Ga naar inhoud


iemand ervaring met tvv in Schotland


emperadord

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

De binnenste LNB ontvangt de astra3 (met dank aan jouw tip weet ik het nu zeker :-) ) en Eurosport HD NL is goed te ontvangen.

Nu draai ik de LNB kop, maar niets op de andere LNB's te ontvangen.

Na uren prutsen en draaien, uiteindelijk de 28,2 ook ontvangen, nu nog de 19,2....

Het zou toch wat gemakkelijker moeten zijn?

Weet iemand een goede monteur in Aberdeen :-)  ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedoel je dat je de triple-lnb al zo ver mogelijk naar de schotel hebt gezet?
Dan is het de vraag of je wel een Triax schotel hebt.
Bij een Triax schotel kun je de lnb-arm omhoog klappen, bij een Inverto schotel niet. Daar wordt de lnb-arm gewoon in het rechthoekige gat geschoven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, het is dus een Inverto schotel. Die is niet het zelfde. Bij een Triax moet de lnb zo ver mogelijk naar de schotel toe geplaatst worden.
Bij een Inverto kan dat anders zijn.
In de installatie handleiding wordt geschreven dat hij dan zover mogelijk naar achteren gezet moet worden, zie hier: https://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/klantenservice/handleiding-triple-lnb.pdf
Kijk maar eens even of dit signaalwinst oplevert.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Ik heb de Schotel vervangen door een Triax die ik nog had liggen (nieuw in doos).

Hiermee ging het uitlijnen binnen een paar seconden. Het is nog niet helemaal ok, maar de Astra 2 en 3 zijn goed. De Astra 1 ontvang ik vaag, maar dat komt morgen wel.

Het werd donker en het regende :-)

 

Bedankt voor je hulp!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo Sprietje,

Inmiddels de Triax td78 geïnstalleerd. Ik krijg de 23.5 en de 28,2 redelijk binnen. De 19,2 is slecht.

Moet de lnb nu bij de 78 Triax helemaal tegen de houder aan zitten zoals bij de kleinere Triax?

Weet jij wat voor mij de hoek moet zijn voor de lnb (skew)? Is dit dezelfde hoek als in Nederland?

De elevatie heb ik op ongeveer 21,5 graden staan en de middelste kop ontvangt de Astra 23,5.

 

Ik heb een satlink ws6906 gekocht om het uitlijnen wat gemakkelijker te maken (helaas is deze niet geschikt voor de HD zenders).

De signaal sterkte is ongeveer 90 en de kwaliteit is voor zowel 28,2 als 23,5 rond de 65. De 19,5 is tussen de 25 en 45.

 

Wat doe ik fout???

 

 

Bedankt alvast!

Bas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Pilot-Bas

Zoals ik in bericht 12 al geschreven heb, moet de triple-lnb in Aberdeen 15 graden schuin staan. Dat is dezelfde schuinte als die met de rode lijn aangegeven is op de bijgeleverde mal.

Zover ik weet moet de bij een Triax 78 de triple-lnb in het midden zetten van de stelmogelijkheid die je naar voren en achteren hebt.

In bijlage 1 is te zien hoe de signalen bij een Triax 78 op de koppen van de triple-lnb vallen. Het signaal van de Astra 23,5 precies midden op de kop en de signalen van de Astra 19,2 en 28,2 een beetje aan de buitenzijde.

In de tweede bijlage is te zien wat er gebeurt als de schotel te veel naar het zuiden is gericht. Je krijgt dan beter signaal op de Astra 19,2 maar slechter op de Astra 28,2.
In jou geval waar het dus net andersom is, zul je de schotel dus iets meer naar het zuiden moeten draaien. Let op, het is maar een heel klein beetje. Je moet de schotel maar zo weinig verdraaien dan de triple-lnb zich maar ongeveer 4mm verplaatst.
Je miet hem dus zo stellen dat het signaal van de Astra 19,2 en 28,2 ongeveer even sterk binnen komt.

Dan nog het volgende:
Zoals je ziet valt het signaal van de Astra 23,5 iets lager dan die van de Astra 19,2 en 23,5. Als je de schotel nu zo hebt uitgericht dat de Astra 19,2 en 28,2 even sterk door komen maar de Astra 23,5 zwakker is, dan valt het signaal van de Astra 23,5 te laag op de lnb. Je moet de elevatie van de schotel dan iets bijstellen zodat het signaal van de Astra 23,5 beter in het midden van de lnb valt en de signalen van de Astra 19,2 en 28,2 eigenlijk iets te hoog vallen.
Op deze manier moet je een mooie balans tussen de signaalkwalteit zien te krijgen tussen alle drie de satellieten.

Tja is is echt precisiewerk maar met geduld krijg je uiteindelijk een prima resultaat.
 

post-60869-0-28294300-1472025160.png

post-60869-0-99703900-1472025178.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...