Ga naar inhoud


Is een visiosat schotel alleen voor meerdere lnb's?


Camper670

Aanbevolen berichten

De visiosat is ontworpen om meerdere satellieten tegelijk te kunnen ontvangen met meerdere LNB's en alle met redelijke ontvangst.

Voor optimale ontvangst met 1 LNB moet je voor een ander model kiezen, nl. een offset.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij een gewone offsetschotel is de hoogte groter dan de breedte. Bij de Visiosat Bisat  is die een stuk breder dan die hoog is. Dit duidt er al op dat hij ontworpen is om meerdere satellieten te ontvangen. De schotel heeft dan ook geen brandpunt maar een brandlijn, zie bijlage. Het resultaat is dat elke lnb die je op die schotel monteert maar naar een deel van de schotel kijkt en dat de versterking die de schotel geeft lang niet zo veel is als een normale offsetschotel die bedoeld is voor slechts 1 lnb. Vandaar dat ik in bericht 10 al schreef dat deze grotere schotel geen verbetering zal geven t.o.v. je huidige schotel.
 

post-60869-0-21643300-1465163727.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is me nu helemaal duidelijk. Voor mij geen Viosatschotel meer.

Misschien kan men mij helpen met het volgende idee:

 

Stel ik neem een 88cm triax offsetschotel en ik wil er gaten aan de bovenkant in ponsen ivm de meeste kracht door de wind aan de bovenkant, Hoe zou ik dan het beste kunnen bepalen of er teveel signaal verdwijnt? Dus met andere woorden: wanneer moet ik stoppen met gaten maken?

Is het een idee om eerst telkens een bol metalen dopje bij te plakken en telkens kijken hoeveel minder het signaal wordt?

Ik wil er geen stuk van de bovenkant afhalen om de constructiesterkte niet te beïnvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld.
Het bijmaken van twee gaten in de schotel om deze vast te zetten geeft maar heel weinig verlies. Het oppervlak van zo'n bout is immers maar een heel klein percentage van het schoteloppervlak. Het liefst laat je ongeveer het middelpunt van de schotel zoveel mogelijk ongeschonden als dat mogelijk is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat dedoel ik niet.

Franse Alden schoteld hebben helemaal bovenin drie grote gaten die de wind doorlaten en zo de druk op het mechaniek verminderen. Dit lijkt mij ook een prima oplossing. De gaten zijn ongeveer 50mm in doorsnede. Vraag is dus of dat eel signaal kost tov de behaalde verminderde druk op de bovenkant van de schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je schotel perforeren met gaten van 50 mm lijkt mij een heel slecht idee.

 

Niet alleen verminder je het reflecterend oppervlak, maar vervormingen aan de rand van de perforaties zullen de BER verslechteren als gevolg van vervormingen.

 

Wil je minder wind vangen, kan je beter een kleinere schotel aanschaffen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad! Ik begon al aan mezelf te twijfelen

Ik merk dat onder de forumleden niet zoveel ervaring is mbt de camperschotel ontvangst.

Dit is juist nu een hot item op de diverse fora ivm overgang CD van Astra1 naar Astra3 en ontvangst in Portugal met mobiele installaties bijna niet of niet goed mogelijk is. Slechts met schotels van 1m of meer nog redelijk ontvangst. Dit geeft grote problemen met onze automatische schotels. Bijna Alleen Oyster heeft een systeem met 85cm schotel maar daar zijn berichten ook nog niet om over naar huis te schrijven. Goed, ik ga als ik terug ben uit portugal een 90cm schotel monteren al dan niet met gaten of afgezaagde stukken om de wind geen kans te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nooit mijn bedoeling geweest om leden te boos te maken.

Mijn opmerking over kennis mbt aut. Schotels heb ik afgesloten met een emocicon van een lachend gezichtje. Tot mijn schrik wordt dit teken niet weergegeven in de uiteindelijke tekst. Sorry!

De gaten ik altijd gezien vanaf grondnivo dus mistents drie meter en ik heb altijd het idee gehad dat ik door de gaten naar de lucht keek. Ook met diverse andere kampeerautobezitters vaak de voordelen en/of doel van deze "gaten" besproken. Ik heb nog wat gegoogeld en ik heb het volgende gevonden. Zie twee foto's.

Ik vind het Jammer dat het zo gelopen is.

 

post-101595-0-47812000-1465681468_thumb.jpegpost-101595-0-12538500-1465681484_thumb.jpeg

aangepast door Camper670
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Camper 670

Die schotel met drie gaten bestaat echt en hier zit ik er dus goed naast. Hiervoor mijn excuses.
In tegenstelling tot de "mesh dish", een offsetschotel van geperforeerde staalplaat die dus ook heel veel kleine luchtgaatjes heeft maar daar geen voordeel mee heeft voor minder windvang, zal deze drie gaten de windvang wel verminderen. Of dit nu zo'n geweldig idee is voor de ontvangst van de satellietsignalen, is een ander verhaal.
Ten eerste doet het oppervlak van de gaten niet mee aan de versterking die de parabolische schotel geeft maar erger nog, de lnb kijkt door de schotel heen en ontvangt atmosferische ruis die de signaalkwaliteit verslechterd. Vooral voor de toch al moeilijk te ontvangen zenders van CanalDigitaal zeker geen voordeel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast wat Sprietje hierboven zegt, vraag me af op die luchtgaten verder nou zoveel bijdragen aan de stabiliteit in - laten we zeggen - een windkracht 7. Zou de druk op de schotel nou echt zoveel minder zijn dan bij een volledig dichte schotel?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...