Ga naar inhoud


Nieuwe TRIAX 78 met CD Duo LNB valt tegen


donpedro

Aanbevolen berichten

Gisteren mijn oude metalen roestige Golden Interstar (73x79) vervangen door een TRIAX 78.

Het CD DUO LNB voor een 60 cm dish van de GI overgezet op de TRIAX 78, mede omdat deze combinatie werkbaar zou moeten zijn.

Het LNB zat in de houder op de GI met de 19.2 pijp, maar deze op de TRIAX overgezet op 23.5 pijp voor de Nederlandse HD zenders.

 

De verwachting dat het een beter signaal resultaat zou geven, maar dat maakt deze combinatie niet waar :( .

Dit merkte ik gelijk tijdens een wat zwaardere regenbui, waarbij ik voorheen nagenoeg geen last had ... zat ik nu sneller zonder beeld.

De regen reserve is dus naar mijn mening niet echt optimaal/goed.

 

Had ik op de VU+ Solo2 (VTi) met de GI op de 23.5 rond de +96%, maar nu op de TRIAX kom ik met geen mogelijkheid hoger dan 83% - 90%.

Op de 19.2 heb ik rond de 90% - 95%, wat ook minder is dan dat ik had verwacht.

 

Het uitrichten is gedaan met primair de 23.5 i.v.m. de Nederlandse HD kanalen.

 

Heb nu het idee dat als ik overstap op een TRIAX 88 met een Inverto IDLB-QUDM21-MNO43-8PP, dat ik beter af ben dan met mijn huidige opstelling en CD DUO LNB.

Het gaat mij dan vooral om de regenreserve.

 

Kan iemand bevestigen dat ik weer rond de +96% ga uitkomen en beduidend betere regenreserve zal verkrijgen met de voorgestelde opzet?

 

De installatie staat in Amsterdam met vrij zicht op het zuiden.

 

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

dat kan ik niet wetenschappelijk als uitleg geven maar

als het verhoudingsgetallen betreft inzake de versterking van een schoteloppervlak

dan =>

 

is 96 op 60

en

is 90 op 78

 

een soort formule die factor niet echt heel verschillend

 

hoop sprietje kan dat beter formuleren en uitleggen ;)

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga dan voor een 110 cm Triax of soortgelijke afmeting met een monoblock met 6 graden verschil, geschikt voor Astra 1 en Hotbird. Die doen het namelijk in een 1 meter schotel heel goed voor Astra 1 en Astra 3 (zoals de monoblock die je had in de kleinere schotel).

 

Zet de Astra 1 kop in de klem van die 1 meter schotel en gebruik die voor Astra 3, zeker dat je 100 procent haalt en de Astra 1 hobbelt er achteraan met iets minder, afhankelijk ook van welke transponder. Voor de NL zenders hoef je niet bang te zijn dat die snel uit vallen met meer dan 16 dB.....heb het ook sinds kort en bevalt PRIMA. Volle bak komt die Astra 3 binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 78 heeft ongeveer dezelfde afmetingen dan de schotel die je had. Die geeft dus niet meer signaal. Heb je de duo-lnb 13,5 graden schuin staan?
Heb je ook gekeken of het dichter of verderaf plaatsen van de duo-lnb t.o.v. de schotel signaalwinst oplevert?
Tja, met een Triax 88 of gelijksoortig in combinatie met die duo-lnb quad krijg je veel meer signaal.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen voor de antwoorden.

 

@Tonskidutch, was ook al aan het rekenen geslagen of ik het met verhoudingen zou kunnen aantonen.

Het effectieve oppervlak is natuurlijk iets kleiner, maar had zelf minder effect hiervan verwacht.

 

@Erwinnaar, een TRIAX 110 is mij net iets te groot, want het ding zit op mijn balkon gemonteerd en ik mag ook graag gebruik blijven maken van mijn fijne balkon  ;)

 

@Sprietje, vanochtend inderdaad nog even wezen schuiven met naar voren en naar achteren en de schuinstelling aangepast.

Dat heeft inderdaad nog wel iets signaalwinst opgeleverd op zowel 23.5 als de 19.2, maar veel meer dan bovengenoemd krijg ik er niet uit.

Dacht ook inderdaad dat het effectieve oppervlak niet zoveel impact zou mogen hebben, dus dat is dan ook de reden waarom ik een step up wil doen naar die TRIAX 88.

Betekent wel dat ik dan ook een nieuw LNB moet aanschaffen, maar dat moet dan maar.

 

Zou het meer in de buurt van mijn GI komen als ik de 19.2 in de houder ga zetten i.p.v. de nu 23.5?

