Ga naar inhoud


NAS aanschaffen.


Portuuno

Aanbevolen berichten

oké, dan

moet je wel weten dat de eerste keuze in het begin na opstarten en bij inrichten belangrijk zijn voor het verdere verloop en gebruik

 

dat betreft het onderdeel

 

Ola Tonski...,

 

Is de KuNap hotline al open?? :)

Hoe moet ik de schijven formatteren (welk format) aub en als DNLA etc?

 

schijven dus meerdere

 

keuze

(stripe) raid0 of raid1

betekend

de twee schijven worden bijeen (laat ik simpel zeggen) opgeteld dus 2x 2 Terrabyte => NAS heeft 4 Terrabyte aan opslag

OF

de twee schijven vormen een gespiegelde schijf (ook simpel uitgedrukt) dus 2x 2 Terrabyte blijft 2 Terrabyte maar op elke schijf staat dezelfde inhoud

 

dat is belangrijk

en verder formateer je op EXT4 daar het systeem een linux systeem is

hetgeen verder niets uitmaakt voor de gasten die aankoppelen.

 

De standaard mappen die reeds vooraf aangemaakt worden door het systeem zijn

/Public

/Multimedia

en die zijn reeds voor de samba gasten gedeeld (dus de windows PC kan deze mappen zien en gebruiken)

 

op die hoofdmap /Public ga je jouw eigen mapstructuur aanmaken

/Public/movie

/Public/music

/Public/foto

of op de andere hoofdmap

/Multimedia/movie

/Multimedia/music

/Multimedia/foto

 

gebruik eenduidige namen zonder rare tekens erin en vooral geen spaties of enkel drie Karakaters of minder

dus niet

/Multimedia/movie/1

of soortgelijks

 

dat is denkwerk en geld vanaf nu voor altijd op de NAS

dus ook voor Apples die aankoppelen

dus ook voor Windows pC's die aankoppelen

en dus ook voor Linux pC's of receivers

 

en/of smartphones

 

ik heb eigenlijk altijd kleine letters voor de map namen gebruikt

zo en verder komt een en ander nog maar de eerste keuzes zijn belangrijk.

 

de Admin is de superuser die van PC uit alles mag > Vergeet never nooit zijn paswoord en gebruik een sterk paswoord...

schrijf het in de Naad van je onderbroek met watervaste inkt :grin:

ja ik lach maar er zijn trutten genoeg die een Admin paswoord vergeten, vooral als het toetscombinaties zijn

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Sterker. Maak een nieuwe gebruiker en geef deze admin rechten. Vervolgens log je in met deze gebruiker en je deactiveert de admin user.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel wat leeswerk hebt....  Als je de basis goed inricht scheelt dat verder in het gebruik veel hoofdpijn. Het is zeker niet moeilijk maar je moet even de logica er van inzien

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik heb een QNAP NAS TS-453A met 4x WD RED 3TB besteld.

Weet niet of e.e.a hier wordt geleverd. Afwachten dus.

Reden is, dat ik te veel muziek etc. verloren heb in het verleden op van die losse movebale hdd´s. Weet/wist ook niet om te streamen, dus dat was altijd loskoppelen etc. en met een slecht contactje is alles foetsie..

Hoop dat het nu beter zal werken, maar toch weer geen backup’s maken zeker, zoals ik al gelezen heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

effe een nassie aangeschaft zeg hee...

:grin:

dat (zonder A) draait op ons bureau als server met 4 schijven

geile machine die nieuwere met streaming opties voor alles in huis als mediaserver

 

maar dan moeten we de raid 5 overwegen

inderdaad lees je vooraf in over wat die raid versies betekenen

 

ook Qnap heeft goede handleidingen daarover

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of Qnap een equivalent van SHR heeft zoals Synology. Dan zoekt het systeem zelf uit om een en ander zo efficient mogelijk in te delen. Dat heeft vooral voordeel als je later grotere schijven erin wil hebben. 1 voor 1 insteken en op  het eind automatisch een grotere volume

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

winwiz,

neen en daar is ook een moverende reden voor

dat is niet reproduceerbaar op een ander linux systeem en geldt enkel voor synology

de standaar linux raids zijn prachtig

 

portuuno,

eigenlijk wel, ja via de QNAP finder, aangesloten en opgestart is het merendeel play

 

nogmaals lees erover

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard is het een merk gebonden iets...  Bij Synology kun je er dus min of meer willekeurige schijven in stoppen en hij maakt er maximaal beschikbare ruimte van MET  1 schijf redundanty als je dat wilt... Ik ben dus benieuwd of dat ook met  Qnap kan

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nog een tip, als je toch er een muziek verzameling op zet, ik heb op mijn storage box (kan je geen nas meer noemen) op het filesystem een map /mp3. Daaronder een folder 0-9, en dan folders A, B, C, tm Z. In die folders staan dan de mp3tjes gerangschikt op voornaam van de artiest. zelfde voor /flac.

 

In de map /fotos heb ik een folder per jaar dus 2016, 2015, 2014 enz, en in die jaar folder heb ik jan, feb, tm dec. In die maand folders staan dan de fotos die in die maand gemaakt zijn. Zo kan ik het terug vinden.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip, als je toch er een muziek verzameling op zet, ik heb op mijn storage box (kan je geen nas meer noemen) op het filesystem een map /mp3. Daaronder een folder 0-9, en dan folders A, B, C, tm Z. In die folders staan dan de mp3tjes gerangschikt op voornaam van de artiest. zelfde voor /flac.

 

In de map /fotos heb ik een folder per jaar dus 2016, 2015, 2014 enz, en in die jaar folder heb ik jan, feb, tm dec. In die maand folders staan dan de fotos die in die maand gemaakt zijn. Zo kan ik het terug vinden.

Dank je Wiz, (is winwiz en wiz hetzelfde??)

Is een storage box weer wat nieuwer dan een NAS? Ik kan de QNAP nu nog annuleren (denk ik..)

Ben overigens niet zo een mp3 fan, liever flac etc.

Misschien dat een goede DAC iets kan verbeteren aan het mp3 formaat ??..

Ik denk zo maar even aan de Kaaiman TC-7534.., veel value for money.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...