Ga naar inhoud


Inverto black ultra lnb op primefocus


muppet

Aanbevolen berichten

Ik heb even gemeten de schotel is 118 cm breed en 14 cm diep als ik de lnb lager of hoger hangen zou dit niet kunnen, wat is verders de reden van flens op een primefocus schotel

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dan is de f/D-verhouding 0,53, zie: http://www.***geen-reclame***/nl/fdratio-params.html?diam=118&depth=14
Het brandpunt van de schotel ligt dan op 622mm van het midden van de schotel af. Ga je een Inverto Black Ultra gebruiken dan moet je rekening houden dat het brandpunt van de feedhorn 15mm achter de voorzijde van de lnb af ligt.
Met andere woorden, de voorzijde van de lnb moet 622-15=607mm van het midden van de schotel staan.
Het is verstandig om op deze afstand even uit te testen wanneer je het maximale signaal hebt door de lnb iets voor- en achteruit te schuiven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herhaal het nogmaals:

De F/D verhouding bij een prime focusantenne is anders dan bij een offsetschotel en hier moet rekening mee gehouden worden.

Maar nog belangrijker is dat de trechtervormige feedhoorn/rillenfeed die nodig is voor een offset schotel ONGESCHIKT is voor een primefocus antenne.

Ongeschikt betekent niet dat er geen ontvangst plaats vindt. Het rendement van de schotel is echter stukken minder.

 

Het vinden van een rillenfeed voor een primefocus antenne is wat moeilijker dan de standaard kant en klare LNB-tjes voor de consumer Triax schotels. Doorgaans levert de schotelfabrikant ook de rillenfeed mee.

Rillenfeeds voor primefocus schotels zijn frequentie-gevoelig.

Het instellen van een rillenfeed op de F/D verhouding is in het geheel niet gevoelig en kritisch als je de juiste hebt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

Ik ben het geheel met je oneens en dat bewijst ook wel het feit dat flink wat mensen een gewone offset-lnb op een primefocus schotel er bij hebben staan en daarmee een ontvangst hebben die slechts weinig onder doet voor een flens-lnb met feedhorn die speciaal bedoeld is voor primefocus schotels.
Natuurlijk heb je geen optimale ontvangst maar zeker niet slecht te noemen.

Het is gewoon heel simpel.
De maatvoering van de circulaire ringen, dus de dikte, hoogte en afstand, wordt bepaald door de frequentie die je wilt ontvangen.
Hoe de circulaire ringen zijn opgesteld, dus vlak, een beetje conisch of veel conisch, bepaald de openingshoek van de ontvangst die past bij een bepaalde f/D-verhouding van de schotel, zie de bijlage.
De openingshoek van de feedhorn bij offsetschotels is standaard 70 graden wat overeen komt met een f/D-verhouding van 0,6.
 

post-60869-0-91065000-1448620478_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

 

Ik ben het geheel met je oneens en dat bewijst ook wel het feit dat flink wat mensen een gewone offset-lnb op een primefocus schotel er bij hebben staan en daarmee een ontvangst hebben die slechts weinig onder doet voor een flens-lnb met feedhorn die speciaal bedoeld is voor primefocus schotels.

Natuurlijk heb je geen optimale ontvangst maar zeker niet slecht te noemen.

 

Het is gewoon heel simpel.

De maatvoering van de circulaire ringen, dus de dikte, hoogte en afstand, wordt bepaald door de frequentie die je wilt ontvangen.

Hoe de circulaire ringen zijn opgesteld, dus vlak, een beetje conisch of veel conisch, bepaald de openingshoek van de ontvangst die past bij een bepaalde f/D-verhouding van de schotel, zie de bijlage.

De openingshoek van de feedhorn bij offsetschotels is standaard 70 graden wat overeen komt met een f/D-verhouding van 0,6.

 

 

Sorry Sprietje...neem me niet kwalijk...maar je loopt echt te zwetsen. Het spijt me dat ik het zo zeg...bedoel er niets beledigend mee maar wat je daar zegt is onzin.

