Ga naar inhoud


Het Parlament van Zweden heeft besloten om DAB+ "te begraven".


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

In de 30er jaren was er nog geen FM radio. AM kwam toen net van de grond.

Heb ik je horen klagen en jammeren toen je je analoge sat tuner, daarna de SD tuner, etc. de schroot op ging?

 

En nu verder over de FM radio die het nog steeds doet bij jou.

Toen de FM radio in NL geintroduceerd werd, ging de FM band van 87-100 mHz. Daarna werd het frequentie gebied uitgebreid tot tot 104 mHz en daarna tot 108 mHz.

Dat wil zeggen dat je FM radio al minstens 2x de schroot op moest. Wilde je stereo, dan moest de FM radio al 3x de schroot op.

Dus waar hebben we het over? Dat DAB radiootje dat het niet meer doet is de grote boosdoener en daarom is DAB+ klote en zet zich niet door?

 

Ik denk dan dat jij tot 0,00001% van de NL bevolking hoort die ooit een DAB radio hebben gekocht die het nu niet meer doet.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je begrijpt dat ik wat beeldspraak heb gebruikt?

 

Ik bezit een mooie buizenradio (een Hollandia), waarvan ik overigens graag de leeftijd zou willen weten, die het nog steeds prima doet. De toevoeging van stereo en een kleine oprekking van de band heeft dit apparaat nooit onbruikbaar gemaakt.

 

Met de opkomst van Seca waardoor ik mijn kaartje niet meer zelf kon programmeren heb ik zeker gemopperd. De Humax 5400 verdween toen naar de schroot. Sinds die tijd heb ik geen sat meer. Verandert er nu iets in de techniek dan krijg ik gewoon een nieuw kastje van Ziggo :grin:

 

En ik heb uiteindelijk ook nooit DAB gekocht omdat het voor in huis alweer achterhaald is en dus ook niet meer in de grote Hifi merken zit. En voor buiten / in de auto voegt het niets toe.

 

Dus DAB+ is niet klote maar overbodig / te laat.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zwaar onder de de indruk van je weloverwogen, nuchtere, technisch vooruitziende blik met betrekking tot nieuwe communicatie technieken zoals DAB+

 

Dat "oprekken" van de FM band kan helemaal niet. Tenzij je er werkelijk veel verstand van hebt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gelukkig dat dankzij mensen als Sjaak alle innovatie gestopt kan worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat dankzij mensen als Sjaak alle innovatie gestopt kan worden.

Als ik de definities van innovatie er eens op na lees dan kan ik DAB toch niet echt bestempelen als innovatie.

 

http://www.encyclo.nl/begrip/innovatie

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ik denk dan dat jij tot 0,00001% van de NL bevolking hoort die ooit een DAB radio hebben gekocht die het nu niet meer doet''

 

Daar hoor ik dan ook bij nadat het DAB radio gedeelte van mijn gecombineerde Fm en Internet radio geen geluid meer gaf. :(

Met een fm radio heb ik dat nooit gehad zelfs niet toen er Stereo en RDS aan toegevoegd werd dat ik een nieuwe ontvanger moest kopen. Mijn good old Grundig Satellite 2000 doet het nu nog steeds op de fm, dat moet ik bij jouw Pure nog maar eens zien met zijn DAB+.

Ook bij zwart wit tv heb ik het nooit gehad dat ik een nieuwe tv moest kopen toen er stereo en kleur aan toegevoegd werd, die kun je nu nog steeds gebruiken.

Zelfs mijn zeer oude Philips buizen fm radio doet het nu nog steeds prima ondanks invoering van allerlei nieuwe technieken.

Bij DAB+ hebben ze daar de plank behoorlijk mee mis geslagen door een systeem in de markt te zetten wat niet compatibel is met DAB, en je oude DAB ontvanger in de kliko kan gooien omdat je er niets meer mee kan, mensen houden niet zo van miskopen.

Ook 3D gaat/ging hierdoor ter ziele, de mensen willen deze flauwe kul niet en zeker niet als je daar steeds nieuwe niet compatibele apparatuur voor aan moet schaffen.

Ik vrees dat het met UHD dezelfde kant opgaat, maar het is misschien nog te vroeg om daar een oordeel over te vellen.

 

Sjaak(k), je moet jouw mening of opinie niet generaliseren en over de doorsnee Nederlander uitstrijken.

Wat "de mensen" wel of niet willen, kun jij niet beoordelen. Er zijn genoeg "mensen" die 3D prachtig vinden en zijn er blij mee, onafhankelijk ervan of jij dat nou wel of niet goed vind.

