Ga naar inhoud


Een fontein als antenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

hmm ik reageer nog maar even niet dat Sjaak gereageerd heeft.

 

hmm toch maar wel ;)

 

maar Drs. IJzerbout, als jij die bananenstekker in je reet stopt, dan gooi ik hier in NL wel even een zender aan.

dan kun je even kijk of jij mij test signaal ontvangt.

welke frequentie eik je je pis straaltje af, dan weet ik dit dan zal ik hem daar op instellen....

 

ik heb nog nooit zo'n kwats gehoord.

 

maar wie ben ik...

 

 

:D

 

 

gr,

henk

 

p.s. k heb het knopje volg dit onderwerp aangevinkt.

aangepast door henkie73

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

hmm ik reageer nog maar even niet dat Sjaak gereageerd heeft.

 

hmm toch maar wel ;)

 

maar Drs. IJzerbout, als jij die bananenstekker in je reet stopt, dan gooi ik hier in NL wel even een zender aan.

dan kun je even kijk of jij mij test signaal ontvangt.

welke frequentie eik je je pis straaltje af, dan weet ik dit dan zal ik hem daar op instellen....

 

ik heb nog nooit zo'n kwats gehoord.

 

maar wie ben ik...

 

 

:D

 

 

gr,

henk

 

p.s. k heb het knopje volg dit onderwerp aangevinkt.

 

Ja..dat is een beetje een probleem want je moet een hele nauwkeurige straal opbouwen. Anders dan zwabberen alle zenders over de band.

Ik laat eerst morgen door mijn lijfarts mijn prostaat kalibreren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met water kun je mooie dingen doen , zoals moduleren .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, Drs. IJzerbout snapt het niet. Hij schrijft: De waterstraal wordt door een magnetisch veld omhoog gespoten.
Dat kun je op twee manieren lezen. De foute manier is om te denken dat het magnetisch veld er voor zorgt dat de waterstraal omhoog wordt gespoten.
De juiste manier van lezen is dat een pomp er voor zorgt dat er een waterstraal omhoog wordt gespoten en dat er een magnetisch veld om de waterstraal wordt aangelegd, zie dit filmpje:


 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit een hoax is dan toch wel een erg langlopende.

De eerste link verwijst naar een artikel uit 2010 de laatste naar eentje uit 2016.

 

Ik denk dat het mogelijk is.

Er word gebruik gemaakt van de magnetisch inductie eigenschappen van NaCl in water.

Het water word door een pomp op druk gebracht en dan door een magnetisch veld geperst aanwezig in de spuitmond.

 

Je kunt een waterstraal maken die niet in druppels uiteenvalt door laminaire stroming toe te passen.

Bv zoals gebruikt in de waterspelen (fonteinen) in de Burj al Arab

 

Hoe ik Effective insulation is achieved with a quarter-wavelength tube in the nozzle. moet zien is mij niet duidelijk want dat word nergens goed uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen..het is puur gelul wat jullie met alle geweld willen geloven.

 

Een antenne wordt zodanig ontworpen dat er een maximale aanpassing en daardoor overdracht aan de impedantie van lucht plaats vind. De impedantie van lucht is ongeveer 377 ohm.

Om deze impedantie te bereiken moet de antenne voor een bepaalde frequentie een bepaalde lengte hebben. Over het algemeen een kwart of halve golflengte.

Deze lengte moet konstant zijn. Bij een zoute waterstraal is dat niet mogelijk omdat de waterstraal onregelmatig in druppels uiteenvalt. Verder is een waterstraal niet recht. Dit betekend dat het stralingsdiagram niet konstant en niet voorspelbaar is. Verder is er op hoge zee sprake van golfslag die meerdere meters kan bedragen.

Zout water is inderdaad een veel betere geleider dan zoet water maar lang niet zo goed als koper. De soortelijke weerstand van zeewater is afhankelijk van het zoutgehalte en de watertemperatuur. En in het geheel niet konstant. Een konstante (zeer lage) weerstand is voor een antenne juist uiterst belangrijk.

