Ga naar inhoud


NPO treft voorbereidingen overstap HD via DVB-T2


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ja.... áls dat correct is,  moet het kunnen.  dat is me even ontgaan..... sorry!

Waarom schrijven ze dan niet H.265 erbij voor de duidelijkheid..... Maar in dat geval heb je gelijk, en moet de tv wel toekomstzeker zijn om dvb-s2 te kunnen ontvangen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Sverige : Bedankt voor je reactie. Het zou mooi zijn als deze nieuwe TV voldoet aan de eisen van DVB-T2.

Voor de zekerheid hierbij de link naar de totale specificaties. 

(Voor zover ik weet is dit toegestaan volgens de huisregels.) 

 

http://www.philips.nl/c-p/55PUS7600_12/7600-series-superslanke-4k-uhd-tv-powered-by-androidtm-met-driezijdig-ambilight-en-pixel-precise-ultra-hd/specificaties

 

@ceesv Ik kijk al ruim 30 jaar naar Philips TV's, tot op heden met genoegen. Nog mooier zou zijn als Apple een echte UHD-TV zou uitbrengen (zonder Android dus), maar zover is het nog niet.   

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik lees in de specificaties:

 

Tuner/ontvangst/transmissie

Digitale TV:    2x DVB-T/T2/C/S/S2
MPEG-ondersteuning        MPEG2        MPEG4

 

Ik mis H.265

 

Multimedia ondersteunt het ding wel HEVC.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... het is onduidelijk... Bij multimedia staat het inderdaad wel...

 

Omdat ik Nederlandstalige handleidingen en specificaties altijd moeilijk te interpreteren vind, lees ik meestal Duitse of zweedse teksten...

Vandaar dus even bij philips.de gezocht...

 

Daar staat bij de specificaties hetvolgende:

 

Multimedia-Anwendungen

• Videowiedergabeformate: Dateien: AVI, MKV, H264/ MPEG-4 (AVC), MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, WMV9/ VC1, HEVC • Unterstützte Untertitelformate: .SMI, .SRT, .SSA, .SUB, .TXT, .ASS

• Musikwiedergabeformate: AAC, MP3, WAV, WMA (v2 bis v9.2), WMA-PRO (v9 und v10)

• Bildwiedergabeformate: JPEG, BMP, GIF, JPS, PNG, PNS, BMS, MPO

 

Tuner/Empfang/Übertragung

• Digitales Fernsehen: 2 x DVB-T/T2/C/S/S2 • MPEG-Unterstützung: MPEG2, MPEG4

• Videowiedergabe: NTSC, PAL, Secam

• TV-Programmführer*: 8-Tage-EPG

• Signalstärkeanzeige

• Videotext: 1000 Seiten Hypertext

 

55pus7600_12_pss_deude.pdf

 

Ik denk dus dat de TV een tuner heeft waarmee je DVB-T2 kan ontvangen wat in MPEG2 of MPEG4 uitgezonden wordt... en dan in de genoemde video codecs, waaronder HEVC

 

Ik denk dus dat het OK is.... en dat de tv kan wat nodig is.

Maar voor de zekerheid zou ik dit navragen bij Philips Duitsland.... omdat die norm in Duitsland gebruikt wordt als test en dat ook de srandaard zal worden... In NL is dit nog niet bekend, en dus ga je geen correct antwoord krijgen denk ik...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat Cees gelijk heeft en dat deze tv geen ultraHD tv-zenders kan ontvangen, maar alleen UHD via een externe bron. In de gebruiksaanwijzing staat het iets duidelijker:

 

Deze TV beschikt over een Ultra HD-scherm. De
resolutie ervan is vier keer hoger dan die van een
normaal HD-scherm. Ultra HD betekent 8 miljoen
pixels voor super helder en levensecht TV beeld.
Daarnaast converteert de nieuwe Ultra Pixel HD
Engine continu binnenkomende TV-signalen naar
Ultra HD-resolutie. Vanaf het moment dat u de TV
inschakelt, kunt u dus genieten van deze
adembenemende beeldkwaliteit. U kunt ook Ultra HDvideo's bekijken via een HDMI-aansluiting. Ultra
HD biedt altijd haarscherp beeld, zelfs op een groot
scherm.

 

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is het verstandig nog even te wachten met dit soort nieuwe dingen. Moet je nú een nieuwe tv hebben, en je wil deze techniek hebben, wat voor dvb-t2 dus niet echt vreemd is als je na een paar jaar nog steeds tv wil kunnen kijken, moet je erg goed uitzoeken of het al dan niet kan, en je goed informeren...

 

De Technisat UHD tv is wat dat betreft een stuk duidelijker ...

 

post-39968-0-92929100-1446559049.jpg

 

post-39968-0-81510500-1446559066_thumb.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Dan is het wel interessant om te weten welke norm ze zullen gaan gebruiken... zoals in Duitsland, de  High Efficiency Video Coding (H.265) of H264 zoals HD tv via dvb-t in Denemarken en Zweden al enkele jaren loopt.....  Ik denk dus dat het zinvol is om als je nu een nieuwe TV koopt, uitkijkt dat deze H.265 geschikt is, zodat je veilig bent voor de toekomst

 

Hier een link naar het Duitse informatieblad over HEVC (H.265)

http://www.tv-plattform.de/images/stories/archiv/2015/HEVC_PosterA1.pdf

Bij de electronica zaken die ik bezocht had men hier nog nooit van gehoord.

 

Het wordt bij aankoop dus letten op het nieuwe groene logohttp://www.tv-plattform.de/de/dvb-t2-hd-geraetelogo

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met het succes wat DVB-T in Nederland is (niet), en de honger naar frequenties voor andere doeleinden, zou ik niet al te hoge verwachtingen hebben.

