Ga naar inhoud


'Ondernemer niet aansprakelijk voor illegaal downloaden via zijn wifi'


Johan45

Aanbevolen berichten

Je mag niet verspreiden....

 

Dat werpt twee vragen op:

 

1. Voor zover ik weet kun je bij het downloaden van een bestand soms wel vele honderden uploaders hebben waarvan soms piepkleine stukjes bestand aanwezig kunnen zijn. Misschien is het muggenzifterij maar moet men dan niet tevens bewijzen dat je iets essentieels aan de downloader hebt bijgedragen?

 

2. Misschien wat relevanter, je kunt bij sommige torrent clients deze ook zo instellen dat je in feite al dan niet door handigheden voorkomt dat er van jou gedownload wordt door bijvoorbeeld de snelheid of het volume op 0 kB per minuut of uur te stellen. Deze redenering volgend zou je dan feitelijk niet strafbaar moeten kunnen zijn t.a.v. verspreiden terwijl ik me daarbij voor zou kunnen stellen dat je IP nummer bij de downloader wel op het lijstje van "donoren" staat. Feit is dan alleen wel dat hij geen druppel uit mij als betreffende donor krijgt om zijn download te completeren.

 

Het gekke is dat ik mezelf dan wel schuldig maak aan illegaal downloaden maar niet aan illegaal verspreiden. De vraag is dan wat nu feitelijk vervolgd wordt, de feitelijke uploader of ook de niet-uploadende downloader.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is mij bekend dat IP adressen zowel bij up als download zichtbaar zijn in torrent clients.

In beiden gevallen zijn de betreffende advocaten kantoren dus ook in overtreding, of zijn dowloaden een content of zij uploaden een content.

Ik weet niet hoe de duitse wetgeving in elkaar zit maar volgens mij is er in beide gevallen volgens de Nederlandse wetgeving spraken van uitlokking,

Ben benieuwd hoe onze rechstdeskundige Prawo hier over denkt. 

 

Nu lokfietsen mogen zullen lokbestanden ook wel zijn toegestaan.

Het initiatief tot stelen gaat daarbij uit van de dief/downloader. Mits fiets/bestand voldoende op slot staan.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je vergist je, de titel van een speelfilm is geregistreerd en auteursrechtelijk beschermd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maar zou der dan niet minstens sprake moeten zijn van een benadeelde? In concreto: ik maak een filmpje van hoe mijn jongste kleinzoon leert lopen en zet dat dan op zo'n torrent site onder een naam van een bekende speelflim dan zal zich buiten degene die het downloadt en dan ontdekt dat bij beduveld is zich toch verder niemand gedupeerd voelen? En zeker geen financieel nadeel kunnen aantonen? En dat laatste lijkt me essentieel in een burgerlijk proces waar men schadevergoeding eist. De schade moet wel aantoonbaar zijn. Nog afgezien van het feit dat zo'n bedrijf het juist prima vindt als ik iets doe wat illegaal downloaden van hun films ontmoedigt.

Enne, was de vraag niet in hoeverre hun advocaten zich schuldig maken aan....  dan zou je denken dat als dat afgesproken werk was dan alleen om die reden al geen feiten oplevert waar een rechter iets mee kan doen omdat het formeel wellicht lijkt op een schending maar materieel geen schending inhoudt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is niet aan jou te bepalen of een gedupeerde wel of geen schade lijdt.

Maar de titels van bekende films zijn doorgaans gedeponeerd bij het merken bureau, en op dat moment dien je toestemming te hebben van de eigenaar van het merk om die titel te gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...