Ga naar inhoud


Noorwegen zet uitschakelen FM definitief door


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen

De Noorse overheid heeft de datum waarop analoge FM radio wordt uitgezet definitief vastgelegd. In de loop van 2017 is het, op lokale stations na, in Noorwegen helemaal gedaan met FM.

Het Noorse ministerie voor cultuur heeft zich akkoord verklaard met het stappenplan om alle FM-zenders van de nationale publieke en commerciële omroepen in 2017 stapsgewijs uit te schakelen. DAB+ neemt het helemaal over. De dekking moet ook in het grotendeels onherbergzame Noorwegen volledig worden. Daar waar de Noorse omroep NRK constateert dat het bereik niet altijd optimaal is of even wegvalt, wordt direct een extra steunzender geplaatst. Noorwegen is met haar voornemen het eerste land wereldwijd dat de ether compleet digitaliseert.

Grote verschillen wereldwijd

En dat laatste is in lang niet alle gebieden het geval. Met name in Afrikaanse landen, maar ook in gebieden zo dichtbij als zuidelijk en oostelijk Europa wordt zelfs nog gedeeltelijk analoog televisie in de ether uitgezonden. Dit is onder andere in Roemenië, Turkije en Griekenland nog het geval. Veel Afrikaanse omroepen hebben geen geld voor de kosten die digitalisering van het zenderpark met zich mee brengt. De digitalisering van radio verschilt in Europa per land fors. Engeland is voorloper, maar het DAB-systeem wordt vooralsnog als extra optie gezien en biedt vaak slechtere geluidskwaliteit dan FM. In Zwitserland verloopt de uitrol van DAB+ ook gesmeerd. Ook in Nederland groeit het bereik dan DAB+ radio fors, maar in België speelt dit nog nauwelijks een rol van betekenis.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Belgie is volledig rot en corrupt wat betekend in medialand. Regering medialaan telenet en misschien proximus bepalen wat er gebeurd. En aangezien telenet in amerikaanse handen zit.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf hier een weddenschap aan te gaan dat dit niet gaat gebeuren. Er zijn miljoenen FM radio´s in ieder land waar mensen soms veel geld voor uit hebben gegeven.

Verder...wat willen ze gaan doen met de FM band? DAB+ is daar niet voor geschikt. Dus waarom mensen duperen die hun mooie B&O FM radio´s en ander duur High End spul door de crucher te malen? Om over de autoradio´s maar niet te spreken.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens de statistieken is dit de huidige situatie:

 

– 56 % van de luisteraars gebruikt digitale radio
– 44 % van de luisteraars gebruikt dagelijks nog de FM ontvangst
– 20 % van de prive voertuigen zijn uitgerust met DAB radio
– 55 % van de Noorse huishoudens heeft ten minste een DAB radio.
–  Er zijn 7.9 miljoen FM radio sets. FM radio's kunnen gemodificeerd of gerecycled worden.
 

Alle tunnels, en Noorwegen heeft nogal wat tunnels moeten voorzien worden van DAB antennes en bijbehorende techniek.

 

De regering spreekt van een unieke samenwerking met de radio industrie !?!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

FM radio´s kunnen gemodifeerd worden??

Zeker op 1 April volgend jaar.

 

Verder komen mij die schattingen wel heel optimistisch voor.

DAB+ is niet geschikt voor de FM band. De propagatie is heel anders.

Wat wel kan is DRM+ maar ook dan is een analoge FM radio niet te gebruiken. Tenzij je het versterkergedeelte gaat gebruiken met een voorzet maar dat is niet hetzelfde als modificeren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal zoals alles zijn, eer het er komt zijn er al nieuwe technieken en kan het zo gezegde nieuwe het stort op. Kijk maar naar SD HD en UHD, het ene (SD) is er nog het andere (HD) is in opmars en het nieuwe (UHD) komt er al aan. Heb met de jaren geleerd van altijd even te wachten voor nieuwe investeringen in nieuwe technieken. Nu in België zal het nog zo'n vaart niet lopen, want DAB geraakt gewoon niet van de grond en de reden hiervan is hier eerder al over geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat modificeren zal wel inhouden dat je een settop DAB box koopt die je op de aux ingang van je bestaande installatie aansluit.

En wie weet komt er een DAB voorzet ontvanger met FM modulator.

 

De grootste bottleneck zal de autoradio worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel luisteren nog "live" in de auto? Als ik al eens met iemand meegaat, dan steekt er een cd of usb stick in.

Of lineaire radio verder een toekomst geeft??

De meeste station zijn van die vervelende jingles,reclame wedstrijden via de telefoon, vervelens toe herhaling van nieuws, en als je eens geluk hebt, hoor je een liedje, maar of je gans het liedje hoort, is nog de vraag.

Met mijn internetradio, eens naar radionl geluisterd, en na een groot uur, van armoe weggeschakeld.

Bepaalde duitse stations zijn te doen. Maar investeren in "puur" radio, nee, is enkel goed voor de advertentiemarkt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb je zelf een auto?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vroeger ook nog wel eens naar de middengolf, onderweg door Europa.

Maar ja, ook al uitgeschakeld.

 

Ik moet zeggen, dat DAB+ mij in de wagen wel bevalt.

Er zijn een aantal zenders welke alleen via DAB te ontvangen zijn.

Helaas heb ik geen DAB in mijn eigen wagen, toen ik die 3 jaar geleden kocht heb ik die optie niet aangevinkt,omdat er toen nog nauwelijks aanbod was. De andere familiekoets is verleden jaar bij de aanschaf wel meteen bedeeld met de DAB+ optie.

Rijdend naar het zuiden heb ik vastgesteld dat de DAB dekking ongeveer gelijk is aan de FM dekking, d.w.z. dat tot 50 km in Frankrijk de Belgische programma's nog via DAB te ontvangen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je zelf een auto?

Nee, door al die besparingsmaatregelen door de regering. Maar na radio luisteren is nutteloos, en zeker in de wagen. Je wordt continu afgeleid door hun gekwekker en de reclame. Mits wat geluk hoor je nog eens muziek.

En vanwege nieuws en verkeersinfo, die kan je zo instellen, als dit er is, dat de cd in pauze stand gaat als die info er is, en dan terug de cd.

Onze mobiele operator heeft bij een bepaald bedrag aan abonnement gratis een coyoto abonnement, en die is soms sneller qua info dan op de radio.

Moest ik ooit het geluk hebben nog in auto te kunnen rijden, en een radio is optie, dan zou die er niet inkomen.

Betalen om reclame en belspelletjes te horen? Nee dank u, je kan dan evengoed je geld in de gracht gooien.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn ook zenders zonder belspelletjes, en een minuut reclame voor het nieuws.

Meestal staat bij mij in de wagen Klara, WDR 3 od als het echt niet anders kan Radio 4 aan.

 

DAB+ optie in mijn wagen is bij nieuw bestelling € 380 Euro extra.

In mijn huidige wagen achteraf inbouwen gaat ongeveer € 2.000+ kosten.

 

In Noorwegen zie ik het autoradio bestand ook niet even vervangen worden, daar gaat het stil worden in de Auto.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moest ik ooit het geluk hebben nog in auto te kunnen rijden, en een radio is optie, dan zou die er niet inkomen.

Betalen om reclame en belspelletjes te horen? Nee dank u, je kan dan evengoed je geld in de gracht gooien.

 

FM is gratis hoor... aangezien DAB+ digitaal is kunnen we onder onze klompen aanvoelen dat er op termijn ook een smartcard in je (auto)radio gestoken kan/moet worden (!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...