Ga naar inhoud


Analoge FM-radio moet verdwijnen (België)


Crazy Sat

Aanbevolen berichten

Deels mee eens, maar ik vind het persoonlijk leuk om eens kennis te maken met nieuwe muziek.

Anders blijf je als een oude bok zo vreselijk in het verleden hangen.

Toegegeven dat er een berg pulpmuziek tussen zit, maar dat er toch ook wel weer leuke ontwikkelingen in de muziek zit en daarom denk ik dat radiostations zeker wel nut hebben.

Hoe kom je anders aan nieuwe muziek, want ergens moet je die toch te horen krijgen.

 

En dan is een investering in een DAB+ radio best de moeite waard, zeker voor in de auto.

 

Er is trouwens nog een puntje wat de ontwikkeling van DAB+ tegen houd, en dat is de antenne.

Waarom leveren fabrikanten er geen splitter bij voor de huidige auto-antenne zodat deze FM antenne direct gebruikt kan worden voor DAB+?

Ik heb al diverse verschillende losse modellen gezien in de handel en de prijs valt reuze mee, dus waarom deze er niet bijleveren?

Hoeveel uren heb ik in het begin, zo'n 4 jaar geleden, al niet zitten prutsen om DAB+ redelijk te kunnen ontvangen, terwijl het met een bijgeleverde splitter een fluitje van een cent was geweest.

Ok, de antenne gedraagt zich als een zogenoemde 'hele golf' antenne, maar dat zou op zich niet zoveel uit moeten maken met een scheef sprietje. :)

 

Sommige duurdere modellen leveren er zo'n plakantenne bij, maar wanneer deze niet goed bevestigd word, is de ontvangst beroerd.

Veel mensen vergeten wat lak van het chassis voor onder het koperstripje weg te krabben, waardoor de actieve antenne geen massa krijgt en dus simpelweg niet werkt.

Ik heb het niet zo zeer over de muziek, maar bij bepaalde zenders, die na iedere 3 liedjes dezelfde reclame door je .. Duwen.

Voor mij mogen ze dan dab+ uitbrengen met een kaartlezer, waar je voor een gering bedrag muziek hebt zonder meer, en bouw dan ook ineens internet wifi radio bij. Dan heeft ieder wat hij/zij wilt. Maar ja, ik heb geen geluk een auto te hebben, waardoor ik ook niet zal moeten denken aan bovenstaande radio om in mijn wagen. Maar ja 2022 is nog een heel eind.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nu daarin verschillen de meningen, als ik luister naar radio dan wil ik geen non stop muziek, ook wil ik wel eens een stem horen, een nieuwsberichtje een weetje of breaking nieuws, het gevoel hebben dat je live zit te luisteren en dit zowel thuis als in de auto.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog 6 jaar. Tegen dat casette uit de mode was hadden alle auto's cd ( wisselaars) spelers. Nu is dat optie, en is bij bepaalde merken cd een optie en hebben veel enkel usb.

Het zou me niet verbazen dat binnen een 2 tal jaar dab+ gewoongoed een standaard wordt, zoals fm bij am en andere kwam.

Je kan zeggen, volgend jaar koop ik een auto met nog geen dab+ mogelijkheden, maar ja, wat is er bij 5 jaar? Misschien al ongelukkig in prak gereden.

Maar belgie kennende, gaan ze mogelijks weer subsidies geven als je de radio vervangt, zoals andere media toestanden.

Dab+ En norkring die in handen is van..., geeft me een wrang gevoel.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of het niet beter is om toch nog 1 nationale zender in de lucht te houden, namelijk Radio 2. Dit is de meest beluisterde zender in Vlaanderen en het zijn veelal oudere luisteraars die naar deze zender luisteren (mijn ervaring, hoewel ik soms ook wel eens luister ;)) die zich toch net iets moeilijker aanpassen.

Zo is er indien je geen DAB+ kan ontvangen in een afgelegen gebied toch nog de FM om op terug te vallen en is de dekking aan en een stukje over de grenzen met FM beter dan bij DAB+.
Tevens kunnen de FM-only radio's toch nog -weliswaar gedeeltelijk- gebruikt worden.

 

 

Wat ik me verder ook nog afvraag: zou het met DAB+ nu ook niet mogelijk zijn om de Vlaamse zenders ook in Wallonië uit te zenden en omgekeerd? Er is op DAB+ toch zat ruimte  :)

aangepast door Mylan1999
Link naar reactie
Delen op andere sites

mylan1999, staan in walonie dan al gsm masten?  :grin:  geintje

 

aan elke liftopbouw van de meeste woongebouwen in Amsterdam zie je ze

het is een gezond samengaan van de verenigingen van eigenaren en of woningcorporaties die in ruil allemaal een nieuw dak dichting krijgen

 

voor ik verhuisde uit Amsterdam weg werd nog de vodafone mast vervangen door een pluriforme mast combinatie voor G3 / G4 , LTE internet en DAB+

de glasvezel backbone ligt er ook al.

het is voor het toekomstig mobile gebruik maar helemaal de vraag of DAB+ het haalt, maar het is al rijden een zeer overtuigende verbinding

 

je moet natuurlijk wel de juiste zender afstemmen :grin:

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een yagi voor band III kan DAB ontvangen. (175 - 225 MHz.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Drz    Je bedoeld de splitter  d41106  of  d41108?

 

Ik dacht meer aan deze:

06536.jpg

Of deze:

01ec0a907a186ba116a3f58dcdc94d2e-image.j

Dus krijg je :

installatie_schema_am-fm_dab_splitter_75

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sjaak, dat klopt wel, in dat geval moet de actieve antenne worden vervangen en gaat deze grap niet op.

Maar ook daar zal wellicht een oplossing voor zijn?

 

Ik heb mij laten vertellen dat de antenne in de kofferklep verwerkt is bij de nieuwere modellen en kun je er relatief makkelijk bij om de gehele actieve unit te vervangen.

Er zal toch wel iets over te vinden zijn?

Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat fabrikanten het DAB+ verhaal negeren.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn nieuwe Swift zit de actieve versterker onder de dakantenne voet, er loopt ook een + draad heen naast de antenne kabel die achter het dashboard uitkomt. Actieve versterkers moet je ook altijd zo dicht mogelijk bij de antenne zelf zetten, doe je dit niet zoals bij het voorbeeld wat je gaf, versterk je evt. stoorsignalen van de motor ed mee en dat wil je natuurlijk niet.

En wat DAB radio's betreft in nieuwe auto's, die moet je zoeken met een lampje, of er speciaal naar vragen met of zonder geïntegreerde navigatie. In de meeste middenklassers zit nog gewoon een FM radio. ;)

Het zou verboden moeten worden! :D

 

Bij jouw Swift zou de gehele antenne vervangen kunnen worden, maar dergelijke duoband antennes hebben een extra kabel, dus dat word dan een middagje kabels trekken. :)

Maar ik kan ook best begrijpen dat je het er niet voor over hebt of het teveel werk vind.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat DAB al wat moet worden dan moet het veel goedkoper. Al 120 euries voor een wekkeradio met DAB.

 

Onze Navigatie / Radio kan uitgebreid worden met een DAB module. Voor de somma van 269 euries. En dan natuurlijk nog inbouwen. Dat gaat hem dus niet worden!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...