Ga naar inhoud


NAS aanschaffen.


Portuuno

Aanbevolen berichten

@Psychosammie,  Tonski ( jullie verwijzingen naar, voor mij eyeopeners) en Michel, bedankt voor jullie reactie want ik ben weer een stuk wijzer. De Oscam-server is een must daarnaast  gebruik ik  'm enkel in een thuis situatie met hoofdzakelijk wat belangrijke data en dan vooral muziek, dus het wordt dan wellicht een Qnap 251+, de grootte van de HDD's daar ben ik nog niet uit.  

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je moet een reeele inschatting maken van je benodigde opslag. Bij mij ligt dat vrij laag. Ik ben geen verzamelaar. Als ik een film download dan bekijk ik hem en daarna gooi ik hem weg. En tegenwoordig download ik al helemaal niets meer maar stream ik films.

 

Dus mijn NAS bevat foto's, wat muziek en gesynchroniseerde bestanden van mijn PC. Backup in de cloud. Dus ik gebruik nu 50% van mijn 2x 3TB schijven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verzamel, afgezien van muziek ook niet echt veel dus ik denk dat ik met 2 x 3TB schijven ook wel klaar ben. Ik ben  ik elk geval veel wijzer, nu nog het "licht" zien tussen de Synology en de Qnap

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das vreemd. Op de site van plex las ik iets anders:

 

attachicon.gif2016-12-06 15_32_56-Map1 - Excel (Productactivering is mislukt).png

 

Dat kan. Plex kan / maakt geen gebruik van de hardware encoding die de play biedt. Dit werkt wel via de eigen app (videostation), die overigens ook perfect werkt

 

https://www.synology.com/nl-nl/products/DS216play

 

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/6.0/packages/VideoStation

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@waterpas

 

Misschien toch nog even nadenken over wat een NAS allemaal nog meer kan. Want je weet nu dat het geen backup is. En alleen voor opslag ben je misschien met een externe HD beter af.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog niets besteld dus jullie overwegingen neem ik ter harte. Mijn muziek kan ik hier binnenshuis ook streamen vanaf  m'n FrtzBox. Daar hangt ook een externe USB-HD  aan, de huidige NAS heeft inmiddels een kopie!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat echter de NAS hardware zelf stuk dan zul je die 2 "gemirrorde" hdd's enkel nog in een lege NAS met dezelfde firmware kunnen hergebruiken die ook voor RAID1 reeds vooraf geconfigureerd was... en dat duurt tijd voordat je daarvoor alles gevonden hebt.

 

Uitlezen van een hdd / disk uit een NAS met een andere Linux achtige pC is wegens de root en admin beveiliging uitgesloten.

ik ken geen passwoord hack voor het QTS 4.2.2 van QNAP.

 

Als je dus na twee jaar een Kapotte NAS enclosure hebt wordt het heel lastig de hdds uit te lezen.

De meeste htk (huis tuin en keuken) nas apparaten gebruiken software mirroring onder linux.

 

Als je nas uitbrand kan je die disks in een linux pc zetten en zou je gewoon bij de data moeten kunnen. Dit omdat de root user op elk linux systeem aanwezig is en hetzelfde uid heeft. Tenzij de disks encrypted zijn dan wordt het wat lastig. Die qnaps draaien ook gewoon linux met een web interface voor zover ik weet.

 

Je hebt wel een backup nodig, want stel dat je per ongeluk een crypto virus oploopt, dan zijn al je bestanden ineens encrypted. Heb je dan geen backup dan zit je wel even zonder die data tenzij je wat bitcoins overmaakt en je geluk hebt dat je daadwerkelijk een key krijgt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...