Alles factoren die tegen zo´n antenne spreken.

 

Het hele verhaal is totale quatsch, nonsense.

En Sprietje, ik snap het het wel degelijk. Gelukkig maar, anders was ik mijn baan al lang kwijt geweest.

 

Nog even een opmerking over dat youtube filmpje. Hier werd een demonstratie op ca. 162 mHz gegeven. Deze gast zit met een ander te communiceren via een repeater. Dan speelt de ontvangst sterkte aan beide kanten geen enkele rol want die wordt door de repeater bepaald en je kunt machtig mooie afstanden halen, maar dat komt niet door dat zoute zeikstraaltje.

 

Een simpele kwartgolflengte spriet voor 162 mHz  heeft een lengte van ca 40 cm (geschat, niet uitgerekend)...In een waterstraal kun je trouwens geen verlengspoel plaatsen.

Bij hogere frequenties wordt de antennelengte alleen maar korter. Waar is het voordeel van een zogenaamde  "fonteinantenne"? Plaatsgebrek op schepen???  Wat een een lulkoek.

 

Het is pure bullshit en een hoop gelul....onzin.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ging over stroom door een min of meer geleidende straal (urine ?) die niet gegarandeerd ononderbroken was .

Bij die sea water antenne gaat het over een HF signaal dat , naar ik aanneem , in een ononderbroken straal water , uitgestraald word .

In een ander artikel word vermeld dat voor HF , VHF en UHF met verschillende straal hoogtes word gewerkt .

Maar zelfs als de straal niet ononderbroken zou zijn , lijkt me het signaal toch wel z'n weg te vinden .

Immers we weten dat ook door condensators [ 2 geleiders ( in dit geval zout water ) gescheiden door een niet geleider (lucht)] gewoon doorgelaten word .

@ Drs IJzerbout , toen ik mijn schoonvader ± 40 jaar geleden vertelde dat er lakverf bestond op water basis , keek hij mij meewarig aan , zo iets bestond niet volgens deze geschoolde schilder met jarenlange ervaring .

@Pionewbie , [[Hoe ik Effective insulation is achieved with a quarter-wavelength tube in the nozzle. moet zien is mij niet duidelijk want dat word nergens goed uitgelegd. ]]

Dat zal wel in het octrooiboek van Mitsubishi staan .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

enne... mHz? Ik denk dat MHz bedoeld wordt.  ;)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ging over stroom door een min of meer geleidende straal (urine ?) die niet gegarandeerd ononderbroken was .

Bij die sea water antenne gaat het over een HF signaal dat , naar ik aanneem , in een ononderbroken straal water , uitgestraald word .

In een ander artikel word vermeld dat voor HF , VHF en UHF met verschillende straal hoogtes word gewerkt .

Maar zelfs als de straal niet ononderbroken zou zijn , lijkt me het signaal toch wel z'n weg te vinden .

Immers we weten dat ook door condensators [ 2 geleiders ( in dit geval zout water ) gescheiden door een niet geleider (lucht)] gewoon doorgelaten word .

@ Drs IJzerbout , toen ik mijn schoonvader ± 40 jaar geleden vertelde dat er lakverf bestond op water basis , keek hij mij meewarig aan , zo iets bestond niet volgens deze geschoolde schilder met jarenlange ervaring .

@Pionewbie , [[Hoe ik Effective insulation is achieved with a quarter-wavelength tube in the nozzle. moet zien is mij niet duidelijk want dat word nergens goed uitgelegd. ]]

Dat zal wel in het octrooiboek van Mitsubishi staan .

 

In een ander artikel word vermeld dat voor HF , VHF en UHF met verschillende straal hoogtes word gewerkt .

 

Dan moet het voor UHF wel een verdomd klein waterstraaltje zijn. Ik schat een cm of 15. Alsof daar geen plaats voor is op een schip.

 

Immers we weten dat ook door condensators [ 2 geleiders ( in dit geval zout water ) gescheiden door een niet geleider (lucht)] gewoon doorgelaten word.

