Ga naar inhoud


Hulp bij gebruik Xsarius Satmeter HD easy PRO om DUO LNB af te stellen


Jürgen

Aanbevolen berichten

Een van de medekampeerders hier in Spanje heeft in Nederland een nieuwe satfinder gekocht en wel de Xsarius Satmeter HD Easy Pro.

Ik had hem de door mij al enige tijd in gebruik zijnde satfinder Schwaiger SF9002 aanbevolen maar hij heeft zich door de leverancier en waarschijnlijk door de wat lagere aankoopprijs laten overhalen om de Xsarius te bestellen.

 

Hij en zelf ik komen er nu niet uit hoe met deze satfinder de schotel / DUO LNB op 19.2 3n 23.5 af te stellen.

Zoals ik al schreef gebruik ik een Schwaiger SF9002 met LED's voor de meest courante satellieten.

Als daarmee een satelliet is gevonden dan licht het betreffende LED van de satelliet op en als dat niet de juiste is weet ik of ik de schotel naar Oost of naar West moet verdraaien, heel simpel.

 

Ondanks dat ik de handleiding nu enkele malen heb doorgelezen kom ik er maar niet achter hoe ik met deze Xsarius de schotel op Astra1 en 3 kan afstellen.

Ik heb nu zijn schotel even met mijn Schwaiger SF9002 op Astra1 en 3 afgesteld zodat hij vanavond TV kon kijken maar het is de bedoeling dat hij dit in gevolg zelf met de Xsarius doet.

 

Heeft iemand dit apparaat in gebruik en kan die mij of beter gezegd de medekampeerder op weg helpen?

 

  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een duo lnb maakt gebruikt van Diseqc, je moet dus ff checken of bij Astra 1 de Diseqc port op  LNB1 staat.

 

Kies in het menu op de Xsarius, "schotel" selecteren; kies de Astra 1 satelliet, staat de Diseqc op LNB1?

Door de pijltjes rondom de OK toets kun je navigeren.

 

Kies een transponder uit de lijst die nog in gebruik is. Het kan zijn dat bij sommige transponders nog oudere settings van een transponder aanwezig zijn.

Denk dat de eerste die je ziet: 10744H 22000 5/6 is.

Als de schotel goed staat zie je S (signal) Q(quality) en Ber( Bit error rate) hiermee kun je de schotel juist instellen.

 

Voor de Astra 3 moet je kijken of de Diseqc port op LNB2 staat.

De bijbehorende transponderlijst was bij mij verouderd.

Verwijder transponder 11739 V (deze had bij mij een verkeerde FEC)

 

Als je nu naar het eind van de transponderlijst gaat staat daar "Nieuwe"

Druk "OK" en geef de volgende waardes in

Frequentie 11739

Polarisatie VER

Symbol rate 27500

FEC 2/3

 

Voor de prijs is deze satfinder niet slecht, de handleiding is wel erg slecht.

Veel is er niet uitgelegd maar door met de pijltjes en OK toets te werken kom je vaak wel verder in de instellingen.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de heldere uitleg, hier heb ik wat aan, ga er morgen e.e.a. bekijken.

 

Nog even over de transponderlijst.

Kun je die op de een of andere wijze vernieuwen of is het voldoende dat ik één goed werkende transponder voor zowel Astra1 als Astra3 invoer?

 

De LNB voor Astra1 staat overigens zoals gebruikelijk op LNB1 en Astra 3 op LNB 2.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch maar even de satineer bij mijn buurman opgehaald maar de instellingen laten toch wel iets anders zien.

 

In het Hoofd Menu heb ik o.a. de volgende opties:

LNB Config

Signaal zoeken

DISEQC zoeken

en uiteraard nog wat losse Menu items.

 

'Schotel zoeken' bestaat er dus niet.

Ik veronderstel dat ik dan bij de optie DISEQC zoeken moet gebruiken.

Daarin kom ik weliswaar op LNB 1 - Astra 1 (19.2) 117 transponders tegen waarbij T001 de waarde 10729 V 22000 heeft.

Hierbij heb ik aan het einde geen optie om een nieuwe transponder - waarde in te voeren.

 

Ook bij LNB 2 - Astra 3 (23.5) kom ik 117 ingevulde transponders tegen waarbij de eerste T001 de waarde 11459 H 4936 tegen.

 

Dus ik zie zo 1-2-3 geen optie om een transponder te wijzigen dan wel toe te voegen en om de Symbol Rate en FEC toe te voegen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, met schotel zoeken bedoelde ik "Signal find" zoeken.

Kijk daar eens om door de transponders te doorlopen.

 

Ik moet het een beetje uit mijn hoofd doen aangezien mijn collega de meter momenteel in Frankrijk in gebruik heeft.

aangepast door sat87

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die optie had ik inderdaad als alternatief gezien en gebruikt.

Maar zoals gezegd kan ik daar de transponderlijst tot aan het einde (T114) doorlopen en dan gaat die weer naar T001 zonder een optie om de transponder te wijzigen dan wel toe te voegen.

Ik zag trouwens dat de meeste beschikbare transponders voor Astra1 respectievelijk Astra3 niet in de zenderlijst van Canal Digitaal voorkomen.

 

Dus ik denk dat ik de leverancier maar een mail stuur met hoe en wat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik denk dat ik de leverancier maar een mail stuur met hoe en wat.

