Ga naar inhoud


HD ontvangst TV-zenders (Astra3B) in de Algarve (Portugal)


necoma

Aanbevolen berichten

@A33

 

Het blijft voor mij een interessant onderwerp met de nodige vraagtekens. Vocht in de lucht zal wel de boosdoener zijn.

Maar een warme of koude LNB zal niet de oorzaak zijn, want overdag staat de LNB hier in de volle zon te "branden" en dan is de ontvangst juist "goed".

 

@Satveed-DX

 

Precies dat is de satelliet ( Intelsat 907) die ze gebruiken voor de BBC-zenders (richting het Westen) en de 140 cm schotels voor SKY-tv (richting ZO)

Zo ze gebruiken dus nu 2 schotels.

 

@Emekli

 

Inderdaad ligt mijn ontvangstgebied in de 120 cm zone, maar de TRIAX schotel 110 cm vind ik wel even genoeg.

Misschien vraag ik mijn buurman om zijn 140 cm te gebruiken. Maar daar past geen Monoblock op.

Klopt de footprint op deze site dan nog wel ?

http://www.lyngsat-maps.com/footprints/Astra-3B-Europe-Wide.html

 

Inderdaad, "filmon"wordt hier ook veel gebruikt. Een dongel van Google voor je TV en klaar ben je.

 

Off topic, -  Het is toch typisch, dat Portugal even weer buiten de 60 cm zone ligt. Het is opvallend, hoe vaak

                    Portugal wordt vergeten bij staatjes en info over b.v. de EU en andere zaken.

                -  Vodafone heeft hier nu een prepaid data oplossing voor internet. 1 Gb per dag voor 1 Euro.

aangepast door necoma
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je zou je Triax kunnen voorzien van een Inverto Ultra Black LNB.

Hier haalde ik voor heen de Engelse kanalen hier naar toe, de kanalen die nu nog te ontvangen zijn, zijn niet interessant voor mij.

Zet dan je schotel richting Astra 3 B en plaats een zelfde LNB voor  Astra 1 er naast.

Deze moet, als je voor de schotel staat, rechts zitten.

 

En wat dacht je van Scandinavië, daar moet je ook niet te ver naar het noorden wonen.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emekli

 

Als het goed is, staat op dit moment mijn TRIAX schotel al op de ASTRA 3B gericht. De LNB voor de ASTRA 3B staat in het centrum

en de andere LNB van het monoblock ( Maximum Duo 4.3 gr - quad monoblock) staat er rechts naast die kijkt dus onder een hoek richting ASTRA 1.

Dus de situatie zal in jouw voorstel (2 losse LNB's) niet veel verbeteren.

 

Ik zit nu zelfs te denken, om als test er tijdelijk eens een single LNB in te stoppen en te kijken of de schotel toch anders gericht moet worden.

Maar mijn idee is, als ik de ASTRA 1 prima ontvang en ook een redelijk signaal overdag heb voor de Astra 3, dan moet de boel toch goed gericht staan ?

(De skew is ook goed).

Maar met 2 losse LNB's kun je elke LNB natuurlijk wel iets beter afregelen/instellen dan de 2 vaste LNB's in een monoblock.

 

En hoeveel winst maak ik hier mee ? Is het dan niet teveel gepruts met weinig of geen winst ?

 

Oh ja, en waarom geven die footprints niet dezelfde informatie ? (Zie eerder bericht)

 

In de Algarve wonen en verblijven/recreëren nu wel heel veel Nederlanders (dan in vergelijking met Scandinavië) :-)

aangepast door necoma
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste necoma

Ik zal je eerst even uitleggen waarom ik vraag of het om een vaste schotelopstelling gaat of om een mobile.
Met een automatische Oyster schotel van 85x95cm voorzien van een Inverto Black Ultra kun je in de Algarve net de Astra 23,5 ontvangen. Moeilijke transponderspecificaties waar o.a de zender NGC Wild op zit, kun je nagenoeg niet ontvangen en al helemaal niet met slecht weer.

