Ga naar inhoud


Ontvangst van 19.2 en 23.5 op Triax 78cm in NL en Spanje


jamon

Aanbevolen berichten

Ok, bedankt dan hou ik hem en ga hem proberen. Hoe kan ik hem het beste monteren? Als je vanaf het monoblock naar de schotel kijkt de klem om de rechter pijp (dit wordt dan 23.5). De losse kant (voor 19.2) moet dan wat lager?

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Sprietje et al.

 

Hier is alles inmiddels geinstalleerd. Ik heb een 80 cm Engel schotel van de Bricomart, de Inverto LNB Twin Monoblock 23mm 4.3 met dubbele uitgang (online in Nederland gekocht) en de SAB Titan III Combo satelliet ontvanger. Ik woon in Alcossebre (Alcoceber) en heb nu een goede ontvangst van Astra 1 en 3.

Bedankt voor het advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo dus:

Hallo Sprietje, ik ben een nieuwe lid. Ik woon in Spanje (Gandia, tussen Valencia en Alicante) en tot nu heb ik probleemloos naar CanaDigitaal in Astra 19.2 gekijken met een 60 cm schotel. Ik wil nu naar Astra 3 (23.5) + Astra 1 (19.2) kijken zo ik heb een Triax 78 en een INVERTO IDLB-SINM25-DOPO4-8PP gekocht. Ik heb de schotel naar Astra 3 gedraaid en de duoblock als in de tekening van jouw. De zenders van Astra 1 kan ik prima ontvangen mar de zenders van Astra 3 niet zo. Zenders als RTL7 HD ontvang ik goed (100% signalkwaliteit) maar NPO1 HD of NPO3 HD kan ik niet krijgen (ongeveer 50% signal kwaliteit). Is dat normaal? Moet ik een grotere schotel kopen voor mijn plaats?

 

Bedankt en sorry voor mijn nederlands maar ik ben een spanjaard (met een nederlandse vrouw).

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Gandia is een Triax 78 groot genoeg om daar de Astra 23,5 mee te ontvangen.
Heb je het monoblock wel 19 graden schuin staan?
Heb je de diseqc-volgorde aangepast op je ontvanger?
Astra 23,5 op positie 1
Astra 19,2 op positie 2
 

post-60869-0-38767800-1459191800.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja

 

In Gandia is een Triax 78 groot genoeg om daar de Astra 23,5 mee te ontvangen.
Heb je het monoblock wel 19 graden schuin staan?
Heb je de diseqc-volgorde aangepast op je ontvanger?
Astra 23,5 op positie 1
Astra 19,2 op positie 2
 

 

Ja de monoblock is goed gedraaid en de diseqc configuratie is ok als ik kan kijken naar tv-zenders van beide satellieten in de tv. NPO 2 HD, RTL 7 HD kan ik uitstekend zien maar er zijn bepaalde zenders van Astra 3 (NPO 1 HD, NPO 3 HD en andere zenders om 12188 MHz) dat ik kan niet zien door de slechte kwaliteit. Zijn deze zenders zwakkere zenders?

 

Zoals u zegt dat deze schotel + LNB moet genoeg zijn voor Gandia, ga ik later proberen met een nieuwe directe kabel vanaf de schotel naar de televisie om te controleren of er is iets fout met the installatie.

 

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

NPO 2 HD (verticaal gepolariseerd) is meestal iets zwakker dan NPO 1 en 3 die horizontaal geploariseerd zijn. RTL 7 HD is ook verticaal gepolariseerd. Daarom snap ik niet dat jij de verticale transponder juist wel goed kan ontvangen en de horizontale niet.

Misschien krijg je te weinig spanning om de horizontale transponders (18V) goed te kunnen schakelen. Let op dat je fatsoenlijke coaxkabel koopt en geen coax met een verkoperde ijzeren kern.
Geef anders eerst even op welke coax je wilt gaan kopen, dan kijk ik het even na of die goed is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste bijdrage op dit forum;

Ik gebruik al jaren een Inverto Black Pro monoblock type :IDBL-TWNM22-MND43 -8PP op m,n 78cm Triax.

