Ga naar inhoud


Analoge FM-radio moet verdwijnen (België)


Crazy Sat

Aanbevolen berichten

Deze discussie is hier eerder geweest. DAB gaat hem niet worden. Thuis heb ik nu driehonderdduizend zenders via internet. Geen enkele behoefte meer aan DAB. En in de auto kan het me niet boeien. Maar het ligt meer voor de hand dat de auto straks ook internet heeft en dus ook internet radio.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


het topic moet toch eerder gezien worden als een nieuwsbericht tweede orde

van iets wat al bekend was en besloten ligt in de gestarte uitbouw

 

niks meer te stoppen dus vooruit met de geit.

 

Sjaak(k) CBS gaat inderdaad over Nederland en niet over het verdwijnen van FM in belgie

Psychosammie, niet op lange termijn, maar alle masten staan er reeds enkel de contracten duren zo lang in voorbereiding op ondertekening

Astro Iris radio's en tv's koopt men niet meer in de lokale elec-drog-keten die koopt u online voor de helft

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal een groot verlies zijn voor radio's als dit gebeurd want momenteel is digitale radio in de auto's nog een ramp in vele belgische gebieden.Rijd regelmatig naar luxemburg en moet dan gewoon naar FM overschakelen om in het franstalige gedeelte nog wat muziek te hebben.Is weer een  beslissing van een minister die van de ganse meuk geen jota afweet.Maar dat is nu in Belgie de maatstaf van de ministers : dom en dommer.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

GA er maar van uit dat in 2022 FM uit de lucht gaat, met hetzelfde argument waarom analoge tv uit de lucht ging.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh, nee, de fm kan wat mij betreft eruit wanneer je DAB+ in de auto hebt.

Een van de wagens in ons gezin heeft DAB+, helaas niet mijn dagelijkse wagen, maar soms wil ik die wagen pakken vanwege de sublieme ongestoorde geluidsweergave.

Dat kan ik beamen. Wanneer je eenmaal DAB+ hebt geluisterd, dan heeft FM definitief afgedaan.

 

Ik moet wel zeggen dat de ontwikkeling vrij traag gaat en dat er vanuit de overheid vrijwel geen stimulans komt om mensen kennis te laten maken met DAB+.

Er worden nog volop FM- autoradio's verkocht, al zie ik steeds meer van die dingen in de opruiming gaan en steeds meer DAB+ modellen verschijnen.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik beamen. Wanneer je eenmaal DAB+ hebt geluisterd, dan heeft FM definitief afgedaan.

 

 

Vind je ? Het enige wat DAB+ heeft op FM is dat het aanbod groter is maar voor de geluidskwaliteit luister ik toch liever naar de FM en dan zullen we maar niet spreken over de gebrekkige dekking van DAB+

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo zwart wit Ceesv, mijn ouders kijken nog steeds analoog, dus hier in België nog niet zo vlug hoor.

Analoog TV is er alleen nog via de kabel ,niet via de ether of sat..

Maar goed,die minister kan wel willen Dat bijv.de Frieten voortaan rond moeten zijn ,maar ja :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind je ? Het enige wat DAB+ heeft op FM is dat het aanbod groter is maar voor de geluidskwaliteit luister ik toch liever naar de FM en dan zullen we maar niet spreken over de gebrekkige dekking van DAB+

Dekking van commerciele zenders is in het algemeen erg slecht aan de grenzen. Randstad is idd prima ontvangst.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, of een radiostation geen achterhaald medium is, en compleet overbodig is. Van de meeste zenders wordt je knettergek, en met een o.a. (i)coyote heb je actuele verkeersinfo. Met een stickje van bvb 128 Gb vol muziek, vind ik een radio station compleet achterhaald.

Of het dab+ of eender wordt, ik investeer er niet in.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, kun jij +-80 verschillende radio zenders op de FM ontvangen? Ik weet wel zeker dat dat niet het geval is (of je moet al die lokalo's) gaan mee tellen dus het aanbod via DAB is wel degelijk groter dan wat de FM te bieden heeft.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vind je ? Het enige wat DAB+ heeft op FM is dat het aanbod groter is maar voor de geluidskwaliteit luister ik toch liever naar de FM en dan zullen we maar niet spreken over de gebrekkige dekking van DAB+

Ik rijd regelmatig en over een periode van vele jaren naar het zuiden, en ken de dekking van de fm zenders vrij goed. er zijn vaste punten waar de respectievelijk Nederlandse en Belgische FM zenders niet meer te ontvangen zijn.