Aan een vaste schotelopstelling stel je hogere eisen. Dan wil je niet dat er bij een flinke regenbui de zenders al wegvallen, iets wat camperbezitters voor de koop toenemen. Die zijn al lang blij dat je in het algemeen de Astra 23,5 kunt ontvangen.
Maar er komt nog iets anders bij. Als je een vaste schotelopstelling hebt met bijv. een duo-lnb, dan het je toch een mindere ontvangst dan met een draaibare schotel met één enkele lnb, immers de feedhorns van een duo-lnb zijn onvolledig om de twee koppen dicht genoeg bij elkaar te krijgen.
Je ziet dus dat je een vaste opstelling niet helemaal kunt vergelijken met een mobile installatie.
Een schotel van 100cm breed is eigenlijk het minimum in de Algarve.
Ik denk ongeveer twee jaar geleden was er ook iemand op het sat4all-forum die ook ontvangstproblemen in de Algarve had. Hij woonde vlak bij zee en had ook heel veel last van de harde wind die de schotel steeds deed bewegen. Hierdoor werd de ontvangst ook gehinderd.
Ik heb hem toen geadviseerd om de schotel niet boven het dak uit te laten steken, een mast te nemen van  60mm diameter en flinke zware muurbeugels. Verder had ik hem een schotel geadviseerd van 120cm die zeer stabiel is en dan kom je automatisch uit op een polyester schotel van Visiosat, de SMC 120 van 123x127cm buitenmaats
Na installatie gaf hij aan een formidabele ontvangst te hebben en dat de schotel als een huis stond, geen enkele beweging meer.

 

Denk er eens even over na wat je wilt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emekli

 

Als het goed is, staat op dit moment mijn TRIAX schotel al op de ASTRA 3B gericht. De LNB voor de ASTRA 3B staat in het centrum

en de andere LNB van het monoblock ( Maximum Duo 4.3 gr - quad monoblock) staat er rechts naast die kijkt dus onder een hoek richting ASTRA 1.

Dus de situatie zal in jouw voorstel (2 losse LNB's) niet veel verbeteren.

 

Ik zit nu zelfs te denken, om als test er tijdelijk eens een single LNB in te stoppen en te kijken of de schotel toch anders gericht moet worden.

Maar mijn idee is, als ik de ASTRA 1 prima ontvang en ook een redelijk signaal overdag heb voor de Astra 3, dan moet de boel toch goed gericht staan ?

(De skew is ook goed).

Maar met 2 losse LNB's kun je elke LNB natuurlijk wel iets beter afregelen/instellen dan de 2 vaste LNB's in een monoblock.

 

En hoeveel winst maak ik hier mee ? Is het dan niet teveel gepruts met weinig of geen winst ?

 

Oh ja, en waarom geven die footprints niet dezelfde informatie ? (Zie eerder bericht)

 

In de Algarve wonen en verblijven/recreëren nu wel heel veel Nederlanders (dan in vergelijking met Scandinavië) :-)

 

Ik ga uit van de SES-Astra footprints.

 

Probeer eens met een losse LNB, met name de Inverto Black Ultra, deze doet wonderen, ten opzichte van welke LNB dan ook.

Deze geeft zoveel winst, signaal en kwaliteit,dat je van bijna niks, in eens wel een goed resultaat hebt.

Ik heb dit zelf kunnen constateren met de ontvangst van de Astra 2 hier in Turkije en voorheen met ontvangst van Nilesat in Breda.

Zo'n LNB kost nog geen €10,--, je snapt gewoon niet dat zo'n kwaliteit voor zo weing geld geleverd kan worden.