Dit is wel een duoblock.In Nederland (Enschede) prima te doen.

Is dit ook een optie om in Spanje tot de lijn benidorm nog te gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

NPO 2 HD (verticaal gepolariseerd) is meestal iets zwakker dan NPO 1 en 3 die horizontaal geploariseerd zijn. RTL 7 HD is ook verticaal gepolariseerd. Daarom snap ik niet dat jij de verticale transponder juist wel goed kan ontvangen en de horizontale niet.

 

Misschien krijg je te weinig spanning om de horizontale transponders (18V) goed te kunnen schakelen. Let op dat je fatsoenlijke coaxkabel koopt en geen coax met een verkoperde ijzeren kern.

Geef anders eerst even op welke coax je wilt gaan kopen, dan kijk ik het even na of die goed is.

 

 

Ik heb net gechecked met een oude coax kabel (15m / 20m lang, Tecatel Platinum) direct tussen lnb en de ingebouwde ontvanger aan de TV en ik kan alle zenders krijgen. Dus, er is iets fout tussen lnb en ontvanger: kabels, DTT/SAT combiner, wandcontact DTT/SAT. Ik ga verder checken.

 

Erg bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

Maakt het veel uit, het mono block dat je aanbeveelt past volgens de gegevens van Inverto op een schotel van 75 tot 80 cm.

Mijn monoblock een Inverto IDBL-TWNM22-MND43-8PP Black Pro wordt aangegeven voor een 80 cm schotel, en ik gebruik dit

duoblock op en Triax 78 cm , dus 2 cm minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gandia

De Tecatel Platinum coax is een uitstekende coaxkabel met een koperen middenader van 1,13mm en een koperen vlechtmantel en twee maal tweezijdig aluminium opgedampt PET-folie. Deze doet zeker niet onder voor bijv. de Hirschmann 9 TS.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hagees

Welkom op dit forum

Je hebt het over de IDBL-TWNM22-MND43-8PP
Dat zal wel de IDBL-TWNM22-MNO43-8PP zijn, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=253&cat=36

Je schrijft dat je hem in Enschede prima kunt gebruiken voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5. Ik zou deze 4,3 graden duo-lnb echter nooit adviseren voor een Triax 78 in Nederland omdat ik vind dat die niet goed genoeg op die schotel past. Maar goed, als jij er tevreden mee bent, dan is dat inorde.
Voor het gebruik tot in Benidorm, gaat deze duo-lnb alleen maar beter passen op die schotel omdat de ontvangsthoek van de signalen tussen deze twee satellieten alleen maar groter wordt.

Je moet hem daar wel een stuk schuiner zetten. In Enschede moet die  9,5 graden schuin staan, in Benidorm 19 graden schuin.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

Je hebt gelijk, het is de MNO43. Uiteraard kan alles beter. Dan is deze dus goed te gebruiken voor de camping in Benidorm :).

Ik had echter behoefte aan een duomonoblock thuis. Destijds kon ik geen betere voor thuis vinden.

Nu zou ik wel met een enkel monoblock uit kunnen, dus is je advies om de  IDLB-SINM25-DOPO4-8PP van Inverto te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje,

Zo bedoel ik het niet. De duo werkt goed maar zoals je al zegt niet optimaal, alles kan beter.

Ik merk echter geen onoverkomelijke tekortkomingen op. Ik kan alle kanalen op 19.2 en 23.5 goed ontvangen, dus ook de zwakkere

transponders.De regen reserve is goed. In m,n woonplaats dus.

Echter in vergelijking met een 60 cm Triax en een Canal Digitaal duomonoblock (hun eigen produkt) , levert ongeveer de zelfde signaalsterkte op!

Dat betekent dus dat er wel degelijk signaal verlies is met mijn 78 cm combinatie.

Maar ik wilde destijds dus een duomonoblock. Vandaar.

Jouw advies zou nu een betere optie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...