Heb je het wel eens geprobeerd?

 

Ik wel en wet uit ervaring hoe slecht zo´n combinatie presteerd.

In noodgevallen gebruiken we wel eens eens een offset LNC in een primefocus schotel. Maar dat is een uitzondering.

 

Als je een flens LNC in een primefocus schotel van 1,20 mtr. plaatst zonder enige vorm van aanpassing..dus geheel zonder rillenfeed, heb je ook ontvangst hoor, als je hem op Astra 19,2° oost uitricht.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of hij vergelijkende metingen tussen de verschillende feedhorns heeft verricht vermeld je niet.

 

Ik denk dat het tijd wordt voor wat studie.

http://www.w1ghz.org/antbook/chap6-4a.pdf

 

Voor het hele plaatje http://www.w1ghz.org/antbook/contents.htm

 

Er zijn een aantal taken voor de feedhoorn.

- Afschermen van ongewenste signalen.

- Impedantietransformatie van de luchtweerstand naar de golfpijpweerstand

- Als resultaat hiervan ervoor zorgen dat er een zo laag mogelijke staande golf verhouding is.

- corrigeren van de focal cloud.

 

En er zal nog wel een parameter zijn die ik vergeten ben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen , vraag eens naar de ervaringen van Emekli die ver buiten de footprint van de Astra 19,2 woont in Turkije.

 

Ik geloof niet dat zijn ervaringen jouw theorie bevestigen.

 

Sprietje, je moet mensen niet op het verkeerde spoor zetten door in feite te gaan aanmoedigen een "gewone" trechter LNC te gaan toepassen omdat het ook wel een beetje werkt.

Als je een grote schotel van bijvoorbeeld 1,20 mtr wilt gaan toepassen dan doe je dat om het onderste uit de kan te halen. En dan moet je niet met half kant en klare oplossingen komen.

Het gaat erom de mensen hier te vertellen wat juist is.

Mijn auto rijdt ook op drie wielen en als het moet op 2 wielen zelfs.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ceesv, de schotel goeroe Paul Wade. Ik heb hem al vaak aangehaald en afgebeeld met de foto van hem met het touwtje hoe hij het focuspunt van een offestschotel in de praktijk bepaald nadat hij eerst de berekening heeft gemaakt.

Dat @muppet het beste een gewone offset-lnb kan nemen voor zijn schotel met afwijkende f/D-verhouding, zit hem gewoon in het feit dat een instelbare scalarring op die schotel helemaal niet past want die gaat maar tot een f/D van 0,43 terwijl zijn schotel een f/D heeft van 0,53. Een offset-lnb met een f/D van 0,6 komt hier het dichtste bij. Feit blijft dus wel dat niet de volledige schoteldiameter benut wordt maar dat wordt weer voor een groot deel gecompenseerd door de uitstekende kwaliteiten van de Inverto Black Ultra.
Een flens-lnb met instelbare scalarring zou enorm veel over de schotelrand heen kijken met alle ongewenste gevolgen van dien.

Had @muppet een primefocusschotel gehad met een normale f/D-verhouding van tussen de 0,32 en 0,43, dan had ik een Inverto Black Ultra ten stelligste afgeraden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

Als je het onderste uit de kan wilt hebben, dan moet je helemaal niet aan de slag gaan met een primefocusschotel die een f/D-verhouding heeft van 0,53. Dit is tegen alle afspraken in een schotel waarvoor geen standaard feedhorn te koop is. Dit is net zo afwijkend als dat je een offsetschotel hebt met een f/D van 0,8. Daar past ook geen enkele standaard lnb op.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met mijn schotel, zie post 14, die ik verkregen heb voor de hobby, en heb daarvoor een invacom flens lnb met feedhoorn zoals in post 2 gekocht.