En nee, dit is geen onzin verhaal en ik heb ook geen belangen/aandelen in Inverto.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, losse lnb's zijn prima maar in de Algarve vallen de signalen 52,8mm van elkaar met een Triax 88. Als je dan losse lnb's gebruikt met een kop van 59,5mm, dan is de afstand toch 7mm verkeerd.
Maar goed, je kunt de schotel optimaal uitrichten op de Astra 23,5, de Astra 19,2 zal dan wat in moeten boeten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Sprietje

 

Zo daar ben ik dan even weer. Heb links en rechts hier wat informatie ingewonnen en wat prijzen van LNB's  en schotels opgevraagd.

 

Er gaat een wereld voor je open, maar daar gaat dit draadje niet over.

 

Nu blijkt, dat ze hier o.a. een 1 meter schotel verkopen, met een Inverto Duo LNB Twin.... 6 gr.   (ipv 4,3 gr) 

 

Werkt dit voor de Astra 1 en de Astra 3 ? die staan toch geen 6 graden van elkaar, of moet dit juist omdat de LNB's verder van het brandpunt afstaan

bij een 1 meter schotel ?  (1 meter horizontaal gemeten).

aangepast door necoma
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste necoma

De benamingen voor monoblocks en duo-lnb's zijn relatief, d.w.z. de koppen staan op een onderlinge afstand die voor een bepaalde diameter schotel geldt voor een bepaalde satellietafstand maar ook voor een bepaald ontvangstgebied.
Zo worden er monoblocken aangeboden voor een satellietafstand van 3 graden bij een 80cm schotel maar die ook geschikt is voor een satellietafstand van 4,3 graden bij een 60cm schotel. Dit klopt helemaal want in beide gevallen moeten de koppen op dezelfde afstand staan.
Duo-lnb's en monoblocken worden verkocht voor schotels tot maximaal 80-85cm breed. Voor schotels van 100cm breed worden geen monoblocken gemaakt maar als je nu een 6 graden monoblock op een schotel van 100cm monteert, dan kunnen de koppen precies op de juiste afstand staan voor twee satellieten die maar 4,3 graden uit elkaar staan.
Ik zeg bewust "kunnen" want het is afhankelijk van de f/D-verhouding van de schotel en de plaats waar de schotel staat, met andere woorden of je recht of schuin onder de te ontvangen satellieten zit.

Maar een 6 graden monoblock op een 100cm-schotel wordt best vaak in Zuid-Spanje en Portugal gebruikt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje, 

 

Geweldig, dit stelt me gerust en kan ik mijn zoektocht gaan afronden en me voorbereiden op de switch van alle Nederlandse zenders in HD naar de Astra 3B

en deze gaan ontvangen met een 1 meter schotel en een Inverto Duo LNB twin.... 6 gr.

 

Bedankt allen voor jullie bijdragen aan dit draadje.  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tientallen Nederlanders die ik hier aan de Costa Calida geadviseerd heb hebben allemaal een schotel van 90cm breed en 100cm hoog met een Inverto 6 graden monoblock. Die hebben allemaal prima ontvangst. Vaak wordt hier door Nederlands sprekende schotelinstallateurs schotels geplaatst van 80cm met een 4,3 graden duo-lnb.
Ik was een paar dagen geleden bij vrienden die ook zo'n 80cm schotel hadden en waarvan hij vond dat hij prima ontvangst had.
Hij had tegenwoordig zelfs geen satellietontvanger meer grapte hij. Ik wist dat hij een half jaar geleden een LG flatscreen had gekocht van 50 inch zonder ingebouwde satellietontvanger en die had hij nog steeds. Ik zag zijn losse satellietontvanger inderdaad niet meer staan maar hij liet me wel de Nederlandse zenders zien.
Ik zei, oh.., dan heb je zeker zo'n mini ontvanger achter je tv hangen en jawel hoor toen liet hij me de mimi ontvanger zien die gewoon achter aan z'n tv hing.
Een Golden Media ontvanger.
Ik zei, maar daar kun jij niet alle zenders mee ontvangen die in jou abonnement zitten. Ja echt wel zei hij. Ik zei, nou echt niet.
Laat mij de zender Mezzo HD dan maar eens zien op positie 53.
Hij naar positie 53. Kwam hij eerst langs positie 52 waar Brava HD op zit. Geen signaal. Het was bewolkt weer, zeker geen zware bewolking en al helemaal geen regen. Tja zei ik, dat heb je nu met een schotel van 80cm. Gewoon te klein voor dit gebied voor een zender met fec 5/6.
Toen naar Mezzo HD. Zwart beeld. Tja zei ik, die mini-ontvanger kan die extra beveiligde codering niet verwerken. Dat was zender twee dus al die hij niet kon ontvangen terwijl hij er wel een abonnement voor had.

