Ga naar inhoud


Advies gebroken triax lnb houder, wat te doen?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten


Zoek maar eens met Google.de afbeeldingen naar "Feedhalter alu druckguss"
Voor €5,95 te koop.
Deze staat onder een hoek van 130 graden staat er op internet. Een Triax kunststof lnb-houder staat onder een hoek van 120 graden. Met de aluminium houder kijkt de lnb dus veel te hoog op de schotel wat dus een mindere ontvangst geeft.
 

Dit staat er op internet:

  • Material: Aluminium-Druckguss
  • Feedaufnahme: Ø 40 mm
  • bequeme Montage des Halters mit dem LNB am Boden
  • einfache Befestigung der Einheit an der Antenne
  • Austausch defekter LNB´s ohne Demontage der gesamten Einheit
  • Bei der Verwendung für Triax-Sat-Antennen muss von unten im Feedarm eine zusätzliche Bohrung zur Sicherung des LNB Halters gegen Herausrutschen angebracht werden, da diese LNB-Halterung urprünglich nicht für Triax-Antennen gebaut wurde.
  • Innenmaße des zu bestückenden Feedarms: 47,2 x 16,7 mm
  • Länge des nicht sichtbaren, in den Feedarm eingeschobenen Teils: unten 39 mm, oben 28 mm (in der Mitte gemessen)
  • Winkel zum Feedarm: ca. 130 Grad

 

Dit hoekverschil heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de lnb-arm bij een Triax schotel door de schotel heen loopt terwijl deze gemaakt is voor schotels waarbij de lnb-arm onder de schotel door loopt. Een Triax-arm staat dus vlakker.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gekeken als het gestopt was met regen, en het is die, dat sprietje op foto plaatste.

En ik weet dat die lnb helaas niet geschikt is, maar toen wist ik dat niet, en toen gebruikte men nog geen 8PSK, en was niet alles zo zindelijk.

Maar zaterdag voor de onweersbuien eens kijken wat ik kan doen.

Maar vader deed al moeilijk over 5€, dat ik zeker niet moet afkomen, er moet een nieuwe lnb op  :( .

Die oudere generatie denk nog steeds dat apparatuur nog 20 jaar en meer meegaat. Nu is 8 jaar al een hele prestatie op elektro en elektronische toestellen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit hoekverschil heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de lnb-arm bij een Triax schotel door de schotel heen loopt terwijl deze gemaakt is voor schotels waarbij de lnb-arm onder de schotel door loopt. Een Triax-arm staat dus vlakker.

Dan laat je 'm toch doorhangen (als dat nog niet het geval is). ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo heb ik deze week een triax multifeed op een gibertini schotel gezet die paste er heel goed op

omdat een multifeed van gibertini niet schuin gezet kon worden

op alle 4 de bekende satellieten heb ik nu tussen de 13 en de 15 db

en met de hevige regen gisteren totaal geen uitval gehad

afm schotel is 83 cm breed en 89 cm hoog en dit werkt voortreffelijk

nu heb ik een vraag voor sprietje

ik heb weer een gibertini schotel gekocht van 1.04 cm hoog en 98 cm breed

daar wil ik ook een multifeed van triax op gaan proberen en wil weten wat daar de afstanden van de lnb's in de plaats sittard van worden

post-62112-0-43649800-1440745073_thumb.jpg

post-62112-0-38414900-1440745093_thumb.jpg

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste blackeyes

Een Gibertini heeft een afwijkende f/D-verhouding van 0,66 i.p.v. 0,6.
Ik kan daar met de berekening wel rekening mee houden maar ik heb liever even "maat X" van je, de afstand van de schotel tot het midden van de lnb-klem. Dan weet ik zeker dat de berekening goed is.
 

post-60869-0-84498200-1440755126_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

ga het zo effe meten

 

afstand 40% van de schotel van midden lnbhouder tot de schotel is 73.5 cm

 

p.s er komen inverto'. black ultra's twin op te zitten voor de 4 bekende satellieten

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste blackeyes

Voor je Gibertini schotel in Sittard heb ik het volgende berekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 30 graden om straks de Astra 19,2 te vinden.
Monteer de rail met het gat in de onderste groef.
Plaats de houder van de Astra 19,2 op 3mm van de lnb-arm.
Monteer alle koppen op 5-6mm van de lnb-klem.

Stel de afstanden van de lnb's als volgt af:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 86mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm (dus koppen tegen elkaar).
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 64mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

Zet de rail 10 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 47mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Meet dit met een waterpas terwijl je een vulling van 47mm op de kop van de Hotbird legt.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de schotel af op maximale signaalkwaliteit van de Astra 19,2.
Als je liever afstelt op de Astra 23,5 om daar de maximale signaalkwaliteit te hebben, dan kan dat ook want met de lnb's hoeft niet gesmokkeld te worden met de afstanden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...