Maar als me iets tegengevallen is, dan is het wel de ontvangst met deze lnb. Nu met de black ultra getest en die doet het iets beter dan de titan smart twin waar ik een dikke 200 zenders (afhankelijk van het weer) mee ontvang op 7 west.

Op de triax 110 met de black ultra en de titan smart twin een dikke 500 zenders waar de black ultra het beste beeld geeft en  minder snel uitvalt met weersverandering heeft.

Maar waar "muppet" de schotel voor wil gebruiken dat weten we niet, maar voor een sterke satelliet zal hij ee redelijk ontvangst hebben.

Maar voor de een is het HOBBY en voor de ander die afhankelijk is van de ontvangst mogelijkheid een PREE.

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heren heren ..

 

Jammer dat er niet op mijn eerdere posting is gereageerd, en ik vraag mij af of het wel gelezen is.

 

Geruime tijd ben ik met primefocus schotels bezig geweest en ik heb ook de proef met inverto black ultra gdaan in het focuspunt van de antenne. ik kan jullie zeggen dat ik signaal binnen krijg maar door misaanpassing schiet je ber omhoog waardoor je veel meer blokken op je signaal krijgt.

 

Dat bij primefocus de lnb in de weg staat klopt maar dat scheelt iets van 3 % in het signaal dus het is

nagenoeg niet van invloed op de ontvangst is onderboud, heb ik her en der gelezen en ook gemerkt.

 

Dat een offset schotel een beter rendement heeft dan een primefocus schotel met dezelfde diameter

klopt maar is van andere factoren afhankelijk en niet alleen het feit dat de lnb in de weg staat, dat is

een wijd verspreid verkoop fabeltje..

 

Neem nu gewoon een adf120, draai het wiel uit tot deze gelijk zit met het end van de schroefdraad of

bestel anders bij superstor in engeland een faval feedhoorn die tot 0.43 gaat, zet daar een inverto single flens lnb aan op de goede afstand, dan heb je de goedkoopste en beste setup, gegarandeerd dat je tevreden bent met het signaal mits je schotel goed staat uitgericht en afgesteld op de clarcbelt.

 

Een Prime focus schotel is ook bijzonder richtings gevoelig en heeft minder last van zij lobben en zeker deze schotel met een hoge f/d zal goed resultaat afgeven, mits goed afgesteld desnoods met een satlink of andere satmeter...

 

Zorg wel dat je schotel exact op het zuiden staat voor Astra 4 a en draai naar links en rechts met andere satelieten of je gelijkloop op de satelietenbaan (clarckbelt) goed is, erg belangrijk.

 

Regel erna af op Amos 4 W een zwakkere sateliet en ga dan naar nilesat 7 W - Quatar 10719 verticaal fec 22000 en je zal het resultaat zien, erna even astra en badr 26 11919 27500 V oost checken of je declinatie hoek juist is en dan verder draaien naar expres 53 oost en intelsat 20 68,5 12722 27500 v oost, ook de westkant even telstar 15 w en hispelsat 30 w - etc.. .

 

Wat je ook nog zou kunnen doen is een mailtje sturn naar de fabrikant van de schotel om daar alsnog een bijbehorende feedhorn te bestellen dan heb je meteen de meest optimale setup..

 

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb hier nog in de schuur een 140 triax schotel met een f/d van 0.38 staan van 15 jaar oud uit het analoge tijdperk en had daar een invacom twin op jaren geleden en heb deze getest op mijn inpandig balkon op Nilesat (7 W) toen nog op 11747 destijds. Het signaal kwam 65 % binnen op mijn Clarchtech 5100 combo met een zware meter en het signaal dreunde de tent uit voor die afstand en de ber was 0 ..

 

Niet verder vetellen maar hij wint het van de Fibo 120 met het signaal..

 

Heren, maak geen "ruzie" maar volg gewoon de tips op, heb je veel meer aan en Satkijker of Muppet

succes ermee, als jullie of anderen vragen hebben, hoor ik het ..

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...