Ga naar inhoud


Calculator voor focuspunt berekening offsetschotel


Sprietje

Aanbevolen berichten

Kun je nagaan wat een winst er valt te halen bij veel andere vaak minder bekende merken of zelfs naamloze schotels.

 

Ach, "naamloos" zegt niet altijd wat hoor. Ik kocht ooit eens een 85 cm offset schoteltje voor 15 euro in de uitverkoop bij de Lidl. Dat ding bleek een behoorlijk stuk beter te presteren dan mijn eveneens 85 cm grote stevige Hirschmann schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, dan heb je wel een mooie set bij elkaar. Een sublieme schotel waar alle mogelijke lnb's voor gedraaid kunnen worden. Het gewicht van die draaibare kop met lnb's speelt bij die schotel geen enkele rol.
Wordt die schotel ook nog draaibaar Trust met actuators?
 

post-60869-0-67193600-1462614032_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is voor een Duitse gebruiker , aangezien hij er KU , KA en C band lnb's op wilde hebben , zal hij zeker wel draaibaar opgesteld worden . Gezien het gewicht van die schotel zal er geen H2H gevonden kunnen worden , dus actuator ligt voor de hand .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo,

 

Dit zou ik ook wel willen proberen.

Schotel gemeten:
verticaal eff.    840 mm
horizontaal eff.   830 mm
diepste punt verticaal  64 mm
diepste punt horizontaal 79 mm
diepste punt -> rand vert. 426 mm
535 mm rand beneden tot focus LNB
865 mm rand boven tot focus LNB

 

Het diepste punt ligt zo blijkt in het midden.
Nu vraag ik mij af of de calculator rekening houd met het niet vlak zijn aan de voorkant van de schotel. Dus plat gelegd is deze iets gebogen (nee, niet verbogen want is origineel zo)

 

Volgens Parabolic Calculator:
581 mm rand onder tot focus LNB
853 mm rand boven tot focus LNB

 

Gemeten met een touwtje blijkt dat de LNB (23,5) die on-axis staat dan ca. 6 cm omhoog en ca. 2 cm verder van de schotel af moet.

Ik kan geen merk vinden van de schotel die ik een paar jaar terug van iemand gekregen heb maar hij is van aluminium en best stabiel.

 

Zou een, fabrikant er dan zo ver naast zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een foto van de schotel zou voor de beeldvorming wel leuk zijn .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het diepste punt ligt zo blijkt in het midden.

Nu vraag ik mij af of de calculator rekening houd met het niet vlak zijn aan de voorkant van de schotel. Dus plat gelegd is deze iets gebogen (nee, niet verbogen want is origineel zo)

 

Nee, de calculators gaan ervan uit dat je een vlakke uitsnede hebt van de primaire PF-schotel; dus als je in de calculator geen gegevens kunt invoeren die betrekking hebben op verschillende dieptes ten opzicht van de verticale as en de horizontale as, dan weet je meteen dat de calculator daar geen rekening mee houdt.

 

Ten opzichte van wát (t.o.v. welke as?) heb je de diepte gemeten? Dat is dan meteen al de vraag.

Dat betekent dus ook, dat het resultaat van je berekening geen duidelijke betekenis heeft volgens mij.

 

Wil je wel met de calculator aan de gang, moet je dus gaan meten t.o.v. een vlakke voorkant. Een methode om dat te doen is: horizontaal leggen, met water vullen, en de maten meten van de waterplas (hoogte, breedte, en diepte).

 

Overigens: Als met de watermethode het diepste punt ook weer precies in het midden zou liggen, dan is het een prime focus schotel en geen offset schotel. Dus ik ben benieuwd...