Nu nog even naar jou situatie in de Algarve. Daar heb je inderdaad een schotel nodig van minimaal 100cm breed en 110cm hoog.
Je zou dan zeggen, als dat 6 graden monoblock aan de Costa Calida goed op een schotel past van 90x100cm, dan kan het toch niet goed passen op een schotel van 100x110cm?
Ja in dit geval wel want in Portugal zit je veel schuiner onder de satellieten waardoor de ontvangsthoek tussen de twee satellieten kleiner is en daardoor past het weer wel.
 

post-60869-0-54486400-1462952012.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tientallen Nederlanders die ik hier aan de Costa Calida geadviseerd heb hebben allemaal een schotel van 90cm breed en 100cm hoog met een Inverto 6 graden monoblock. Die hebben allemaal prima ontvangst. Vaak wordt hier door Nederlands sprekende schotelinstallateurs schotels geplaatst van 80cm met een 4,3 graden duo-lnb.

Ik was een paar dagen geleden bij vrienden die ook zo'n 80cm schotel hadden en waarvan hij vond dat hij prima ontvangst had.

Hij had tegenwoordig zelfs geen satellietontvanger meer grapte hij. Ik wist dat hij een half jaar geleden een LG flatscreen had gekocht van 50 inch zonder ingebouwde satellietontvanger en die had hij nog steeds. Ik zag zijn losse satellietontvanger inderdaad niet meer staan maar hij liet me wel de Nederlandse zenders zien.

Ik zei, oh.., dan heb je zeker zo'n mini ontvanger achter je tv hangen en jawel hoor toen liet hij me de mimi ontvanger zien die gewoon achter aan z'n tv hing.

Een Golden Media ontvanger.

Ik zei, maar daar kun jij niet alle zenders mee ontvangen die in jou abonnement zitten. Ja echt wel zei hij. Ik zei, nou echt niet.

Laat mij de zender Mezzo HD dan maar eens zien op positie 53.

Hij naar positie 53. Kwam hij eerst langs positie 52 waar Brava HD op zit. Geen signaal. Het was bewolkt weer, zeker geen zware bewolking en al helemaal geen regen. Tja zei ik, dat heb je nu met een schotel van 80cm. Gewoon te klein voor dit gebied voor een zender met fec 5/6.

Toen naar Mezzo HD. Zwart beeld. Tja zei ik, die mini-ontvanger kan die extra beveiligde codering niet verwerken. Dat was zender twee dus al die hij niet kon ontvangen terwijl hij er wel een abonnement voor had.

 

Nu nog even naar jou situatie in de Algarve. Daar heb je inderdaad een schotel nodig van minimaal 100cm breed en 110cm hoog.

Je zou dan zeggen, als dat 6 graden monoblock aan de Costa Calida goed op een schotel past van 90x100cm, dan kan het toch niet goed passen op een schotel van 100x110cm?

Ja in dit geval wel want in Portugal zit je veel schuiner onder de satellieten waardoor de ontvangsthoek tussen de twee satellieten kleiner is en daardoor past het weer wel.

