Ga naar inhoud


Diversen elektrische apparaten defect, wat is de oorzaak


Jürgen

Aanbevolen berichten

Toen hij na 10 dagen vakantie terug kwam bleek de overspanningsbeveiliging de spanning afgeschakeld te hebben. Niet alleen flinke problemen om binnen te komen want zijn rolluiken kreeg hij niet meer omhoog, ook de diepvriezer kon hij weggooien want de daar aanwezige vis was zo gaan stinken, dat hij zijn vriezer niet meer te gebruiken was.

 

De volgende keer simpel even een gsm melder aansluiten die bij het uitvallen van de spanning even een sms bericht verstuurd oid.

Als je eenmaal bij zo'n vriezer hebt gestaan dan herken je die geur jaren later nog direct terug  :sick:  

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Toch eens nadenken over een overspaningsbeveiliging in de aansluitkast van je caravan?

Ik zal eens bij de volgende servicebeurt aan de dealer vragen of zij daar een oplossing voor hebben.

Een losse contactdoos met overbeveiliging is geen oplossing want die komt dan ook buiten te liggen.

Heb zelf nog geen passende oplossing voor binnen kunnen vinden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ze beter nu de geest hadden kunnen geven, doen ze dat over een half jaar alsnog dan mag jij proberen uit te leggen dat dit nog door deze problemen is gekomen.

 

Dat is waar en dat is later natuurlijk niet meer uit te leggen.

Maar ja, kan moeilijk iets claimen wat niet defect is en zeker niet op basis '.... Het raakt misschien alsnog defect ...'.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb ik nog geluk en kunnen de 2 defecte Bosch acculaders gerepareerd worden.

Het gaat hierbij om hetzelfde type.

Het viel mij op dat uit de onderkant van de defecte acculaders een licht stinkende bruine olieachtige vloeistof uitliep.

Een techneut die hier op de camping in dienst is heeft de acculaders opengemaakt en geconstateerd dat één van de twee aanwezige Elkos defect is.

Omdat de twee Elcos van hetzelfde type zijn gaat hij morgen kijken of dit ook in de 2e defecte acculaders het geval is.

Zo ja, dan demonteerd hij de nog intact zijnde Elko uit de 2e lader en plaatst die in de eerste lader.

 

Met een beetje mazzel wil de lader dan weer functioneren en hoef ik alleen maar 2 nieuwe Elkos te kopen.

Dit zal in elk geval minder kosten dan 2x een nieuwe lader á € 139,= excl. verzendkosten.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je wel kunt doen is signaleren bij de campingbeheerder dat je ook vreest voor de tv, satontvanger en router omdat die ook aangesloten stonden. De beheerder kan dat dan weer aangeven bij zijn verzekeraar. Mocht dan de boel defect gaan in bv aankomende jaar dan kan iedereen naar dit incident verwijzen.

Dit is vrij gebruikelijk bij bv blikseminslag waarbij in een ruimte bepaalde apparatuur direct gesneuveld is en andere (nog) niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op een 3x380v de nulleider ( dit is niet de aarding!) onderbreekt krijg je overspanning en kan oplopen tot bijna 380v (naargelang de verdeling op dat net) zonder dat de zekeringen er uit gaan. Schade experts maken dit dagelijks mee. Daarom worden al jaren nieuwe kleine verbruikers enkelfasig  aangesloten. 

Dit is inderdaad het juiste antwoord.

Wanneer de nul leider onderbroken is komen 2 kringen in serie te staan.

Wanneer de ene kring een gloeilamp bevat die toevallig aan staat (Ohmse Weerstand hiervan is klein) en in de andere kring enkel toestel(len) bevat met een hoge Ohmse weerstand dan krijgt deze laatste(n) een veel hogere spanning over zich dan de gloeilamp want U (spanning) = R (weerstand) X I (stroom) en in een seriekring is de stroom overal gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja na de zoveelste flinke schade in de loop der jaren door overspanning had mijn buurman in Spanje op alle drie de fases overspanningsbeveiligingen in zijn groepenkast geplaatst.

Toen hij na 10 dagen vakantie terug kwam bleek de overspanningsbeveiliging de spanning afgeschakeld te hebben. Niet alleen flinke problemen om binnen te komen want zijn rolluiken kreeg hij niet meer omhoog, ook de diepvriezer kon hij weggooien want de daar aanwezige vis was zo gaan stinken, dat hij zijn vriezer niet meer te gebruiken was.

Hij heeft de overbeveiligingen er weer tussenuit gehaald.

 

Ik denk dat zonder de beveiliging globaal hetzelfde was gebeurd.

En waren er wellicht dan ook nog apparaten gesneuveld.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, in mijn caravan is een normale 220V aansluiting gebruikt.

Het probleem zat in de 220V spanningsvoorziening van de camping, een kast waarin circa 16 aansluitdozen zijn geplaatst.

Waarschijnlijk is die kast gevoed door 2 of 3 fasen 220V en waarbij 2 fasen sluiting hebben gemaakt.

