Ga naar inhoud


Advies gevraagd bij schotel(park) te updaten


casperb71

Aanbevolen berichten


  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

met een triax 110 zal het je nooit lukken voor die 10 lnb's te plaatsen

 

Heeft dit met de onderlinge afstand te maken of kun je dit anders toelichten?

Als er geen grote multifeed rails voor een Triax zijn, is de keus snel gemaakt. Ik zie echter diverse uitvoeringen tot wel 11 LNB's maar dat is waarschijnlijk eigen bouw.

 

 

Inderdaad en ook met een T90 kun je niet twee satellieten ontvangen die slechts 1,9 graden uit elkaar staan. Dan moet je zelfgemaakte lnb-houders gaan maken en hele smalle lnb's gaan gebruiken. Bij een T90 is 3 graden het minimum met de originele houders.

 

 

Helder en laat dan de Eutelsat op 21,6E vervallen.

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met een gewone offsetschotel ga je veel te veel signaal verliezen als de lnb's te ver uit het brandpunt van de schotel komt te staan. Bij een multifocus schotel is dat veel minder.
Vergelijk de twee bijlages.
Een T90 verliest bij 20 graden Azimuth uit het midden minder dan 1 dB versterking, een gewone offsetschotel 4,5dB.
 

post-60869-0-24029500-1452205995.jpg

post-60869-0-94592000-1452206027.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje dank voor je uitleg. Nu ga ik in totaal maar 13 graden naar beide kanten dus dat wordt wel wat minder, maar de theorie is duidelijk. Heb je toevallig ook nog een grafiekje van de Triax 110 want die heeft natuurlijk meer gain?

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg eens uit wat je precies bedoeld met:
"in totaal maar 13 graden naar beide kanten".
Over welke twee uiterste satellieten heb je het dan?

In welke plaats komt de schotel te staan?

Van de Triax 110 heb ik geen grafiek maar ik denk dat die vergelijkbaar is of nog sneller afvalt.

De maat van de schotel kun je zie op de footprint van een satelliet. Enige interpretatie daarbij is wel wenselijk.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leg eens uit wat je precies bedoeld met:"in totaal maar 13 graden naar beide kanten".

Over welke twee uiterste satellieten heb je het dan?

In welke plaats komt de schotel te staan?

Van de Triax 110 heb ik geen grafiek maar ik denk dat die vergelijkbaar is of nog sneller afvalt.

De maat van de schotel kun je zie op de footprint van een satelliet. Enige interpretatie daarbij is wel wenselijk.

 

Uiterste zijn 4.9E en 31,5E dus dat is volgens mij 26,6 graden breedte.

Deel dat door 2 en dan kom ik uit op 13,3 graden links en rechts van Hotbird op 13,0E.

Schotels komen in Huizen (nh) te staan.

 

Footprints zal ik opzoeken bij de satelliten zelf.

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste casperb

Je maakt een denkfout.
Die 26,6 graden die je noemt zijn graden arc, d.w.z. gemeten vanuit het middelpunt van de aarde.
Jou schotel komt boven op de aarde te staan en dan is de ontvangsthoek vanaf Huizen tussen de twee buitenste satellieten 33,5 graden Azimuth.
De halve hoek is dus ongeveer 17 graden.
Zie deze link: http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=31.5&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=4.8&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=52.29&lo=5.20&country_code=nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje dank en je bent niet voor niets een deskundige.

 

Besluit is genomen dat er een T90 komt.

 

Nu was de bedoeling dat hij op een mastje (dikke stalen paal) van 2 meter zou komen, maar zie dat hij standaard op een grote voet geleverd wordt. Dat scheelt mij veel werk en ben toch bang dat bij wat wind de paal iets gaat bewegen, dus als de voet geen grote nadelen heeft, kies ik daar liever voor.

 

Het volgende zijn de LNB's en Diseq. Heb nu nog 4 Inverto IDLP-40SL 0,2 d liggen en men adviseert mij om deze gewoon te gebruiken. Zijn toch al zo'n 10 jaar oud. Welke (single) LNB's passen op de T90 en zijn kwalitatief goed?

 

Diseq is een ander verhaal want ik moet een 8 of 10 LNB's kwijt. Wat is het advies en ervaringen hierin!

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem op een paal wilt zetten, moet je een dikwandige pijp nemen van 60mm die in de beton in de grond staat maar dan buigt de mast toch teveel als die 2 meter hoog is. Dan een pvc-pijp van 125mm over de pijp schuiven en vol gooien met beton tot 1 meter hoogte en er vier staafjes betonijzer in zetten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem op een paal wilt zetten, moet je een dikwandige pijp nemen van 60mm die in de beton in de grond staat maar dan buigt de mast toch teveel als die 2 meter hoog is. Dan een pvc-pijp van 125mm over de pijp schuiven en vol gooien met beton tot 1 meter hoogte en er vier staafjes betonijzer in zetten.

 

Ik zet hem op de grond.

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

En heb je dan geen last van bomen en struiken die in de weg staan om de satellieten te ontvangen? Dit kun je mooi met Dishpointer even controleren door zo ver mogelijk in te zoomen in je tuin en dan de gewenste satellieten stuk voor stuk in te voeren.

En bedenk dat bomen over 10 jaar een heel stuk hoger zijn dan nu.

 

Voor het zicht wil ik ook geen schotel op het dak maar in de loop der jaren heb ik toch al flink wat bomen meters in moeten korten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag samen met iemand de bouwsituatie bekeken en we kunnen de mast op 2 meter hoogte aan de uitbouw bevestigen.

Ik had nu ook al dikwandige stalen buis van 60 mm. Mast (3 meter )komt op een voet op de vlonder te staan en steekt dan maximaal 75-100cm boven de uitbouw uit. Moet de schotel echt even zien mbt de ruimte tussen de bevestigingsbeugel en de schotel zelf i.c.m. de Azimuth en Elevatie.

 

Dishpointer was mij bekend en heb vanochtend alle posities even uitgetekend en bekeken. Het dichtste gebouw staat op 50 meter afstand is 10 meter hoog. Opvallend is dat de afstand wel klopt met Dishpointer maar de hoogte niet. Gebouw is slechts 10 meter hoog en volgens Dishpointer zou het 28 meter hoog zijn. Kortom geen probleem.

Wel staat er een boom een stuk verderop in een tuin en kijk daar op 31,5E en 28,2E wel overheen.

 

Zal binnenkort de T90 aanschaffen en dan de mast maken. Wordt vervolgd.

 

ps nog tips voor de LNB's en Diseqc?

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dishpointer aangeeft dat dat gebouw max 28 m hoog mag zijn om geen obstakel voor het signaal te zijn .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...