Ga naar inhoud


Noorwegen zet uitschakelen FM definitief door


Sprietje

Aanbevolen berichten

https://radio.no/2015/01/when-will-fm-be-switched-off/

 

Wordt provincie voor provincie uitgeschakeld,  hier in Møre og Romsdal werkt het prima en veel meer keus dan voorheen. (in ieder geval de routes die ik meestal gebruik)

 

https://radio.no/category/artikler/english/

 

En als je geen bal van Skandinavische talen spreekt? Ik herinner me nog hoe blij ik was met de BBC World Service op midden- en kortegolf toen ik zes weken lang door Denemarken moest rijden. Alleen maar dat verdomde "Dansk" door de radio op FM. DAB+ klinkt leuk maar is ongelofelijk zichtvernauwend. De vroegere (en misschien ook toekomstige) dictaturen wrijven zich vergenoegd in de handen wetend dat je met een gewone DAB+ radio en uitschakeling van alles andere vrijwel niets meer uit het buitenland zult kunnen beluisteren tenzij je dicht bij de grens woont. Een absoluut belabberde ontwikkeling dus! Waarom niet net als in Noord Amerika de L-Band via satelliet in gebruik genomen? We heten toch "één Europa" te zijn met vrij verkeer van goederen en diensten? Dan moet je met een radiosysteem komen die elke mede-Europeaan uitsluit. Net zo oer-kortzichtig als het afschaffen van de ANWB praatpalen. "je hebt toch je mobieltje?" Ja, vergeet het maar, de meeste landen hebben niet zo'n voortreffelijke service als de ANWB en wat doe je in Nederland als Roemeen of Hongaar met pech langs de weg? De optie een eigen verkeersdienst elders te bellen is er niet en als je de ANWB belt kun je niet eens melden waar je met je auto gestrand bent als je alleen je eigen taal spreekt. Met zo'n praatpaal konden ze meteen zien waar je stond en je komen helpen, ook al verstaan ze geen woord door de telefoon van wat je zegt. We worden door onze geldpest-manie steeds primitiever (nog afgezien van het feit dat de meeste mensen die ik ken met regelmaat zien dat hun mobieltje plots leeg is en dus eerst opgeladen moet worden voor ze het kunnen gebruiken. Heb je pech gehad, stik je maar. Waanzin eerste klasse!

aangepast door T90user
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi T90user

Je hebt helemaal gelijk!

 

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom niet net als in Noord Amerika de L-Band via satelliet in gebruik genomen? We heten toch "één Europa" te zijn met vrij verkeer van goederen en diensten? Dan moet je met een radiosysteem komen die elke mede-Europeaan uitsluit.

Lijkt me inderdaad wel interessant , maar wanneer zoiets zouden coderen ....

 

Ik heb geen auto , mag er wel een hebben , maar een rijbewijs .... euh .... jamais , nein !!

In elk geval , radio , nieuws = ok , .... de hedendaagse pop-muziek .... , niet mijn gading !!

De digitale radio & TV techniekontwikkeling , al die TE snelle veranderingen , ik pas !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cookie, veranderingen zijn er zolang de mens bestaat. En terwijl jij jezelf naar het niveau van een holbewoner dirigeert, zijn er zat mensen die wel gewoon met hun tijd meegaan en zich ontwikkelen.

No offence, overigens, maar wil zeggen dat je niet bang moet zijn voor nieuwe dingen.

 

Zelf geef ik af op social media en haat facebook en gerelateerde asociale manieren van communiceren.

Mensen zonderen zichzelf steeds meer af en zullen bij een zogenoemde vriend met problemen op facebook enkel "vind ik leuk" als reactie geven in plaats deze op te zoeken en interesse te tonen.

Maar ja, mensen vinden de Amerikaanse cultuur blijkbaar leuk, dus ik als buitenstaander sta daar alleen in.

 

Zelf bel ik vrienden nog gewoon op of bellen zij mij en drinken we zo nu en dan nog eens wat... faceboekkers komen niet verder dan "vind ik leuk" en pochen met een leven die zij niet of slechts tijdelijk beleven.

Tevens geven zij hun privacy in handen van een Amerikaans bedrijf die hen bestookt met reclame, alleen maar om de privacy van anderen te kunnen zien die net zo'n nepleven leiden als zij. :lol: :lol:

 

Had ik het al over Google gehad en Android? Ik hoop dat de aanstaande wereldwijde hack doorzet en al die fandroidkneusjes met de neus op de feiten gaat drukken. Software gebruiken van een reclame bureau mag wat mij aangaat niet hard genoeg bestraft worden.

 

De "cloud"? Andermans computer gebruiken om je data tegen betaling op te slaan omdat men te lui is om zelf een goede backup te maken?

 

Enfin, dit zijn mijn frustraties, maar laat die schaapjes maar gewoon lekker hun hebben en houwen in handen van bedrijven geven, zodat zij meer en meer reclame kunnen sturen waar men zich dan weer heerlijk aan kan ergeren.

