Ga naar inhoud


Noorwegen zet uitschakelen FM definitief door


Sprietje

Aanbevolen berichten

Wel , al da' gedigitaliseer , geef mij maar analoog geluid ,

ik haat al dat overscherp gedoe , ook m'n oren , veels te schel !!!!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zeker, maar ook nieuwe technieken zullen weer nieuwe hobby-apparatuur met zich meebrengen:

 

 http://www.uniqueradio.nl/index.php/2017/07/test-audisse-shirudo-de-werkradio-gedomesticeerd/

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, door al die besparingsmaatregelen door de regering. Maar na radio luisteren is nutteloos, en zeker in de wagen. Je wordt continu afgeleid door hun gekwekker en de reclame. Mits wat geluk hoor je nog eens muziek.

En vanwege nieuws en verkeersinfo, die kan je zo instellen, als dit er is, dat de cd in pauze stand gaat als die info er is, en dan terug de cd.

Onze mobiele operator heeft bij een bepaald bedrag aan abonnement gratis een coyoto abonnement, en die is soms sneller qua info dan op de radio.

Moest ik ooit het geluk hebben nog in auto te kunnen rijden, en een radio is optie, dan zou die er niet inkomen.

Betalen om reclame en belspelletjes te horen? Nee dank u, je kan dan evengoed je geld in de gracht gooien.

Denk dat je toch veel de plank mis slaat vriend , ik werk met een bestelwagen , ik luister naar bepaalde zenders en dan kom ik cultuur ,nieuws , wetenschap en noem maar op,te weten op 8h . Maar je moet hem dan niet op,studio Brussel zetten als je weet wat ik bedoel ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag werd weer een belangrijke stap gezet in de afschakeling van de FM. Oslo en wijde omgeving is wat betreft de publieke omroep volledig over op DAB+ 

 

http://www.radio.nl/814360/noorse-publieke-radio-gestopt-op-fm-in-oslo

 

Een paar regels uit dit artikel: 

 

Inmiddels is duidelijk geworden dat de Noren zich vrij makkelijk aanpassen aan de digitalisering. 

Zo luisterde het tweede kwartaal van dit jaar 64,2% van de inwoners van het Nordland naar de radio. Een jaar eerder was dit 64,8%.

72% van de Noren kiest dagelijks voor DAB+ om naar de radio te luisteren, 24% voor internet en 13% voor digitale televisie. 

 

Verschuiving luisteraars
Het is ook vrij logisch dat de grote radiostations die op FM uitzenden/uitzonden terrein verliezen. Door de digitalisering ontdekken luisteraars nieuwe zenders en vindt er een verschuiving plaats. Onder meer de digitale radiostations NRK P1+, Radio Rock en P5 Hits zagen hun luistercijfers fors stijgen. Maar ook de nieuwe stations Vinyl, Topp 40 en Norsk Pop blijken in de smaak te vallen bij de luisteraars.

 

Ik heb dit jaar een paar weken rondgereden in Noorwegen. De zenders Radio Rock, Vinyl en Norsk Pop vond ik zeker het beluisteren waard. Aanraders als je daar op vakantie bent.... 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden zei Noordzee:

Inmiddels is duidelijk geworden dat de Noren zich vrij makkelijk aanpassen aan de digitalisering. 

Zo luisterde het tweede kwartaal van dit jaar 64,2% van de inwoners van het Nordland naar de radio. Een jaar eerder was dit 64,8%.

 

Dus achteruitgang? :/

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9.8.2017 om 01:41 zei cookie monster:

Wel , al da' gedigitaliseer , geef mij maar analoog geluid ,

ik haat al dat overscherp gedoe , ook m'n oren , veels te schel !!!!

 

Dat heeft met schel geluid niks te doen.

Het is de digitale hamer die het geluid volkomen plat slaat.

Maar dat heb je met een puur analoge keten ook. Zelfs de opnamen worden al volkomen plat geslagen zodat het lekker hard klinkt.

