Ga naar inhoud


Advies gevraagd bij schotel(park) te updaten


casperb71

Aanbevolen berichten


  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 3 weken later...

Heb v.w.b. de plaatsing van meerdere LNB's een aantal vragen:

 

Via de calculator in Satlex heb ik de 2 buitenste LNB's ingevoerd (28,5E en 12,5W)

Hieruit is de volgende calculatie uitgekomen:

 

calculatie2.jpg

 

 

Vraag 1 - Skew:

 

Het overzicht geeft aan dat ik de Skew moet instellen op 91,75 graden. (mast staat loodrecht en behoeft geen correctie).

 

Dat is toch goed voor alle posities want dat regelt de T90 toch verder zelf vwb de reflectie?

 

skew.jpg

Foto: http://www.duwgati.com/wavefrontier/

 

 

Vraag 2 Azimuth

 

Eigenlijk hetzelfde geldt voor de Azimuth. Als ik de berekening zie dan zou ik hem op 176,53 graden zetten want dat is toch voor alle LNB's?. is dit correct?

 

 

Vraag 3 - Elevatiehoek

 

Zet ik de schotel op 30,19 op de 1e LNB of is dit voor het 0-punt en hoe weet ik dan dat mijn 1e LNB goed staat?

 

elevation.jpg

Foto: http://www.duwgati.com/wavefrontier/

 

 

Vraag 4 - Middelste LNB

 

Waar zet ik de middelste LNB (9 en 10E) uit op de multirail. Ik zie een aantal graden staan en de calculatie geeft aan 2,1 naar Links moet en dat is neem ik aan vanuit het 0-punt. Als ik (zie foto) op de multirail kijk, dan moet ik dus 2,1 naar links? Is dat dan ook de LNB waarmee ik mijn Azimuth van 176,53 mee controleer?

Daarnaast is het volgens mij duidelijk dat ik vanaf het 0-punt de nodige LNB's

 

LNB-1.jpg

Deze houder staat op 6 graden vanaf het 0-punt

 

Vraag 5 - Stand LNB-houder

 

Als we naar de foto hierboven kijken zie we de markeringen op de LNB-houder. Wat moet ik hiermee want als een LNB op de juiste afstand op de multirail zit, dan moet hij toch 90 recht naar de schotel kijken of naar het middelpunt?

 

 

Vraag 6 - afstand LNB ten opzicht houder

 

Hoever moet ik de LNB in de houder bevestigen? Moet hij helemaal tot aan het kopje of juiste andersom?

 

LNB-2.jpg

 

 

Vraag 7 - Skew LNB

 

Moet een LNB nog vw skew ook nog gecorrigeerd worden?

 

 

Voor zover weer de vragen.

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 1
Je kunt de skew van de schotel ook meten met een waterpas over de twee  dragers van de hulprefrector. Dat sluit je ook afwijkingen uit van de mast die eventueel niet helemaal zuiver verticaal staat.
Geef me even de hart op art afstand van de twee draagarmen aan en ik reken even uit hoeveel vulling je op de ene draagarm moet plaatsen om met een waterpas te kunnen meten.

Ja als je die skew aanhoudt, staan alle lnb's op de juiste hoogte.

Vraag 2
Hoe wil jij de schotel op een Azimuth van 176,53 instellen?
Je moet de schotel uitrichten op de 9e of de 7e.
Je kunt er eventueel wel voor zorgen dat éen van die twee lnb's precies op de nulpositie komt te staan.

Vraag 3
Als jij de elevatie van de schotel op 30,19 graden instelt, dan is dat de richtwaarde om de schotel optimaal af te stellen op de 9e of 7e.
Elevatie dus bijstellen op maximale signaalkwaliteit.

Vraag 4
Er is geen middelste lnb.
Wil je zowel 9e als 10e ontvangen, dan zul je die dus middenin moeten zetten dus halverwege L1,1 en L2,1 is op L1,6
Twee streepje staan 21,8mm uit elkaar. Als jij dus moet gaan middelen om met 1 lnb zowel de 9e als de 10e wilt ontvangen, dan staat de lnb dus 10,9mm naast de optimale positie. Dat merk je wel in de signaalkwaliteit. Als beide satellieten dan ook niet even sterk zijn, zul je de lnb zo moeten verschuiven dat je op beide satellieten de signalen ongeveer even sterk door krijgt.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 6
Jij gebruikt nu een lnb met een hele lange hals. Die kun je dus heel ver naar voren zetten maar dat is niet goed.
Bedenk dat er lnb's zijn waarvan de nek slecht 26mm is. De gemiddelde lnb-klem is 20mm breed. Je kunt hem dus maximaal 6mm verschuiven.
De standaardafstelling is dat de kop van de lnb 5-6mm vrij staat van de klem.
 

post-60869-0-21892700-1454611269.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje en Tonskidutch ik ben weer blij met jullie antwoorden.