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste MMD

Het gaat waarschijnlijk om een Duitse schotel die wel vaker nagenoeg rond zijn en dus geen echte offsetschotel zijn. Ga je dus uit een van origine primefocusschotel daar een deel uit halen dat nagenoeg rond is, dan kan het niet anders dan dat de voorzijde van de schotel niet vlak is. Met andere woorden, als je die schotel op een tafel legt, raakt die maar op twee punten.
Voor zo'n schotel kun je de calculator niet gebruiken.
Kijk maar eens naar de tekening die ik heb bijgevoegd hoe een offsetschotel uit een primefocusschotel wordt berekend. Hij is dan ovaal. Maak je hem rond, dan zullen de zijkanten van de schotel hoger komen te liggen en dat is ook precies wat jij opgeeft:
Diepste punt horizontaal is 79mm
Diepste punt verticaal is 64mm
 

post-60869-0-46720000-1466762595_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten opzichte van wát (t.o.v. welke as?) heb je de diepte gemeten? Dat is dan meteen al de vraag.

En dit het antwoord........... denk ik :)

diepste punt verticaal  64 mm

diepste punt horizontaal 79 mm

Dus verticaal/horizontaal touwtjes gespannen en voor beide het diepste punt opgezocht. Het diepste punt is dan het kruispunt van de touwtjes. Het verticale touwtje ligt dan dichter bij de schotel dan de horizontale, 79-64=15 mm.

 

Wil je wel met de calculator aan de gang, moet je dus gaan meten t.o.v. een vlakke voorkant.

Een vlakke voorkant is er niet.... :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat waarschijnlijk om een Duitse schotel

Geen idee.

 

Maak je hem rond, dan zullen de zijkanten van de schotel hoger komen te liggen

Die logica kan ik volgen.

 

Zonder calculator zal het dan wel lastig worden verbeteringen aan te brengen zonder daar veel tijd aan te besteden. Alhoewel vrij eenvoudig de positie van de LNB houder gewijzigd zou kunnen worden d.m.v. blokjes/vulplaatjes tussen de arm en houder.

Dat probeer ik dan maar een keer op een vrije dag.

 

Bedankt voor de reacties.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vlakke voorkant is er niet.... :confused:

 

En dit het antwoord........... denk ik :)

Een methode om dat te doen is: horizontaal leggen, met water vullen, en de maten meten van de waterplas (hoogte, breedte, en diepte).

 

 

PS welke diepte had je dan in de calculator ingevoerd? Hoe maak je van twee volstrekt verschillende gegevens één gegeven? Is dat niet zoiets als met appels en peren....?  :)

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even nadenkende over de watermethode.......

 

Het water zou dan als eerste aan de boven/onderkant overstromen.

Boven/onderkant liggen het dichtst bij het diepste punt dan toch?

Dat zou dan toch betekenen dat 64 mm juist is?

 

Ach ja :sleep:

Het water blijft dan 15 mm onder de zijranden en dus de breedte kleiner wordt voor de berekening   :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja :sleep:

Het water blijft dan 15 mm onder de zijranden en dus de breedte kleiner wordt voor de berekening   :rolleyes:

 

Inderdaad. :)

 

Verder gaat de calculator ervan uit dat er sprake is van een puur parabolische vorm.

Bij multi-feed schotels is het horizontale vlak geloof ik min of meer sferisch (cirkelvormig) in plaats van parabolisch.

Maar laten we er maar van uitgaan dat zo'n ronde spiegel (schotel) toch gewoon parabolisch is in alle dimensies.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb even grofweg 15 mm terug gemeten. Dan wordt de breedte ~750 mm i.p.v. 830 mm.

Volgens de calculator maakt dat slechts 0,01 mm verschil voor de onderste lengte zeg maar.....

Vanaf de bovenzijde helemaal niets.

 

Ook als ik als breedte 500 mm invul blijft het resultaat hetzelfde.

 

vrij eenvoudig de positie van de LNB houder gewijzigd zou kunnen worden d.m.v. blokjes/vulplaatjes tussen de arm en houder.

Ga dat binnenkort maar eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...