Wanneer ik met de "DAB+" wagen naar het zuiden rijdt, zijn die omschakelpunten op ongeveer dezelfde plaats.

 

De ontvangst van DAB doet niet onder voor die van de FM band.

Wel blijft de kwaliteit veel langer gewoon goed bij DAB, daar waar bij fm de Nederlandse en respectievelijk Belgische zenders worden weggedrukt door hun buitenlandse frequentie genoot.

 

Het aantal te ontvangen boeketten groeit gestaag, zeker in de grensregio.

Ik betreur het nog steeds, 3 jaar geleden niet het hokje aangevinkt te hebben voor een DAB ontvanger in mijn eigen wagen, ik dacht toen dat DAB zo een vaart niet zou lopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik betreur het nog steeds, 3 jaar geleden niet het hokje aangevinkt te hebben voor een DAB ontvanger in mijn eigen wagen, ik dacht toen dat DAB zo een vaart niet zou lopen.

 

Begrijpelijk, ik heb geen auto, maar er zijn volgens mij al apparaatje die een DAB+ signaal kunnen omzetten naar een FM signaal voor in de auto, alleen is dat niet zo mooi met al die losse apparaatjes.

 

Ik denk dat de modules voor DAB+ op den duur een flink stuk goedkoper worden, mogelijk bestaat er een mogelijkheid om de module in het systeem te vervangen?!

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar er zijn volgens mij al apparaatje die een DAB+ signaal kunnen omzetten naar een FM signaal voor in de auto,

 

Je zou dan zo'n mini-FM-zender kunnen plaatsen , bv DAB+ radio + FM-zendertje in't koffer ,

echter .... van zender verwisselen ....

 

Je kan ook een digitale MPEG 2 - 2,4ghz videolink in't koffer zetten + DAB+ radio

en ja de ontvanger vooraan in de auto , raar zicht , maar 't zal macheren :)

Zo kan je van zender veranderen , mits DAB+ met een afstandsbediening macheert !!

OK , ik ben nu wel heel ver aan't fantaseren met m'n wacko-gedachten ;)

 

Een FM-autoradio met USB-poort ??

 

RTL2832U + R820T Mini DVB-T + DAB + + FM USB digitale TV Dongle

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af, of een radiostation geen achterhaald medium is, en compleet overbodig is. Van de meeste zenders wordt je knettergek, en met een o.a. (i)coyote heb je actuele verkeersinfo. Met een stickje van bvb 128 Gb vol muziek, vind ik een radio station compleet achterhaald.

Of het dab+ of eender wordt, ik investeer er niet in.

Deels mee eens, maar ik vind het persoonlijk leuk om eens kennis te maken met nieuwe muziek.

Anders blijf je als een oude bok zo vreselijk in het verleden hangen.

Toegegeven dat er een berg pulpmuziek tussen zit, maar dat er toch ook wel weer leuke ontwikkelingen in de muziek zit en daarom denk ik dat radiostations zeker wel nut hebben.

Hoe kom je anders aan nieuwe muziek, want ergens moet je die toch te horen krijgen.

 

En dan is een investering in een DAB+ radio best de moeite waard, zeker voor in de auto.

 

Er is trouwens nog een puntje wat de ontwikkeling van DAB+ tegen houd, en dat is de antenne.

Waarom leveren fabrikanten er geen splitter bij voor de huidige auto-antenne zodat deze FM antenne direct gebruikt kan worden voor DAB+?

Ik heb al diverse verschillende losse modellen gezien in de handel en de prijs valt reuze mee, dus waarom deze er niet bijleveren?

Hoeveel uren heb ik in het begin, zo'n 4 jaar geleden, al niet zitten prutsen om DAB+ redelijk te kunnen ontvangen, terwijl het met een bijgeleverde splitter een fluitje van een cent was geweest.

Ok, de antenne gedraagt zich als een zogenoemde 'hele golf' antenne, maar dat zou op zich niet zoveel uit moeten maken met een scheef sprietje. :)

 

Sommige duurdere modellen leveren er zo'n plakantenne bij, maar wanneer deze niet goed bevestigd word, is de ontvangst beroerd.

Veel mensen vergeten wat lak van het chassis voor onder het koperstripje weg te krabben, waardoor de actieve antenne geen massa krijgt en dus simpelweg niet werkt.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...