Ga naar inhoud


HD ontvangst TV-zenders (Astra3B) in de Algarve (Portugal)


necoma

Aanbevolen berichten

Zo beste mensen, 

 

De schotel van 1 meter paste mooi in mijn Hyundai I10 (geweldig 3 pittertje, helemaal mee naar de Algarve !

Verder de Twin Monoblock 6 gr. van Inverto.

Ja zegt hij, je gaat achter de schotel staan, richt hem af op de Astra 1 en dan iets naar links en dan naar beneden. 

Dan staat de centrale kop mooi op de Astra 3.

Mijn leverancier gaf al aan, dat hij het de laatste weken al drukker had met mensen die RTL7 en Net 5 al kwijt zijn. 

Dus dat gaat voor de komende periode voor heel wat mensen (Hollanders) een probleem geven in Zuid Spanje en de Algarve.

En dan zit je met zo'n dure schotel op je Camper. En er rijden hier heeeeel veel campers rond.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja beste gps. Dan zijn de zenders een klein beetje moeilijker te ontvangen maar het scheelt minder dan dat ze de foutcorrectie van 3/4 naar 5/6 veranderen. Als je tot nu toe een stabiele ontvangst hebt, dan is de verwachting dat het na de verandering ook zo is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, nog even een verslagje over hoe het verder verlopen is met de installatie van de 1 meter schotel en het Monoblock 6 gr. voor de Astra 1 en Astra 3

 

Het in elkaar schroeven van deze schotel, duurde minstens 2 uur. Allemaal schroefjes en boutjes en een onduidelijke beschrijving.

De onderdelen twee keer opnieuw moeten monteren omdat ze net in spiegelbeeld stonden. Pfffff

 

Goed de volgende dag begonnen met het ontmantelen van de oude Triax 85 (88) cm schotel. (Kabel uit de arm enz.)

 

Andere schotel op de poot (rust met een lipje op de poot en de arm kun je onder nog vastschroeven aan de schotel. (Merk schotel onbekend)

 

En toen begon het zoeken en inregelen. Nu heb ik meer dan 20 jaar ervaring met satelliet-schotels e.d. (Zelfs met draaibare poten enz.)

Maar het lukte me niet om sterk signaal te krijgen en een beeld op de tv. Wel signaal (welke ?) maar geen beeld.

 

Man man wat was dat balen voeteren en wanhopig zijn, want het Es-festival en Max Verstappen komt eraan.

 

Mijn buurman, die voor de Engelsen hier op het park vele schotels installeert, kreeg het zelfs met zijn apparatuur ook niet voor elkaar.

Nu is een monoblock voor hun een vreemd ding. Bij hem ook signaal maar geen beeld.

De kop die er rechts bijhangt afgedekt, geen signaal dan, maar de kop in het centrum gaf totaal geen signaal, terwijl dit wel

op het TV-scherm te zien was, dat er signaal was.

Overigens had ik met een lat op de grond de richting van de arm van de oude schotel gemarkeerd. 

 

Het leek wel, of de ene LNB-kop niet werkte.

 

Toen gisteren op zaterdagmiddag maar mijn leverancier gebeld. Hij wilde wel even komen kijken. Geweldig toch !

 

Ok, hij had uit voorzorg maar een extra monoblock meegenomen. Zijn installatie-unit uit de koffer gehaald,

aangesloten op de LNB. "Kijk dit is de Astra 1, signaal en beeld op zijn meter (groot zwart rechthoekig ding)

Maar de Astra 3 kon hij eerst niet vinden.

 

Met het hele spul achter de schotel gekropen, alles losgeschroefd en toen totaal opnieuw begonnen met instellen.

Binnen 10 minuten alles weer vastgeschroefd en ingepakt.

"Heb ik nu beeld op mijn tv ? Ga het maar proberen..." En ja.. gelukkig. Beeld op de Astra 1 en Astra 3.

Opvallend, signaalsterkte 80 tot 100 % maar nergens kwaliteit (op de frequenties van de Ned. zenders !)

Regionale zenders trouwens geen beeld. (Hij zegt opnieuw inscannen ?! en anders terug naar de fabrieksinstelling en alles opnieuw inlezen.

Nu dat doen we maar even niet. Heb veel groepen met voorkeurszenders ingesteld. Dan maar geen Regio-zenders)

Ook geen radio-stations, allen NPO1 op de Astra 1 !

 

Overigens bij andere sommige frequenties wel signaal-kwaliteit.

 

Maar gisteravond bleef ik op Astra 3 beeld houden, zonder haperingen. Gelukkig.

 

"Ja zegt hij, nu staat de Astra 3 op de centrale kop en de Astra 1 op de kop rechts".

"Weet je nog ? Eerst de Astra 1 en dan iets naar links en naar beneden" Ja..ja. dacht ik, dat heb ik toch ook geprobeerd.

 

Opvallend, de arm staat iets meer naar links geplaatst, dan wat ik bij de oude schotel had (toen ook beeld maar niet goed genoeg op de Astra 3).

De skew is ook iets minder dan wat ik had.

 

Voorrijkosten 25 Euro. De aankoop van de spullen was al goedkoper. Langskomen op zaterdagmiddag !

Geweldig toch ! 

 

Maar de winst is matig, wel beter dan wat ik had en wat er nu allemaal is fout gegaan blijft voor mij een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je in ieder geval goed mee uit moet kijken bij een 6 graden monoblock is de diseqc-volgorde.
Gebruik je een duo-lnb, dan is Astra 19,2 altijd diseqc-a of 1 en Astra 23,5 altijd b of 2. Dit is bij veel ontvangers en met name de CanalDigitaal ontvangers een standaard instelling die bij de moderne ontvangers eventueel wel veranderd kan worden of zelfs automatisch wordt aangepast.
Bij een duo-lnb is de zuidelijke satelliet positie a en de oostelijke satelliet positie b.
Bij een 6 graden monoblock is bij de meeste merken Astra 19,2 positie a en Hotbird positie b, dus de zuidelijke satelliet positie b en de oostelijke positie a.
Inverto heeft dit net andersom, dus Hotbird positie a en Astra 19,2 positie b.
Dit komt dan precies overeen met een duo-lnb.

Daarom adviseer ik ook altijd een Inverto 6 graden monoblock want dan hoeven de mensen hun diseqc-instelling niet te veranderen.

Verder is het in de Algarve heel belangrijk dat je het monoblock op de juiste schuinte in stelt. Dat is voor Faro 27 graden, zie bijlage.

En natuurlijk de Astra 23,5 (bij een 6 graden monoblock de 19,2) in de klem en daar de schotel op uitrichten.
 

post-60869-0-55286800-1463312701.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Scena 5 (mijn receiver en heb er zelfs 1 op reserve) ook van Inverto, is dat allemaal netjes in te stellen (de Diseqc).

Ben ik ook mee bezig geweest.

Ook deze wetenschap over welke satelliet nu a of b (1 - 2) moet zijn, staat niet overal beschreven).

 

Maakt inderdaad wat uit. Heb ik al geconstateerd. 

 

Voor alle Nederlanders hier in de Westelijke - Zuidelijke gedeelte van Europa is wat specifieke info wel handig.

Juist omdat we hier aan de rand van de Footprint zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...