Ga naar inhoud


Doek valt voor vele middengolfzenders


Sprietje

Aanbevolen berichten

Het zou me niet verbazen HanW als we het over dezelfde nazomer hebben (1977). Ik kreeg  CJYQ NewFoundLand net zo sterk binnen als Luxembourg 208/1440 toentertijd.

En 77 WABC was ook goed vertegenwoordigd.

Het is nu overdag en nu al hoor ik Britse AM zenders beter doorkomen doordat de AM bijna leeg is.

GrootNieuwsRadio komt hier het sterkst binnen, met als goede tweede KBC/Seagull  24/7. (En dat op slechts 1 kW).    

Meer zwakke AM zenders krijgen vanaf vandaag ruim baan.

 

AM-locaties worden opgeblazen en opgeruimd.

Misschien tijd dat een ruimhartig land het Caroline schip eens een mooi cadeau zou kunnen doen in de vorm van een gratis zendvergunning voor een AM-frequentie die is afgedankt terwijl de vergunning nog loopt.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even de AM band afgelopen en inderdaad de 1440khz is verdwenen, ook de 1377khz Lille is off air. Daardoor is de Smooth frequentie 1359khz nu ook redelijk goed te beluisteren, op de oude frequentie van RNI 1368khz is hier zelfs een Engelstalig station zwak te horen, ik denk een BBC zender. Op de 711khz is wel Radio France Rennes (300kw) nog niet uit de lucht. Ik ben nieuwsgierig wat er vanavond op de andere verdwenen frequenties te horen zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister meestal in de auto, als ik onderweg ben. Thuis is het te moeilijk geworden, teveel storingen van andere toestellen (ook van de buren). Maar blijft een hobby die ik graag doe. Kon deze morgen, vroeg bij het naar Kortrijk rijden, mooi Smooth radio beluisteren op de 945Khz, omdat France radio daar gestopt is . Trouwens ik heb een mooie website gevonden met frequentie info op de AM . www.mediumwave.de

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1440 ging rond half vier 's nachts echt uit de lucht, maar de muziek met Engelstalige presentatie ging door.

CFGO uit Toronto knalde eruit.

.

Nog even gecheckt n.a.v. deze draad. CFGO 1440 kwam uit Ottawa (niet Toronto).

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leuke van de oude 208 mtr / 1440 Khz RTL zender is dat ie niet alleen precies in het 10 Khz raster van de N.Amerikaanse middengolfband valt maar ook al behoorlijke kortegolf eigenschappen krijgt.

Dus met wat geluk kun je nu ´s nachts bij goede condities op 1440 Khz een Amerkaanse of Canadese middengolfzender ontvangen.

Het traject over de Oceaan moet wel in het donker liggen.

Wil ik wel eens proberen , lijkt me wel leuk :)

http://fmscan.org/index.php?r=m

http://fmscan.org/mwcoverage_broadcast_only.php

http://fmscan.org/coverage.php?band=mw

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou...hier in Dubai hebben ze daar geen oren naar. De middengolf zit hier nog randvol met zenders. Vooral bedoeld voor de vele expats die maar wat blij zijn met wat informatie uit hun verre thuislanden.

Het is een genot om over de middengolf af te stemmen en zenders uit de vele Arabische buurlanden te ontvangen.

´s avonds vooral het Nabij Oosten, Midden Oosten en het Verre Oosten.

Ja Drs. Ijzerbout, die Arabische zenders komen hier ook 's avonds soms door hoor. Heb vanavond hier op de 1440Khz de zender van Dammam Saoudi Arabië kunnen horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnt dat er over na word gedacht om de band beschikbaar te stellen voor klein vermogen zenders

 

http://www.telecompaper.com/nieuws/ez-maakt-ruimte-voor-sdl-landelijke-am-verdwijnt--1121044

2016 wordt het jaar waarin mensen die dat leuk vinden, vrij eenvoudig een vergunning zullen kunnen aanvragen voor de middengolf. Veel mensen die altijd gewoon legaal een eigen programma aan de band hadden willen hebben, krijgen nu hun kans. 

Want als je een geschikte locatie hebt die niet al teveel gaat storen in de buurt (bvb een boerderij), dan kun je mogelijk zelfs een vergunning krijgen voor een AM-frequentie met 100 watt. Daar kom je een behoorlijk eind mee. 

Naast de zendamateur (die vooral verbindingen maakt) komt er nu een categorie bij: die van de omroepamateur. En iedereen die daar zin in heeft mag meedoen. 

Je moet er dus nog wel een vergunning voor aanvragen, maar het verkrijgen daarvan zal niet al te moeilijk worden. Dus in de praktijk hebben we ergens medio 2016 een 'vrije middengolf'. Dit bericht even geleend trouwens 

Vu Duo +
Wavefrontier T-90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit ook niet te wachten op nieuwe rotzooi op de AM. De oude AM piraterij was vaak milieuvervuiling in meerdere opzichten.

 

We hebben AM radioliefhebbers nodig met technische kwaliteit a la Radio Seagull, geen babyfoonniveau. Ik meende dat de zendvergunning voor 1Kw van (voormalig) Radio Waddenzee helemaal niet zo duur was, want veel AM belangstelling was/is er niet. Inmiddels zit Seagull ook al op DAB+, anders luisteren er te weinig naar de zender.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...