 

Hetzelfde geldt voor DAB+. Het is een prachtige nieuwe ontwikkeling en ga ervanuit dat het zich doorzet.

Dat enkele landen er tegen zijn heeft niet zozeer te maken met het feit dat het technologisch achterhaald is maar het heeft te maken met vooral politieke en monopolistische instellingen van verschillende landen/regeringen.

Een goed voorbeeld is Oostenrijk waar DAB+ het heel moeilijk heeft. Dit komt omdat het met alle macht tegengehouden wordt door de ORF die geen concurrentie wenst. Ze proberen daardoor met behulp van politieke invloed deze ontwikkeling tegen te houden.

De ORF duldt geen concurrentie van andere zenders waarvoor op de traditionele FM banden geen plaats meer is, maar wel een kans zouden maken met en plaatsje in een DAB bouquet.

De ORF zal deze strijd hoe dan ook verliezen. Het zijn een paar grijsaards in het Parlament die dit nog proberen te verhinderen.

Ik kan me voorstellen dat het in Zweden niet anders zal zijn.

 

Toen de AM zenders in Nederland moesten verdwijnen was o.a. het argument dat het energieverspillers waren.

Maar zijn FM zenders van 50 of 100 kW dan geen energieverspillers?

 

En wat mijn Pure One radio-reisgenoot betreft....mocht het op een gegeven moment niet meer werken vanwege een nieuwe DAB+ norm, dan koop ik toch gewoon een nieuwe? En weet je wat? Het oude toestelletje stuur ik dan als cadeau naar jou op, want de FM band doet het dan nog steeds volgens jou. Dan heb je tenminste stereo en RDS en een supergevoelige RTL/SDR tuner Chipset. En je hebt geen kruiwagen meer nodig om de Grundig Satellit 2000 rond te sjorren. :D

 

Wij gaan dit jaar beginnen met een DAB+ test in de UAE. Panorama FM en MBC FM gaan in de komende maanden proefuitzendingen beginnen met een 1 kW zender op de Burj Khalifa. We doen dit op dit moment al met een DVB-t2 zender op dezelfde mast met zeer positief resultaat.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las gisteren een artikel van een zendamateur in een clubblad die een Sony met DAB ging testen.

In zijn moderne huis 0,0 ontvangst doordat, zoals hij dat noemde, het HF dicht zijn van moderne huizen. Pas buiten kreeg hij ontvangst.

 

Daarmee ziet hij alleen toekomst voor DAB in de auto. Maar daar is geluidskwaliteit in feite bijzaak boven het overige lawaai tijdens het rijden.

 

Dus DAB lijkt een doodgeboren kindje.

 

Ik wacht nog steeds op een scan van dat artikel van deze befaamde "zendamateur".

Huizen...ook moderne huizen zijn niet HF dicht. Tenzij je het speciaal daarvoor zou bouwen.

Je moet het helemaal met lood laten bekleden en geen ramen erin.

Een broodje aap verhaal dus.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat "oprekken" van de FM band kan helemaal niet"   Als ik dit bericht mag geloven wil men het in Brazilië wel proberen om de FM-band  uit te breiden tot 76 MHz.

 

Als ze dat zouden willen, is dit techisch gezien prima mogelijk...alleen kan iedereen die dan deze extra frequencies wil ontvangen, een nieuwe radio aanschaffen.

Die radio´s moeten dan eerst nog door de industrie gemaakt worden.

Is het dan niet echt beter om met DAB+ te gaan beginnen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bezit een mooie buizenradio (een Hollandia), waarvan ik overigens graag de leeftijd zou willen weten, die het nog steeds prima doet.

De toevoeging van stereo en een kleine oprekking van de band heeft dit apparaat nooit onbruikbaar gemaakt.

 

Vertel eens hoe je die band "opgerekt" hebt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontwikkelaars proberen altijd ervoor te zorgen dat nieuwe producten compatible zijn.

Maar soms kom je dan op een compromis uit zoals bij de overgang van zwart-wit naar kleuren TV duidelijk te zien was.

Als het kleuren systeem niet compatible was geweest, hadden we nooit met die cross-color artifacts gezeten om maar een voorbeeld te geven.

 

FM stereo had ook een betere kanaalscheiding en SNR gehad als het niet met FM mono compatible was geweest.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IJZerbout

 

 

Ik wacht nog steeds op een scan van dat artikel van deze befaamde "zendamateur".

 

Ik moest even zoeken. Staat in het DKARS Magazine van januari 2016.

Het is een grote PDF.

 

Artikel geschreven door PD0AC

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...