je kunt de elevatie met de schotel bijstellen en de skew met de lnb.
Ik heb het bovenstuk van de mast voor mijn schotel in Spanje zelfs 20 graden schuin staan voor een betere ontvangst.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Maximum single Astra 1/3 duo lnb, ik neem aan dat deze geen correctie voor de Astra's heeft zoals dat bij de door CD meegeleverde duo lnb het geval is?

Is de 11 graden die je opgaf ook van toepassing op de Maximum lnb? Ik zit effe met de vertaling van de skew die dishpointer opgeeft naar de schuinte (verdraaing) van de lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard geldt die 11 graden ook voor een Maximim duo-lnb alhoewel die 11 graden een gemiddelde is voor Nederland en België.
Zover mij bekend heeft deze duo-lnb geen skew-correctie voor beide lnb's.
Met Dishpointer kun je niet de schuinte van de duo-lnb bepalen. Dat kan wel met Satlex.
Verder maakt het ook niet zo heel veel uit of de skew een paar graden afwijkt. Het ontvangstverschil is met een paar graden nauwelijks meetbaar.
Het wordt wel meetbaar als het om meer dan een paar graden gaat. Vandaar dat losse lnb's in dit geval dan de voorkeur hebben maar als het dan smalle lnb's moeten zijn vanwege de afstand, ben je het voordeel al weer kwijt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nog veel meer op de kwaliteit van het signaal.

De BER van het signaal wordt magnitudes beter wanneer je de skew goed instelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de Canarische Eilanden moet de skew nog veel schuiner staan. Voor de Astra 23,5 zelfs 40 graden maar dat maakt helemaal niets uit. Bij 40 graden skew ontvang je net zoveel signaal als bij nul graden skew als dat de juiste waardes zijn.
Anders wordt het als je met een rail werkt die je schuin moet zetten. Dan verlies je op de buitenste lnb's flink wat signaal omdat de lnb helemaal niet meer in het brandpunt van de schotel staat. Niet alleen er naast maar ook nog eens te hoog of te laag. Dan kun je beter een echte multifocusschotel hebben waarbij je de gehele schotel schuin zet. Dan staan ook de buitenste lnb's niet te hoog of te laag.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...