 

Hmm...ik heb daar toch een wat andere mening over. Als het zo eenvoudig was als je denkt dan moet ik ook aan mijn vader denken.

Die was electricien en deed de kabels en snoeren in een kroonsteentje zonder ze af te isoleren. Wel draaide hij de schroefjes heel vast aan zodat die door de isolatie kwamen. Toen ik hem daarop aansprak, dan zei dan altijd tegen mij: "IJzerbout mijn zoon.... 220 volt dondert er wel doorheen".

 

Het verhaal van je luchtcondensator gaat alleen op als de waarde van die condensator een bepaalde grootheid heeft en vooral konstant en reproduceerbaar is.

 

Het filmpje met die mobilofoon op youtube had voor mij pas echt een waarde gehad als ze met een meter in de antenne leiding de SWR (= Standing Wave Ratio) of VWSR waarde lieten zien. Pas dan krijg je een betrouwbare indruk van de effectiviteit van een antenne. Dat hebben ze maar beter niet laten zien want die was katastrofaal slecht geweest.

 

Dan werd ook nog verteld dat de antenne goed zou voldoen in noodgevallen en rampen. Huhhh? Tijdens rampen en noodsituaties is doorgaans de stroom uitgevallen en dan kan je ook geen water pompen. En wat is er nou niet betrouwbaarder dan een gewone spriet-antenne?

 

Kortom..die waterfontein antenne is waardeloos. Misschien is het beter om proeven te nemen met boom-antennes. Die zijn goed hoog met veel takken en bladeren en daar zit ook wel een boomsap-vocht in dat geleiden kan. Moet volgens mij verdomd goed stralen. En je hebt geen pomp nodig. Alleen als zo´n boom groeit, verloopt de afstemming....maar daar vinden ze wel wat op, bijvoorbeeld door de wortels op een kwart golflengte af te knippen. Of de wortels in een speciale, nieuw te ontwerpen kwart golflengte poreuze buis te leggen. En natuurlijk, hoe meer wortels, hoe meer tegencapaciteit.

Hoge bomen zouden het vooral goed doen op de lange en middengolf.

Voor de VHF en UHF neem je dan een Bonsai boompje.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Moet je wel het vermogen begrenzen.

Wanneer de antennestroom te hoog wordt gaat de boom in de hens.

 

Heb je daarna weer een indiaan met een deken nodig voor rooksignalen transmissie.

 

Die 1/4 golflengte stub als isolatie, dat wordt nog een heel gedoe met een middengolf waterantenne.

Die moet je dan 50 meter diep in je fontein laten zakken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv, datzelfde probleem heb je met die waterfontein-antenne. Bij hoog vermogen gaat het water koken en dan heb je een borrelende waterstraal. Volgens mij ook niet echt goed voor een betrouwbare en effektieve werking.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dan dit electrical synapsis  en de hyperpolarization

men is al langer op weg naar de minieme stroompjes en de signalen die ermee doorgegeven worden

 

jaja zeewater met genoeg chemie erin

misschien science fiction vooralsnog

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 1/4 golflengte stub als isolatie, dat wordt nog een heel gedoe met een middengolf waterantenne.

Die moet je dan 50 meter diep in je fontein laten zakken.

 

Om het over de lange golf maar helemaal niet te hebben.

 

Trouwens...hoe ga je met zo´n fontein-antenne om bij storm en zware storm. Juist dan moet je een betrouwbare antenne hebben op je schip om in noodgevallen een SOS uit te kunnen zenden.

Ik zie me al als kapitein van een Cruise-Liner de mededeling moeten doen aan de passagiers: " onze hoog-moderne fontein-antenne zwabbert alle kanten op en heeft het af laten weten. Is door de storm helaas onbruikbaar, we hebben geen verbinding met de vaste wal en andere schepen in de buurt. Iedereen in de noodsloepen. Dit is geen oefening, we danken allen voor uw begrip"....

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...