De Nederlandse DVB exploitatie is verliesgevend, en om dan in 2017 te investeren in nieuwe technologie?

 

In België is het DVB-T net nog steeds in de lucht, alleen kan niemand er naar kijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet dat de NPO wettelijk verplicht is via aardse antennes uit te zenden. In principe betalen we daar allemaal al voor.

De NPO weet dat heel goed, zie ook de aankondiging (waar dit topic mee opende) voor DVB-T2 in 2017 (met de in Duitsland in te voeren codec).

 

Hier verwacht ik niet snel een wetswijziging. Als die er al komt zal het (moeten) gaan in de richting van gratis distributie via koper (en voor gebieden waar geen kabel ligt (met opheffing van alle schotelverboden aldaar), via satelliet.

 

Schrijf je Tweede Kamerlid aan om een en ander te bevorderen zou ik zeggen.

Nu lijkt het daarvoor nog niet te laat en politieke molens malen langzaam.

 

 

Ik ga ijskoud wachten. In 2017 zullen we wel zien of en op welke wijze de NPO (of een andere speler) HD uitzendingen op FTA basis gaat verzorgen. 

 

Zo denk ik er ook over.

Tot die tijd alles in SD al dan niet uitgesteld via BVN.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lees dit beleidsvoornemen eens door.

 

Beleidsvoornemen Vergunningen voor Digitale Televisie en Bestemming van de 700 MHz Band

https://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwi1-sXf1LDKAhXBOQ8KHQeoAMEQFggrMAM&url=https%3A%2F%2Fwww.internetconsultatie.nl%2Fdvbt_700mhzband%2Fdocument%2F1680&usg=AFQjCNH1W6HQjm7kxi0ilBYHA2h0hlT8gQ&bvm=bv.112064104,d.ZWU&cad=rja

 

Het voornemen wat ik eruit destilleer is dat het frequentiegebied met 30% wordt terug geschroefd ten gunste van mobiel internet en Co.

In 2017 verwacht men nog 300.000 -400.000 DVB-T abonnees te hebben.

Door de betere compressietechniek van DVB-T2 wordt de kleinere bandbreedte gecompenseerd en het huidige SD pakket verder met DVB-T2 techniek uitgezonden. Iedereen bespaart, voldoet aan de wet en de overheid krijgt meer geld voor de 700 Mhz band.

 

Klein kansje, dat men het hele plan laat varen en dat de publieke omroepen weer FTV satelliet gaan op een goedkope transponder om aan de wettelijke verplichting te voldoen.

 

Ik zou mijn geld op dit moment niet inzetten op HD via DVB-T2 in 2017, hoogstens op SD via DVB-T2.

 

Uit de conclusie met betrekking tot het wegvallen van het frequentiegebied boven 700 Mhz.:

 

 

Wat betekent dit voor Nederland?
· Nederland heeft binnen de UHF omroepband de beschikking over vijf landelijke lagen
(multiplexen) voor DVB-T. De NPO beschikt over een laag, Digitenne beschikt over
vier lagen. Door het wegvallen van de 700 MHz band ontstaan er gaten in de huidige
verzorging en verdwijnen er (na reparatie) twee van de huidige vijf DVB-T lagen. Dat
leidt –als er verder niets gebeurt - tot een afname van circa 10 televisieprogramma’s
(van de huidige 28) en kan verder gepaard gaan met een afname van de technische
kwaliteit. De vergunninghouders voor DVB-T staan zoals eerder toegelicht voor de
uitdaging om ethertelevisie aantrekkelijk te houden, bijvoorbeeld door het
introduceren van nieuwe technologieën.

 

Men zal eerst een partij moeten vinden, die bereid is op de frequentie veiling het hoogste bod neer te leggen, daarna te investeren in nieuwe infrastructuur en (huur) ontvangers en een verkoop en dealer organisatie op te zetten. De huidige uitbater van DVB-T zit nog slechts de resterende tijd uit.

 

En dat alles voor maximaal 400.000 klanten?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaar mijn suggestie aan belanghebbenden (vooral al dan niet toekomstige bezitters van een HD tv zonder koper- of glasverbinding den ik dan).

Expats hebben hier vaak ook nog wel een optrekje en zijn zodoende zeker ook belanghebbende bij FTV satellietontvangst naar het Zwitsers, Oostenrijks enz. model.

 

 

 

Schrijf je Tweede Kamerlid aan om een en ander te bevorderen zou ik zeggen.

Nu lijkt het daarvoor nog niet te laat en politieke molens malen langzaam.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik zou mijn geld op dit moment niet inzetten op HD via DVB-T2 in 2017, hoogstens op SD via DVB-T2.

 

 

 

Toch ga ik die gok niet nemen.

Ik wacht met het kopen van een nieuwe TV tot het duidelijk is naar welk uitzendsysteem we toegaan in Nederland.

 

Vind wel dat men rijkelijk laat is met het bekend maken. 

Zou zomaar is ingevoerd kunnen worden per februari 2017....

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samengevat: Men verlengt de bestaande licenties tot en met begin 2020, en geeft hiermee de gelegenheid aan de bestaande aanbieders om evt nieuwe technieken in te gaan zetten. Geweldig! kan ik de bestaande spullenboel nog ongewijzigd vijf jaar inzetten. 

 

Verder: je kan er geen peil op trekken welke techniek het gaat winnen. Wellicht gaat men de publieke kanalen over 4G uitzenden - wie zal het zeggen? Het sec via de satelliet uitzenden lijkt mij onverstandig in verband met het feit dat een schotel lastiger inzetbaar is.

 

Wie dan leeft - wie dan zorgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een ding is zeker, alle kanalen boven 700 MHz. worden begin 2017 geveild en zijn dan niet langer beschikbaar voor DVB-T.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...