Dan moet dat nog door de studio van 538 & co. met opgefokte audio "verbeteraars" en je bent na 2 minuten al luistermoe.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof elke radioluisteraar constant - thuis of onderweg - met zijn oren op de luidsprekers ligt om de verschillen tussen digitaal en analoog te analyseren! :/ 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard07 , Gelukkig maar , want anders .... ;)

Zulke discussies kunnen zelfs met de vuist eindigen :crazy: LOL ;)

 

1 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

 

Dat heeft met schel geluid niks te doen.

Het is de digitale hamer die het geluid volkomen plat slaat.

Maar dat heb je met een puur analoge keten ook. Zelfs de opnamen worden al volkomen plat geslagen zodat het lekker hard klinkt.

Dan moet dat nog door de studio van 538 & co. met opgefokte audio "verbeteraars" en je bent na 2 minuten al luistermoe.

Ik weet nog destijds de FM-lokale , die gebruikte zoveel compressie ....

Trouwens , radio .... heel soms "dx-en" op am met m'n draagbaar radiooke :)

 

Maar goed ivm Noorwegen die doet met hun zenders wat ze maar willen ,

voor de DAB+ liefhebbers , fijn voor jullie , de FM-mers , jammer !!!!

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21.9.2017 om 10:38 zei Eduard07:

Alsof elke radioluisteraar constant - thuis of onderweg - met zijn oren op de luidsprekers ligt om de verschillen tussen digitaal en analoog te analyseren! :/ 

 

Eduard...het verschil tussen FM en DAB+ is al te horen zonder dat er modulatie uitgezonden wordt.

Zet een FM zender aan zonder modulatie en draai de volumeregelaar open of koptelefoon. Dan moet je eens horen wat een ruis dat geeft. En doe hetzelfde met DAB+...dan is er doodse stilte.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Drs. IJzerbout:

 

Eduard...het verschil tussen FM en DAB+ is al te horen zonder dat er modulatie uitgezonden wordt.

Zet een FM zender aan zonder modulatie en draai de volumeregelaar open of koptelefoon. Dan moet je eens horen wat een ruis dat geeft. En doe hetzelfde met DAB+...dan is er doodse stilte.

Maar daar duidde ik natuurlijk niet op.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Alle FM-zenders van de NRK zijn nu uitgezet. Daarnaast zijn ook bijna alle andere FM-zenders nu uit de lucht.

 

Bron: www.radio.nl

 

 

Laatste fase afschakeling voltooid
Woensdag 13 december 2017is met de afschakeling van de FM in de provincies Troms en Lapland, in het noorden van het land, de laatste fase voltooid. Hierdoor is het nu grotendeels stil op FM. Alleen de kleinere lokale radiostations zenden nog op FM uit.

Ondanks de steeds weer oplaaiende kritiek, gevoed door een handvol felle tegenstanders van de afschakeling, is het overgrote deel van de Noren digitaal gegaan. Zij genieten van meer keuze dan op FM. Op FM waren slechts vijf landelijke radiostations te ontvangen, terwijl via DAB(+) 30 radiostations landelijk zijn te ontvangen

 

Na elke afschakeling daalde het radio-luisteren in de betroffen regio’s, maar luisteraars keren weer terug. Uit onderzoek blijkt dat het radioluisteren in de provincie Nordland, waar de afschakeling begon, inmiddels weer op hetzelfde niveau is van voor de afschakeling.

Uit onderzoek, dat afgelopen vrijdag is gepubliceerd, blijkt dat 86% van de Noorse bevolking inmiddels digitaal luistert. DAB(+) is daarbij het grootste platform. 78% van de Noren luistert via digitale etherradio, terwijl internetradio door 24% gebruikt wordt. Ook het wagenpark begint steeds meer te digitaliseren, want inmiddels heeft 49% van alle auto’s in Noorwegen een DAB+radio aan boord. Afgelopen zomer was dit nog 38%.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...