Ga naar inhoud


TV-VL ontvangen @Kragujevac (Servië)


Marc-Sim

Aanbevolen berichten

I.v.m. job zal mijn buurman daar voor een lange periode verblijven - Graag verneem ik (van Sprietje) wat de meest 'eenvoudige' schotel/lnb combinatie ginder mag wezen - Hier thuis kan ik dan een mini-cursus voorzien voor mijn (handige ?) buurman.

 

Locatie: Lat. = 44.01xx / Long. = 20.91xx

 

DishPointer vermeldt: Elevatie van 39.2° voor zowel 23.5 als 19.2

 

Lnb Skew: 23.5 = 4.8°, voor 19.2 = 9.3° (andersom als hier)

 

Dank bij voorbaat,

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Sprietje heb je mss mijn vraagje over het hoofd gezien ?

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Marc-Sim

De elevatie is voor beide satellieten ongeveer gelijk omdat je tussen de twee satellieten in zit.
De elevatie voor de Astra 19,2 is 39,29 graden
De elevatie voor de Astra 23,5 is 39,25 graden
Daarom moet de duo-lnb ook nagenoeg recht staan. Officieel 0,37 graden schuin maar dat is te verwaarlozen zo weinig. Dus gewoon recht afstellen.
De ontvangsthoek tussen de twee satellieten is daar wel een heel stuk groter dan in Nederland of België. In Utrecht is de ontvangsthoek 5,2 graden, daar is de ontvangsthoek tussen de twee satellieten liefst 6,19 graden.
Dit betekent dat de afstand tussen de twee koppen daar 6,19 : 5,2 = 19% groter moet zijn dan bij ons.
De footprint laat zien dat je daar net als in Nederland en België met een 60cm schotel toe kunt.
Ik heb het voor een Triax 78 uitgerekend.
Daar vallen de signaalbundels van de twee satellieten 54mm van elkaar. Daar kun je prima een 4,3 graden duo-lnb voor gebruiken waarvan de koppen 53mm uit elkaar staan (h.o.h.).
Dus gewoon de kop van de Astra 23,5 in de klem omdat die signalen het zwakste zijn en de duo-lnb gewoon recht zetten. Dan de schotel uitrichten op de Astra 23,5. De zender die op de Astra 23,5 het makkelijkste te ontvangen is, is de Slowaakse zender TA3 op 11836H. Die zit op positie 352 van de TV Vlaanderen zenderlijst.
Eenmaal deze zender ontvangen, dan de schotel uitrichten op de moeilijk te ontvangen zender NGC Wild HD. Die zit op positie 33 van de TV Vlaanderen lijst.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Marc-Sim,

 

Ik woon in Kragujevac Servië en ik heb met hulp van Sprietje een hele goede ontvangst van alle Nederlandse en Belgische zenders. Dus als ik ergens mee kan helpen laat het maar weten.

 

Groetjes

Paul

aangepast door Yugo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje.

 

Je had voor mij een berekening gemaakt voor een Triax 88. Ontvangst perfect. De 78 Triax zal het ook goed doen, alleen de reserve (met name de sneeuwval, is hier erg veel ) zal met een 88 beter zijn.

 

Omdat ik in de zelfde stad woon dacht ik mijn hulp aan te bieden met het plaatsen en uitrichten van de schotel. Ik hoor wel van Marc-Sim

 

Groetjes,

Paul

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marc-Sim is zeker in slaap gevallen.

Beste Paul herlees nog eventjes aandachtig m'n pm die ik jou stuurde dd 28-09, + m'n vraag i.v.m. beschikbaarheid van een Triax78 in jouw stad/buurt is nog niet beantwoord....

 

Vriendelijke groet,

Marc

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ze daar Inverto schotels hebben. Een Inverto 90 is hetzelfde als een Triax 88 en heeft een breedte van 85cm op de spiegel en 96cm in de hoogte.
Om op  Lat. = 44.01 / Long. = 20.91 de Astra 19,2 en 23,5 te kunnen ontvangen, moeten de koppen 65mm van elkaar staan. Je kunt dus ook daar uitstekend een 6 graden monoblock nemen waarvan de koppen 65mm uit elkaar staan, bijv. deze met twee aansluitingen: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=95&cat=36
of deze met vier aansluitingen: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=97&cat=36

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op één van die twee linken stond een schotel met het merk Inverto er op. Ik neem aan daar ze die daar hebben maar ik weet niet of dat de schotel is van 85x95cm. Het lijkt me wel waarschijnlijk want er zit een 3 graden monoblock op voor de ontvangst van de Eutelsat, ik denk voor 13e en 16e.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...