 

Zal per vraag even reageren:

 

1 - Skew: vanuit gaande dat de mast volledig waterpas staat, kan ik de skew vooraf toch op 91,75 zetten?

 

2 - Azimuth stel ik eest met mijn kompas van mijn iPhone langs de armen van de schotel. Deze staan haaks op de schotel en dan op 176,53. Hierna zal ik dus live de schotel moeten gaan corrigeren op de middelste LNB van 10E. Als daarna blijkt dat ook de 2 buitenste LNB's het meeste signaal hebben voor wat betreft Azimuth is dit goed. Mogelijk moet hier nog een Skew correctie op komen dan voor ik opnieuw de meting op de LNB's uit.

 

3 - Elevatie - Richtwaarde is 30,19 is helder en het streepje ook. Wat bedoel je met de "schotel" afstellen op de 7e of 9e? Zij dat de uiterste LNB's ?

 

4 - Middelste LNB - Zal om onduidelijkheid te voorkomen eerst de LNB op 10 graden zetten en dat is toch voor mij de middelste LNB. Deze plaats is dus op -2,1. Kan hem later als alles goed staat wat gaan verschuiven richting 9E

 

5 - Stand LNB houder -  Helemaal helder

 

6 - Afstand LNB - Ook duidelijk

 

7 - Deze vraag had je nog niet beantwoord.

 

 

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

emp centauri 10/1 of 16/1 zijn perfect hiervoor

en de inverto black ultra single erbij en je hebt een super installatie

 

Kun je mij aangeven wie een EMP Centauri 10/1 levert? Ik zie wel 8/1 en 16/1 van EMP maar een 10/1 vind ik niet.

VU+ Duo, PLI 4.0, Triax78-13/19,2 / Triax 60-23,5 / Triax 60-28,2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste casperb71

1- Voordat je de schotel gaat uitrichten, moet je eerst de juiste schotelskew instellen.

2- Let wel op als je een kompas gebruikt (ook het kompas van je iPhone) dat dit niet vlak bij metalen delen ligt. Aangezien de armen van de schotel van staal zijn, beïnvloed dat het kompas.
Als jij de schotel uit wil richten op de gecombineerde lnb van de 9e en 10e, dan moet je de lnb eerst op de 9e positie zetten en dat is op L -1,1.

3- Jij hebt de satellieten die je wilt ontvangen rood omcirkeld heb ik begrepen.
De 7e wil je niet. Dan moet je de schotel uitrichten op de satelliet die het dichtst in het midden ligt en dat is dan de 9e maar dan moet de lnb dus ook op positie L -1,1 staan zoals ik al schreef.
Ik gaf al aan dat de streepjes 21,8mm uit elkaar staan. 1,1 is dus 2mm verder dan het streepje 1.
Later al de schotel helemaal goed staat, ga je de lnb op positie -1,6 zetten om daarmee ook de 10e te kunnen ontvangen.


7- De lnb-skew kun je met Dishpointer.com bepalen. De schuinte (skew) van de lnb moet dus ongeveer zoveel graden schuin gezet worden t.o.v. verticaal maar uitproberen op maximale signaalkwaliteit geeft het allebeste resultaat.

Nog een opmerking:
Omdat de satellieten op de 28,2e positie niet allemaal op positie 28,2 staan maar varierend van 28,2 tot 28,5, zou ik positie 28,35 ingeven op de calculator. Dat doe ik al jaren om de afstanden van de lnb's te berekenen.


Jij wilt 9 lnb's aansluiten.
Een betrouwbare diseqc-switch is het merk EMP.
Je kunt dus ook de EMP 16/1 diseqc-switch nemen, zie: http://www.emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id_kateg=1&id_pkateg=21&id=284
Dan hou je een paar aansluitingen over maar dat is makkelijk voor het geval je later misschien nog wat lnb's wilt bijplaatsen.
Die zie ik al te koop staan voor rond de €44,-

Om meer dan 8 lnb's aan te kunnen sluiten, moet je ontvanger wel over Diseqc-1.2 beschikken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...