Ga naar inhoud


VRT stopt al op 1 juni met Teletekst


Sprietje

Aanbevolen berichten

Wat een nonsense.

Teletext is prima in de DVB stroom te integreren en heeft zodoende niets met analoge TV te maken.

Verder kan teletext heel makkelijk geintegreerd worden met de web-service van een bepaalde zender. De kosten zijn minimaal.

Bijna alle zenders in Europa maken gebruik van de produkten van de firma F.A. Bernhard die de hard & software ter beschikking stelt:  http://www.fab-online.com/index.htm

Dit zijn geen nonsens, het kan natuurlijk overgezet worden, maar de beperkingen van het medium neem je mee.

Tja, stamt uit 1973, dat is een hele tijd, aangezien de ontwikkeling in de digitale wereld razendsnel gaan was het wachten voordat het eruit ging, kijk maar naar de BBC die er al jaren vanaf is gestapt.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Teletext

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik vind het toch wel jammer, tijdens tv kijken naar bvb film of ander prpgramma en er is voetbal , dat zette ik tt op pag. 599 en zo kon ik scoreverloop volgen, (in klein schermpje rechtsboven in beeld) weet niet hoe ik dat nu moet doen, heb geen zin om mijn laptop naast mij te zetten.

en met PiP?

dat kan toch heel eenvoudig? (als er een uitzending is natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk zelf ook behoorlijk veel naar Teletekst, of Text-TV zoals het in Zweden heet. Vooral de Duitse en de Zweedse txt wordt dagelijks gebruikt hier. TV4 en Kanal5 (zweden) hebben hun åagina's ook drastisch beperkt tot alleen de tv programmering... maar gelukkig stoppen Das Erste, ZDF, ORF en SVT er nog niet mee...  ik zou dit medium erg missen.

 

Internet is een alternatief, maar 's avonds kijk ik tv en staat de computer uiteraard gewon uit, en ga ik niet opstaan om iets op de computer na te lezen... dat doe je gewoon niet om een paar headlines na te lezen of eens naar de beursberichten te kijken.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo somber, wanneer er een wens is, vindt men ook een weg.

Al die informatie is prima terug te vinden op het internet.

 

Nog eenvoudiger is het op je smartfone, elke luchthaven of luchtvaart maatschappij die er toe doet heeft zijn eigen app.

 

Na 3 x gebruiken weet je niet beter.

Ik zal daar mijn weg wel in vinden, maar die arme oude mensen hebben geen computer internet of smartphone en zo worden ze nu nog meer geïsoleerd van de  buitenwereld, dat heet dan vooruitgang, ja voor 70% van samenleving en de andere 30% achteruitgang. Een studie van een jaar geleden heeft uitgewezen dat wij Belgen achteraan bengelen in Europa qua internet abonnementen, deels ook omdat het voor veel mensen niet betaalbaar is.  De VRT had daar aan eens moeten denken.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn geen nonsens, het kan natuurlijk overgezet worden, maar de beperkingen van het medium neem je mee.

Tja, stamt uit 1973, dat is een hele tijd, aangezien de ontwikkeling in de digitale wereld razendsnel gaan was het wachten voordat het eruit ging, kijk maar naar de BBC die er al jaren vanaf is gestapt.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Teletext

 

Het is wel onzin. Teletext was al digitaal toen het in de begin 70er jaren geintroduceerd werd. Het werd alleen als "rugzak" in het analoge baseband signaal meegevoerd.

In de DVB stream gebeurd het als embedded meta-data.

 

Onder meer Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland denken er niet aan om met videotext zoals het daar heet te stoppen, al is het alleen al vanwege de ondertiteling van fims en programma´s voor doven mensen en kijkers met een hoor-behindering.

Maar dat zullen ze in Belgie en Nederland wel vergeten zijn of niet van willen horen.

 

Verder overnacht ik vaak in hotels rondom de luchthaven Frankfurt en München en daar hangen in de lobby´s overal meerdere displays met videotext op de bladzijden van de betreffende luchthaven, zodat de reizigers kunnen zien of hun vlucht al dan niet vertraagd is. Uiterst handig...en je hoeft niet op je smartphone te lopen zoeken.

 

Waarom moet van dit eenvoudige maar werkelijk handige systeem afgestapt worden?

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

........ Waarom moet van dit eenvoudige maar werkelijk handige systeem afgestapt worden?

 

De kosten verbonden aan een TXT REDACTIE ??

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die bedragen voor Duitsland, ARD tekst ongeveer € 1.7 Miljoen per jaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betreur deze beslissing: het was een handig middel om even te kijken naar actuele berichten, zeker in het kader van de recente gebeurtenissen in Brussel. Je kon snel ven checken of er nieuwe elementen of extra nieuwsuitzendingen waren.

Niet iedereen loopt constant te kijken naar zijn smartphone of tablet ( of heeft er een ). 

Een volledige redactie op teletekst hoeft nier meer, maar elke (nieuws-)dienst kan toch wel zijn hoofdtitels met wat uitleg doorsturen: dan zou één persoon moeten volstaan om dit medium in leven te houden. 

Met de argumenten die men aanhaalt om te stoppen  kan je evengoed de nieuwsuitzendingen stopzetten: alles is toch al sneller op internet te vinden, maar de sterkte van een goed beheerde nieuws-uitzending zit hem net in de bundeling en de duiding. En dat geldt ook voor teletext: de beknoptheid (en de snelheid) maken dat het volgens mij nog steeds een bestaansreden heeft. 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij hebben ze eens verteld (wijsgemaakt) dat zenders, leven van mensen, die geld verdoen. dus mensen van 20-60??

Oudere mensen hebben voor hen geen opbrengst, en aangezien de leeftijd die ze willen bedienen over internet beschikt, gaan ze maar teletekst gaan uitfaseren. Want mensen van 70 en ouder gaan misschien niet meer morren en zeggen, ja.....

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben al 62 en zou zogezegd uit de boot vallen, maar ik ben wel nog heel actief op het internet, alleen 's avonds gaat de laptop dicht en wordt er tv gekeken, ja misschien oude stempel, maar dat vind ik leuk en ik moet niet doen wat anderen leuk vinden. Daarom vind ik het jammer dat men dan de mogelijkheden als TT afschaft.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bedragen voor Duitsland, ARD tekst ongeveer € 1.7 Miljoen per jaar.

 

Peanuts dus...

 

Het geld dat ze uitsparen door de middengolf zenders in Nederland af te schakelen zou daar dus mooi naartoe kunnen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...