 

Dag Sprietje,

We zijn nog altijd in de algarve,en hebben bij goed weer(niet bij regen) goede ontvangst van astra 23,5 met TVVL,we ontvangen dat met de maxview twister(ovaal 60X80 Cm) gewoon met de hand uitrichten,en een dreambox 800SE,al 4 dagen slecht weer en wat mij opgevallen is ,dat is dat er wel groot verschil zit in de uitzendingen, en dat TVVL en CD als ze willen er wel iets kan aandoen zodat iedereen met een 60 Cm schotel goede ontvangst heeft.

Wat ik bedoel is dat we hier op al de zenders van TVVL een signaalsterkte hebben van SNR 52/54% en van AGC 17%,nu regel ik af op SLAGR TV dat is een vrije Tsjechische zender, en die heeft een signaal sterkte van SNR 64% en van AGC 31%, dat wil zeggen dat zelfs bij zware regenval en nog goed beeld is zelfs al zakt het SNR sigaal naar 37%.

Dat is het probleem van TVVL en CD,en daardoor zit iedereen met het probleem om een joekel van een schotel te plaatsen als men ver in het zuiden de eigen TV uitzendingen wil zien op astra 3

Dus als ze de AGC kunnen sterker maken naar 30/31%(of sterker) zijn er geen problemen meer voor ontvangst.

Wat die AGC is weet ik niet maar het verschil is hier wel duidelijk te zien.

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

CD kan die zenders wel eenvoudiger ontvangbaar maken in de randgebieden van de footprint, maar dan passen er minder zenders op een transponder.

Met andere woorden, meer transponders huren, hogere kosten en prijsverhoging voor iedereen.

 

Daar om zal iemand op de rand van het gebied zelf iets moeten investeren en een iets duurdere, grotere schotel moeten investeren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje en anderen,

 

Heb hier een leverancier in de buurt gevonden, die voor een redelijke prijs mij een Inverto twin LNB monoblock kan leveren en een schotel

van 1 bij 1.1 meter. 

 

Het is inderdaad zo, dat hoe dichter je bij de evenaar komt, hoe meer de Astra 1 en Astra 3 "uit elkaar staan" dus daardoor is de hoek van 6 gr. goed

te verklaren. 

 

Zelf heb ik nog even gedacht om alleen een nieuwe kop van 6 gr. eerst te proberen, maar als ik dan toch bezig ben, dan toch ook maar de iets

grotere schotel van 1 meter. 

 

Het valt me op, dat iedereen het bij een offset schotel het heeft over de grootste maat (1.1) maar die maat is helemaal niet bepalend voor 

de kwaliteit van de ontvangst. De kleinste maat is bepalend.

 

Veel gebruikers hier, weten helemaal niet wat en hoe ze de kanalen ontvangen. Vandaar dat het verhaal van Sprietje mij wel aanspreekt.

"Oh ja hoor..prima ontvangst...zo nu ga maar eens naar kanaal ... Nee dus, geen ontvangst" 

 

Waarschijnlijk staat mijn huidige monoblock te goed afgesteld op Astra 1 en ontvangt hij Astra 3 minder, omdat de kijkhoek te klein is (4.3)

 

We gaan het beleven. Ik meld me wel, als het resultaat daar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n 6 graden monoblock past niet op een kleinere schotel dus je moet niet gaan proberen met je huidige schotel of dat misschien ook een oplossing is. Nee, dat gaat gewoon niet.

Tja, en het is net wat cees ook al schrijft, natuurlijk kan CanalDigitaal de ontvangst in Zuid-Europa een stuk makkelijker maken maar dat doen ze niet omdat er dan minder zenders op een transponder kunnen.
Ik heb een tijd geleden bij CanalDigitaal al voorgesteld om alleen de zenders NPO1-2-3 makkelijk te kunnen ontvangen dus op een andere transponder met makkelijke specificaties maar daar voelen ze niks voor. Veel mensen op vakantie zouden best genoegen nemen met die drie zenders als ze dan geen dure nieuwe zelfzoekende camperschotel hoeven aan te schaffen van z'n €2500 tot €3500,-.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...