 

Kortom, ik begrijp je standpunt, maar vernieuwing tegenhouden kan niet.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik mis het potje Tipp-ex!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Want nog het allerbelangrijkst: muziek is voor mij ontzettend slaapverwekkend op langere ritten, maakt niet uit of pop, klassiek of folk. Ik heb informatie nodig om de hersentjes bezig te houden tijdens het doodsaaie autorijden. Muziek deint me juist regelrecht in slaap en is daarom voor mij levensgevaarlijk.

 

Tja, van die muziek dondert iedereen in slaap :P

 

Ik heb nog wel een leuk afspeellijstje voor je hoor. Gegarandeerd slapeloze nachten :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

https://mediamagazine.nl/veel-inwoners-noorwegen-ontevreden-uitschakelen-fm/

 

Toch niet zo'n succes blijkbaar en dat was eigenlijk ook wel te verwachten.

 

Ik denk dat we hier in NL andersom moeten beginnen, laat ze de lokale omroepen maar omzetten naar DAB+ en uitschakelen op FM en zo heel langzaam omhoog werken. DAB is leuk voor toevoeging of extra aanbod maar goede ontvangst is eigenlijk nooit te garanderen.  Maar de landelijke zenders moeten op FM beschikbaar blijven de komende 30 jaar  en mij betreft komt radio 1 ook weer verplicht beschikbaar op de middengolf.  Minstens 1 nieuws zender per land zodat er een stabiele informatie voorziening is. Altijd!

 

Stel je bent vrachtwagen chauffeur en rijd ergens in Europa dan moet je op hoogte gehouden kunnen worden. Nu hoor ik een aantal figuren denken ja maar die gebruiken toch allang 4G maar dat soort gedeelde netwerken heb je niks aan bij een calamiteit.  Die vallen meteen uit omdat die technologie gemaakt is om enkel een kleine groep te bedienen (leunt op  beperkte capaciteit en overboeking)  En iets wat je "uitzendt" is eigenlijk vergelijkbaar met multicast werkt altijd en is onbeperkt qua capaciteit.  En natuurlijk kost het geld om dit in de lucht te houden maar kom op er gaan per jaar tientallen miljoenen naar de Nederlandse Publieke Omroep, ze kunnen makkelijk 1 AM zender in de lucht houden daarvan. Ken je plek NPO !

 

Ik ben niet tegen digitalisering in tegendeel maar ik zie dat DAB aangegrepen wordt om zoveel mogelijk geld te besparen voor de broadcaster.  Als een radiostation in mono op de FM uitzendt zegt half Nederland, ja daag daar ga ik niet naar luisteren.  Nu wordt er van ons verwacht dat we wel luisteren naar dof en gecomprimeerd geluid omdat de broadcaster kiest voor om een paar kbit te besparen omdat dit goedkoper is en omdat ze allemaal laag vermogen zenders gebruiken en een netwerk wat op dezelfde frequenties uitzendt is de ontvangst ook niet bepaald optimaal. Dus eigenlijk doen we een enorme stap terug en dat is onacceptabel.  Deze "problemen" moeten opgelost worden.  Uiteraard heeft DAB+ ook een voordeel en dat is dat het aanbod groter is maar wel tegen een prijs.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet wanneer je voor het laatst naar DAB+ geluisterd hebt, maar afgelopen middag kwam het geluid in studio kwaliteit uit de luidsprekers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet ook nooit vergeten of uit het oog verliezen dat er heel veel inkomens afhankelijk zijn van specifieke technieken

dus die sector klaagt bij het minst of geringst verlies van marktaandelen. TOCH?

 

de TV reparatuur die niks meer te repareren heeft

de antenne verkoper om de hoek die dagen, weken geen klant meer ziet

en van die dingen :grin:

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik denk dat we hier in NL andersom moeten beginnen, laat ze de lokale omroepen maar omzetten naar DAB+ en uitschakelen op FM en zo heel langzaam omhoog werken.

 

En waarom zouden die lokale zenders dat willen? Hoge kosten voor een lokaal bereik. Als je doelgroep dan geen DAB ontvanger wil / kan aanschaffen ben je gelijk ook je reclame inkomsten kwijt. Dat gaat hem dus niet worden!

 

 

Ik weet niet wanneer je voor het laatst naar DAB+ geluisterd hebt, maar afgelopen middag kwam het geluid in studio kwaliteit uit de luidsprekers.

 

Studio kwaliteit? Uit je draagbare DAB radiootje? Of is het slechts CD kwaliteit?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uit je draagbare radiotje zal ook de fm hetzelfde klinken als DAB.

 

Ik heb in de wagen geluisterd, op een goede audio installatie.

Daar hoor je wel degelijk een heel groot verschil tussen de fm en DAB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...