Ga naar inhoud


Yagi antenne


Mojo

Aanbevolen berichten

@Sprietje, wat zijn de juiste afmetingen van een dipool en van de reflectors van een DAB antenne?

 

Ik ben echt wel handig als ik dat van mezelf zeggen mag, maar dat namaken van een Band III antenne zie ik echt niet zitten, temeer aar die antennes kant en klaar gewoon voor relatief weinig geld te koop zijn. Ik zie geen enkel voordeel dat zelf in elkaar te sleuren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 7 maanden later...

Ik ben dus op zoek naar een FM, DAB+ en DVB-T antenne maar zie door de bomen het bos niet meer. Waar moet ik op letten bij het zoeken naar zo'n antenne? De opstelling zal op Zeeuws-Vlaanderen komen te staan net onder Oostburg. Uiteraard zijn tips over merk en type ook welkom.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aangezien die in drie verschillende banden uitzenden, zal je 3 antennes moeten plaatsen.

 

De FM band ligt tussen 88 en 104 MHz.

De DAB band tussen 175 en 225 MHz.

 

Den DVB-T tussen 470 en nu nog 800 MHz.

 

Hoe hoger de frequentie, des te korter de dipolen en stralers worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9111.jpg

 

Met een antenne als deze kom je een heel eind.

Verwacht niet veel van de gain, maar breedbandiger kun je het niet bedenken. :)

Het betreft een zogenoemde log-periodieke antenne.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zou, denk ik, kunnen werken voor mij: https://nl.hama.com/44298/hama-outdoor-dvb-t-dab-dab+-antenna

 

Techn.specs.

 

Aansluiting: F-Stekker Max. versterking: 27 dB Montage: Paal montage Breedte: 40 cm Diepte: 0 cm Hoogte: 10,5 cm Lengte: 32,5 cm Lengte adapterkabel: 0 m Lengte Coax kabel: 5,5 m Stroomtoevoer: External Power Supply Unit/Remote Power Feeding Frequentiebereik: 30 - 950 MHz Geschikt voor DVB-T: DVB-T Kleur: Wit Gebruiksdoel: Dakantenna aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien die in drie verschillende banden uitzenden, zal je 3 antennes moeten plaatsen.

 

De FM band ligt tussen 88 en 104 MHz.

De DAB band tussen 175 en 225 MHz.

 

Den DVB-T tussen 470 en nu nog 800 MHz.

 

Hoe hoger de frequentie, des te korter de dipolen en stralers worden.

Loop de FM Band niet tot 108 MHz ?

Vu Duo +
Wavefrontier T-90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, inderdaad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit zou, denk ik, kunnen werken voor mij: https://nl.hama.com/44298/hama-outdoor-dvb-t-dab-dab+-antenna

 

Techn.specs.

 

Aansluiting: F-Stekker Max. versterking: 27 dB Montage: Paal montage Breedte: 40 cm Diepte: 0 cm Hoogte: 10,5 cm Lengte: 32,5 cm Lengte adapterkabel: 0 m Lengte Coax kabel: 5,5 m Stroomtoevoer: External Power Supply Unit/Remote Power Feeding Frequentiebereik: 30 - 950 MHz Geschikt voor DVB-T: DVB-T Kleur: Wit Gebruiksdoel: Dakantenna

 

Verwacht er niet te veel van, de antenne heeft geen versterking van 27db maar waarschijnlijk een versterker die 27db doet.

dus als je ontvanger goed is (goevoelig) zal deze niks hebben aan die versterking van 27db

Wel verticaal monteren FM DAB ev DVBT zijn alle volgens mij verticaal gepolariseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En het is geen Yagi.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dan één apparaat die zowel FM als DAB als DVB-T ontvangt? Als dat verschillende apparaten en/of antenne-ingangen zijn zou ik overwegen voor alle drie aparte antennes te gebruiken met ieder een eigen coaxkabel. Ga je nl. de coaxkabel middels splitters over de drie tuners verdelen geeft dit ook weer verlies.

En welke zenders zou je willen ontvangen? Vanuit Zeeuws Vlaanderen liggen nl. de Nederlandse en Belgische zenders niet in dezelfde richting. Of ga je de antenne draaibaar opstellen?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Test gedaan met een YAGI  Konig F aansluiting in Centraal Vlaams Brabant. NPO(27.360) wordt gescand, maar met
 veel Bit error. Getest op Roosendaal, Maastricht, Goes...
Dus geen klank . Radio is een  draagbare post-78174-0-75272600-1463041717_thumb.jpgSANGEAN WFR29. Helaas zonder F aansluiting . Dus maar de centrale coax om de spriet
gewikkeld. Afstand antenne-Radio 2 meter. Dus geen kabelverliezen, en zal een VHF versterker de oplossing niet zijn .

Is de misaanpassing voldoende om het ontvangstresultaat te beinvloeden??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...