Ga naar inhoud


Winterbanden onder een Ford Mondeo


gerrit B

Aanbevolen berichten

Het punt is dat wielbouten (of moeren) bewerkt met koper vet bij hetzelfde aandraaimoment vaster komen te zitten dan zonder vet.

De weerstand wordt immers lager bij de schroefdraad en het conische gedeelte om je velg te centreren, gevolg kan zijn vervorming van de velg.

Vooral bij aluminium velgen het voorgeschreven aanhaalmoment aanhouden.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Moderator

Hetgeen dus betekent, dat je bij ingevette bouten een lager moment moet aanhouden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Daarom zou ik niet met vet aan de bouten gaan zitten, tegen het voorschrift in.

De bouten waar ik mee werkte begonnen met M27, hadden een certificaat, en er hing wat meer gewicht aan.

 

Wat iemand met zijn velgen doet, is zijn eigen verantwoording.

En zoals ik Gerrit ken, zal hij niet onbezonnen te werk gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verleden jaar in Parijs toch nog een wagen gezien waar een van de achterwielen nog maar met 2 bouten min of meer vast zat.

Het wiel wiebelde behoorlijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus wat ik aangaf, nu heb je een schroef die moeilijk draait hou je dan het opgegeven aandraai moment aan dan zit je wiel gewoon niet goed vast.

Nu zitten er bij een Ford 5 bouten dus als er 1 niet goed vast zit dan zijn er nog 4 andere.

Ik gebruik dus wel een beetje kopervet, zodat ik na de winterperiode de bouten ook weer eenvoudig los kan draaien zonder dat alles muurvast zit en zonder dat er schroefdraad oid. beschadigd wordt.

dat de bouten dan een beetje te strak worden aangedraaid is volgens mij altijd nog minder erg dan een bout in een half kapot gedraaide schroefgat vast zien te krijgen.

Daar komt bij dat ik wel eens geprobeerd heb een schroef stuk te draaien maar dan heb je toch echt nog wel een pijp bij op je lange moment sleutel nodig om dat voor elkaar te krijgen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de industriële copper grease van b.v Eurol copper dope of de jet lube kopr kote.

Zit de frictie coëfficiënt op 0.85  

 

Ofwel moment met 0.85 vermenigvuldigen om juiste moment te krijgen.

Uiteraard geld dit voor moment sleutels die met regelmaat geijkt worden.

 

Normaal gezien zou voor zulke smeermiddelen de coëfficiënt op de specificatie sheet moeten staan.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal mijn wielbouten altijd aan met 90 Nm (lichtmetalen velgen volgens voorschriften van Ford) en bij het bandenbedrijf gebruiken ze altijd 110Nm.

Met correctie zou dat dan 76,50 moeten zijn ipv. 90 Nm ofwel 1,3Kg minder, dus daar lig ik niet wakker van als het toch met 90Nm gebeurd.

Hoe denk je dat ze aangetrokken worden als je een keer een lekke band moet vervangen zonder momentsleutel ;)

 

Vreemde is echter dat als je een andere Ford hebt je ook aanhaalmomenten van 120Nm tot zelfs 180Nm tegenkomt terwijl dezelfde bouten worden gebruikt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij alle nieuwere uitvoeringen van mijn merk is het koppel 120 - 140 Nm.

Bij de wagen is een moment sleutel meegeleverd.

 

Een lekke band vervang ik niet zelf, ik heb runflats onder onze wagens zitten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ondertussen toch maar velgen (niet te duur en met versleten zomerbanden) gekocht met hierin TPMS sensoren omdat het dus blijkbaar toch gewoon verplicht is om deze te gebruiken. In Amerika schijnt het zelfs al vanaf 2008 verplicht te zijn dus wat dat betreft lopen we al een paar jaar achter.

 

Nu wil ik graag weten of de TPMS sensoren in deze velgen ook werken en er zijn verschillende app's te downloaden die je zou moeten kunnen gebruiken om de sensoren uit te lezen en zelfs met waardes voor alle 4 wielen zichtbaar te krijgen op je smart telefoon.

Echter al een paar geprobeerd maar ik krijg geen enkele response uit de velgen en zou voordat ik er goede winterbanden op laat zetten toch wel willen weten of ze werken.

De verkoper gaf aan dat ze onder zijn auto gewoon werkten tot hij een paar weken geleden deze 17" vervangen had door 18" velgen dus ze zouden het moeten doen.

 

Nu zijn er app's waar je handmatig een code in moet voeren of een streepjescode in moet leren maar daar heb ik niets aan want die heb ik niet. Vandaar dat ik er een had geïnstalleerd (Tire inside) die het signaal opvangt zodra zo'n TPMS sensor iets uitstuurt (gewoon lucht uit de band laten lopen zodat hij begint te zenden)

Maar ook die app zegt geen detectoren te hebben gevonden.

 

Is er iemand die wel een goede app weet die ik zou kunnen gebruiken?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oude bedoel je van voor nov 2014 zodat er nog niet verplicht een bandendruk meetsysteem in hoeft te zitten.

Alle auto's die na deze datum nieuw zijn verkocht moeten nl. zo'n systeem hebben ;)

 

Wel is het zo dat als het in storing staat het hier in Nederland nog tot 2018 nog geen afkeur is tijdens een APK keuring (sommigen beweren dat het al per 1 jan 2015 afkeur zou zijn maar dat klopt dus niet)

Maar heeft je auto een dergelijk systeem en probeer je die na 1 jan 2018 met een brandend storingslampje te laten keuren dan zal je auto afgekeurd moeten worden.

Welke eisen ze in het buitenland hebben weet ik niet dus vandaar dat ik maar op zeker speel en velgen heb gekocht waar dit al in zit alleen wil ik nu wel graag weten of ze ook werken voordat ik er nieuwe banden op laat zetten (de oude banden passen natuurlijk weer niet op deze velgen)

Ik kan dan wel een dure tester gaan kopen maar als het met een app op je telefoon ook werkt dan is dat natuurlijk wel zo handig.

ander voordeel is dat je auto normaal alleen maar een storingslampje geeft en aangeeft om welke band het gaat (of er nog meer info gegeven wordt staat niet in de handleiding) en met zo'n app kun je meteen de levensduur van de batterij bekijken, bandendruk bekijken en de temperatuur van je band zodat je veel meer info hebt en mogelijk ook al voordat er een storingslampje gaat branden al maatregelen kunt treffen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat het hele TPMS aardig universeel is en dmv. van Bluetooth uit te lezen is. Alleen moet je zelf de transmitter kunnen activeren om een signaal uit te zenden voordat je die zelf kunt ontvangen en daar heb je dus de juiste techniek of juist app voor nodig.

 

Bij Ford worden (voor zover ik heb begrepen) de TPMS sensoren automatisch ingelezen door simpel een paar km te gaan rijden met minimaal 50 km per uur.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...