 

Misschien wel de snelste manier, ik dacht me net te herinneren dat toen ik in de transponderlijst zat d.m.v. de links rechts pijltjes ik verder navigeerde. Maar dat is alweer meer dan een half jaar geleden. 

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.hoofdmenu > sign.zoeken > ok

2.kies met de pijltjes de juiste sat en ga naar onder telkens voor de volgende stap , kies dan de tp die je wil gebruiken voor je afstelling en stel de wok af , herhaal de voorgaande stappen voor astra 3

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is duidelijk maar een groot deel van de beschikbare transponders functioneren niet.

Ik heb nu een aantal transponders gevonden voor zowel Astra1 als 3 die wel functioneren maar dat blijft lastig.

Zal de gebruiker eerst adviseren om een update uit te voeren maar op de site van de leverancier staat dit type van de satineer nog niet in de updatelijst vermeld.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tp lijst die in het toestel zitten is voor alle sat,s dus als je op 19.2 zit krijg je al de tp,s te zien die in het toestel zitten , het is gewoon effe met de pijltjes spelen om de juiste te hebben , ook kan je in het laatste menu extra tp,s instellen

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

..... ook kan je in het laatste menu extra tp,s instellen

 

 

Welk laatste Menu want ik heb alle Menu's doorgelopen maar kan geen vinden waar dit mogelijk is.

 

Nog even over de in de Satfinder beschikbare transponders.

Zoals ik al schreef zijn maar enkele transponders bruikbaar.

 

Stel die persoon staat ergens op een camping en wil Astra1 of 3 opzoeken dan moet hij toch een goed functionerende transponder instellen om de juiste satelliet te vinden.

Hoe kan hij nou zien dat er een juiste / bruikbare transponder gekozen is.

Dat kun je toch pas constateren als de satelliet gevonden is of heb ik het nu helemaal mis?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net daarom moet je effe eerst kijken bij cd of tvv en de tp lijst nakijken anders kom je er niet

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de medekampeerders hier in Spanje heeft in Nederland een nieuwe satfinder gekocht en wel de Xsarius Satmeter HD Easy Pro.

Ik had hem de door mij al enige tijd in gebruik zijnde satfinder Schwaiger SF9002 aanbevolen maar hij heeft zich door de leverancier en waarschijnlijk door de wat lagere aankoopprijs laten overhalen om de Xsarius te bestellen.

 

Hij en zelf ik komen er nu niet uit hoe met deze satfinder de schotel / DUO LNB op 19.2 3n 23.5 af te stellen.

Zoals ik al schreef gebruik ik een Schwaiger SF9002 met LED's voor de meest courante satellieten.

Als daarmee een satelliet is gevonden dan licht het betreffende LED van de satelliet op en als dat niet de juiste is weet ik of ik de schotel naar Oost of naar West moet verdraaien, heel simpel.

 

Ondanks dat ik de handleiding nu enkele malen heb doorgelezen kom ik er maar niet achter hoe ik met deze Xsarius de schotel op Astra1 en 3 kan afstellen.

Ik heb nu zijn schotel even met mijn Schwaiger SF9002 op Astra1 en 3 afgesteld zodat hij vanavond TV kon kijken maar het is de bedoeling dat hij dit in gevolg zelf met de Xsarius doet.

 

Heeft iemand dit apparaat in gebruik en kan die mij of beter gezegd de medekampeerder op weg helpen?

 

Ik heb dat ding een paar maanden geleden gekocht. Na een paar dagen al grote spijt van....

De "gebruiksaanwijzing" is een lachertje.

Het gebruik is ook een ramp. Springt b.v. vaak naar TV-weergave wat me niks interesseert. BER waarden wijzigen zeer snel zodat in instellen moeilijk of onmogelijk is. Etc. etc.

 

En updates? Niks te vinden op de Xarius site. Over service gesproken.

Kortom: miskoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iederéén

Ik heb ook de Xsarius satmeter HD easy pro. Na veel zoeken ben ik op zoek gegaan naar de instellingen en heb daar eerst de Lengtegraad en de breedtegraad ingevuld en op OK gedrukt. Dan ben ik naar Signaal zoeker gegaan en daar kan je kiezen om als middelpunt Astra 1 of Astra 3. Maar gelijk welke je kiest, ik kies bij alle twee dat de LNB op 1 staat. Dan ga ik verder naar beneden en stel T001 of transponder keuze nog altijd af op een transponder die eindigt op 27500. Als de ene niet goed is kan je nog altijd kiezen voor een andere. Dan de schotel naar links of rechts tot je de gewenste satelliet hebt gevonden. Dan de elevatie heel juist zetten en de schotel vast zetten. Als je gekozen hebt om A1 als middelpunt ga je nu naar A3 en stel daar de Skew juist voor het beste beeld op Astra 3. Het signaal zal je de juiste weg wijzen. Naar beneden of naar omhoog en ik denk tot op de millimeter.

Wat ik nu zie is dat inderdaad veel transponders veranderd zijn. BVN op Astra 1 heeft als transponder 11185 V - 22000 en op TV OOST op Astra 3 11914 H - 29900.

Tis al niet moeilijk genoeg al die veranderingen. Maar ik moet zeggen dat ik nog nooit zo'n goed signaal gehad heb of nu. Ik ben er wel content van van de satmeter.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...