Ga naar inhoud


Cahors Big Bisat


dirk044

Aanbevolen berichten

Natuurlijk kun je Inverto Black Ultra/s monteren beste Erwinnaar maar niet voor twee satellieten die 4,3 graden uit elkaar staan. In dit geval zul je toch één smalle lnb moeten nemen. Voor de Astra 23,5e en 28,35e wat 4,85 graden afstand is kan het net wel met een beetje smokkelen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welke lnb's zijn een goed alternatief voor de Alps? Ik weet dat die voldoen nu nog. Het moet de gebruikelijke en 9,5 oost plus 1 west kunnen zien. Daarnaast allemaal single lnb zijn en allemaal hetzelfde vanwege dat ik mooier vind uitzien. Geen kabelsallat hou ik van. Strak en netjes. Zoals ook op foto topic opener.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ALPS lnb's zijn nog gewoon te koop in alle uitvoeringen. Een alternatief is dus alleen maar nodig als de afstand zo klein is, dat je lnb's met een hals van 23mm nodig hebt met smalle houders.

 

LNB-afstanden op een Visiosat Big Bisat

Op de rail staan om de graad een streep.
De afstand tussen twee strepen is 11,4mm.
M.b.v. de Cahors-calculator kun je dus berekenen wat de hart op hart afstand tussen twee lnb's moet zijn.

Verder moet je ook rekening houden met de lnb-klemmen.

Afstand tussen de klemmen voor lnb's met een 40mm hals:
In dezelfde richting:          min. 52mm
In tegengestelde richting: min. 50mm

Afstand tussen de smalle klemmen voor lnb's met een 23mm hals:
In dezelfde richting:          min. 34mm
In tegengestelde richting: min. 33mm
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag met deze regen constateer ik een onverwacht vreemd

verschil in signaalontvangst.

Op Astra 3 met de Inverto Black Ultra heb ik een signaal

van 83% en 13,4 dB.

Op Astra 1 met de Venton Rocket EXL-T heb ik een signaal

van 94% en 15,2 dB.

Je zou verwachten dat de bredere Inverto meer signaal zou

geven, maar het is juist de veel smallere Venton die het

meeste signaal geeft.

Heeft iemand hier een verklaring voor!

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, de regenbui met de meeste demping hangt tussen de Astra 3 en je schotel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Dat was vanmorgen op onderstaande frequenties:

NPO1 HD Astra3 12187H en ARD HD Astra1 11493H

 

Nu de regen is verdwenen en de zon weer schijnt

heb ik op beide weer 100%.

NPO1 HD geeft 16,5 dB en ARD HD zelfs 18,1 dB.

aangepast door dirk044

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dirk044

De ARD zakte van 18,1dB naar 15,2dB. Dat is 2,9dB
NPO 1 zakte van 16,5 dB naar 13,4dB. Dat is 3,1db
Dat is beide dus ongeveer even veel, zeg maar 3dB

De Astra 23,5 is nu eenmaal een stuk zwakker dan de Astra 19,2.

Het blijkt wel dat de Venton Rocket zich goed houdt bij regen maar dat was door sommigen al eerder geconstateerd.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is de grote van je feedhorn een normale of zo'n kleinere

Volgens mij heeft een Inverto Ultra Black altijd een normale feedhorn.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

In #34 en 35 op blad 3 had ik beloofd nog terug te komen op eventueel beelduitval.

Ik heb van begin juli tot nu 10 sept. een paar keer met flinke buien nog géén lange

beelduitval gehad, maar wel een paar keer blokvorming met stilstaand beeld.

Dat duurde ongeveer 1 minuut lang, zeer kortstondig dus.

Met mijn BiSat G4 had ik soms wel uitval van 10 minuten.

Ik ben zeker erg tevreden over de Big BiSat.

 

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dirk044 dat je nog even een reactie plaatst. Dan kan iedereen de ervaringen even lezen over een periode van 2 maanden dat er toch flink wat regen gevallen is.
Ik denk dat de ervaring die je nu gegeven hebt hoofdzakelijk de Nederlandse zenders betreft.

 

Jij hebt twee soorten smalle lnb's gebruikt, de hele smalle Venron Rocket EXL-T met een hals van 23mm en de smalle Relook RE-T1EC met een hals van 40mm maar waarvan de kop van de lnb ook binnen die 40mm diameter valt naast natuurlijk ook nog de Inverto Black Ultra voor de Astra 23,5.

Ik ben vooral benieuwd naar je ervaringen van de smalle lnb's en dan niet alleen tijdens de regenbui maar ook na de regenbui als er op de koppen van deze smalle lnb's nog regendruppels zitten.

 

Een regenbui is meestal na enige tijd voorbij maar de regendruppels blijven meestal nog uren op de koppen hangen en geven demping op het signaal.
Je kunt het effect van regendruppels op de kop goed merken als je na de regenbui de koppen met een doek even droog maakt en dan meteen weer beeld hebt op zwakke zenders.

Zou jij je ervaring met deze twee smalle lnb's eens kunnen geven, de Venron Rocket EXL-T en de Relook RE-T1EC? Daar zullen veel mensen op dit forum en ik zelf natuurlijk ook je heel dankbaar zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Vanavond had ik hier in Amsterdam echt een hoosbui met onweer en ook hagel.

Ik heb nu voor het eerst ongeveer 5 minuten beelduitval gehad.

Ik heb in die 5 minuten alle satellieten gecheckt, overal geen beeld.

Dus ik heb niet alleen op NL zenders gekeken.

Maar de 13.0E met een Venton geeft na de bui net iets eerder weer beeld dan de

23.5E met de Inverto Black Ultra.

De 9.0E heeft bij mij zowiezo een zwakker signaal dan de rest, dus op Joyne overstappen

zie ik enkel daarom al niet zitten.

Bij een ontvangst onder de 9,5 dB valt het signaal weg.

De signaalsterkte loopt weer snel op als de bui is weggetrokken.

Omdat ik daarna al snel gemiddeld weer op 14,5 dB kom, maak ik me niet zo druk om

regendruppels die nog aan de LNB's hangen.

Bovendien moet ik dan met een ladder het dak op, dus daar begin ik echt niet aan als

het beeld weer storingsvrij is geworden.

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Besef wel, dat een regenbui beweegt en niet op alle satelliet posities evenveel demping geeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dirk044

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ik heb toch nog een paar vragen.
Als er regendruppels op de kop zitten, heb je een iets mindere ontvangst dan als de kop helemaal droog is zelfs bij een lnb met een standaard kop van 60mm. Wel is het zo dat het effect van regendruppels op een kop van 60mm kleiner is dan op de meeste smalle lnb's.

Bij zwakke zenders kan het bijna niet anders dan dat de kans aanwezig is dat je die goed ontvangt als de koppen droog zijn maar niet meer als de bui enige tijd voorbij is en er regendruppels op de kop zitten.

Heb jij verschil kunnen merken tussen de Venton Rocket EXL-T en de Relook RE-T1EC ?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...