In dit geval kan er inderdaad een overspanning van >400V zijn ontstaan.

 

Zal aan mijn dealer vragen wat het inbouwen van zo'n overspanningsbeveiliging kost.

 

Dit is overigens na ruim 35 jaar kamperen het eerste keer dat ik iets dergelijks meemaak.

Je moet je serieus afvragen hoe groot de kans is dat dit een 2e keer gebeurt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

en natuurlijk ook de eigenaar van de camping aanspreken 

die moet maar zien dat zijn verdeelkastje  goed zijn beveiligt enz

die moet maar zorgen met zijn verzekering dat je het terug betaald krijgt 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk het toch niet, je mag helemaal geen 2 fasen in huis of camper hebben levensgevaarlijk. 

Dat staat er toch helemaal niet dat Jurgen 2 fases in zijn caravan heeft? Is ook helemaal niet noodzakelijk om de beschreven situatie te creeren. Als de nul in de kast onderbroken wordt dan kunnen twee groepen heel goed in serie komen te staan. Teken het maar eens uit voor jezelf... :)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Sjaak, wat ga je me nou vertellen? Mag je geen 2 of 3 fasen in huis hebben. Hoe kom je daar nu bij? In heel onze straat zijn de huizen op 3 fasen aangesloten en dat is maar goed ook want ik heb gewoon een krachtgroep nodig.
Bij overspanning in een caravan moet de oorzaak van een zwevende nul natuurlijk bij de campingeigenaar gezocht worden of nog verder, niet in de caravan zelf.

Tja en het antwoord van  TozdeoG slaat natuurlijk nergens op. Hij schrijft:

"Wanneer de nul leider onderbroken is komen 2 kringen in serie te staan.
Wanneer de ene kring een gloeilamp bevat die toevallig aan staat (Ohmse Weerstand hiervan is klein) en in de andere kring enkel toestel(len) bevat met een hoge Ohmse weerstand dan krijgt deze laatste(n) een veel hogere spanning over zich dan de gloeilamp want U (spanning) = R (weerstand) X I (stroom) en in een seriekring is de stroom overal gelijk."


De eerste zin klop, de rest totaal niet.
Als twee kringen in serie komen te staan, dan zal de kring (fase) die op dat moment zwaar belast is met bijv. een wasmachine, diepvriezer e.d. een hele lage weerstand hebben. De kring die heel weinig belasting heeft, laten we zeggen een gloeilamp van 25w heeft heel veel weerstand. Het spanningsverschil tussen de twee fases (400V) verhoudt zich dus omgekeerd evenredig met de belasting. Met andere woorden. De in gebruik zijnde fase met zware belasting krijgt bijna geen spanning meer terwijl de gloeilamp bijna 400V over zich heen krijgt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In elk huis komen standaard al 3 fasen binnen en een ieder kan dus eigenlijk ook gewoonkrachtstroom krijgen zodat je 3 fasen in huis hebt.

Op zich totaal geen probleem immers tussen een fase en de nul staat gewoon 230V en dat gebruik je in huis.

Gebruik je dat niet dan zie je vaak dat woning 1 op fase 2 zit woning 2 op fase 2, woning 3 op fase 3 en woning 4 weer op fase 1.

Vaak zie je dan bij een blikseminslag precies welke woningen op welke fase zitten en zie je ook dat om de 3 huizen problemen zijn ontstaan.

Tot zover dus geen probleem.

Het probleem ontstaat pas als de nul niet goed vast zit (gaat zweven) dan staat er nl. geen 230V maar kan er ook 400V op je aansluiting komen te staan en dat vindt veel apparatuur toch niet zo fijn.

 

Op een camping is het vaak niet anders, gewoon 3 fasen tot de onderverdeler en vandaaruit gaat 230V richting de caravan's, huisjes of camperplaats. (de houtje touwtje campings even buiten beschouwing gelaten)

Om gebruik van teveel stroom te beperken zit er dan vaak maar een 5A zekering in, 10A of 16A zie je ook al steeds vaker maar dan vaak wel met een tussenmeter die je stroomverbruik meet en waar je aan het eind van het seizoen naar af mag rekenen.

 

Ik heb het zelf ooit meegemaakt bij een telefoonsysteem, elke keer was de voeding defect. Na de 3e voeding toch maar eens verder gezocht en wat bleek? Als men de toegangsdeur te ver opendeed kwam de deur net tegen de brandweerschakelaar. (een schakelaar waarmee de brandweer in 1 keer het gehele pand spanningsloos kon maken, maar welke hier dus verkeerd gemonteerd was)

Bij deze schakelaar werd dus als 1e de nul onderbroken waardoor er telkens kortstondig 400V (toen nog 380v) op de apparatuur kwam te staan.

Gevolg dus al 3 voedingen van 750 euro defect, diverse apparatuur defect, lampen die veel vaker stuk gingen enz.

Toen dit gevonden was en er een factuur voor alle schade kwam was de installateur bepaald niet blij met ons.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Was het niet zo dat bij een 3 fase-nul schakelaar de nul als laatste onderbroken mag worden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...