 

Moet zeggen dat ik altijd jouw adviezen Sprietje aan anderen altijd aandachtig lees, dus ik heb die ook zeker meegenomen tijdens de afstelling.

Had ook al eens gelezen dat de combinatie niet ideaal is op sommige locaties.

 

Moet wel opmerken dat bij normaal bewolkt weer het beeld geen enkel problemen heeft

Maar was gewoon, dat zelfs bij de extreme regenval van de afgelopen tijd, ik ook door kon kijken op een heel enkel sporadisch moment van uitval.

 

Dus als ik jouw, Sprietje, goed begrijp, is de door mij aangegeven combinatie een correcte oplossing voor het tekort aan regen reserve?

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regenreserve die je met een Triax 110 haalt is maar net iets meer dat bij een Triax 88. Ik zou het daar maar bij houden. En ja, een Triax 88 koop je in Nederland al voor €35,99 en die 4,3 graden duo-lnb van Inverto met vier aansluitingen bij dezelfde shop voor €39,-
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje, volgens mij winkel jij in dezelfde winkel als ik als het om de prijzen gaat  :D TRIAX TD88 €34,99 en de Inverto Monoblock Quad 4.3° Feed-Opname 23 Mm Astra19 En Astra 23) 80 CM  voor €39,- .

Ga er binnenkort zeker mee aan de slag en waar mogelijk geef ik na opbouw de behaalde resultaten.

 

Bedankt en gewaardeerd voor de adviezen allemaal.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist de TRIAX 88 met de Inverto Quad Monoblock 23mm LNB ,4.3° / 80cm geplaatst met de 23.5 in de klem en als uitrichtpunt

Inderdaad het signaal op de VU+ Solo2 is nu op alle M7 Group 23.5 zenders +99% :)

Ook op de 19.2 is nagenoeg alles terug als vanouds of zelfs beter.

De schuinstelling zojuist even opgemeten en is de door Sprietje opgegeven 13,5 gr.

 

Wat mij wel opviel was, dat als ik de schuinstelling iets kleinder maak (>13,5) om de 19.2 kanalen iets te optimaliseren, dan zak heel snel de 23.5 van +99% naar 96%.

Klopt dat of heb ik toch nog iets niet helemaal goed staan.

 

EDIT .. zit net zelf nog even na te denken of een kleine ofset uit de richting 23.5 en dan een aangepaste schuinstelling iets zou kunnen optimaliseren.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. De antenne voor de Astra 23,5 staat 6,5 graden tegen gecompenseerd. Als ik opgeef dat de duo-lnb 13,43 graden schuin moet staan, dan komt de antenne in de lnb 13,43-6,5=6,93 graden schuin te staan. Hij moet in Amsterdam 6,81 graden schuin staan. Dat klopt op 0,12 graden na (te verwaarlozen dus) bij die schuinte precies. Ga je de duo-lnb op een andere schuinte instellen, dan komt de skew van de Astra 23,5-antenne niet in de juiste positie te staan en krijg je verminderde ontvangst.
 

post-60869-0-17725200-1467472886_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk een beetje try and error om tussen beide een balans te vinden heb ik door.

Tot nu toe ben ik verder zeer tevreden over deze combinatie en het behaalde resultaat.

 

Laat hem voor nu even in deze positie staan om te kijken of we nu wel weer regen reserve hebben bij de soort buien van de afgelopen tijd.

Verwacht in ieder geval minder uitval dan met de voorgaande triax 78 opstelling, want die was echt belabberd in vergelijking met de Golden Insterstar.

 

Sprietje bedankt voor je hulp en info.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Donpedro,

 

Sprietje is zeer hulpvaardig. Hij antwoordde ook op mijn probleem, maar even een vraag voor jou.

 

Ik heb dezelfde samenstelling van lnb en schotel. Echter ik zit in het oosten van het land. Op welke zender heb je de schotel gezet voor het uitrichten of heb je een satfinder gebruikt? Moet je echt mm voor mm draaien aan de schotel en tussendoor even wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo eef.

 

Heb eerst gebruik gemaakt van een eenvoudige satfinder met een naald indicator voor de grove afstelling.

De fijnafstelling heb ik daarna gedaan op mijn VU+ Solo2.

 

Op de VU+ heb je een plugin Satfinder waarmee ik dat doe.

 

Dat afstellen heb ik via diverse kanalen gedaan binnen de CD groep op 23.5, totdat ik tevreden was en er eigenlijk niet meer uit te halen was.

Maar mijn vrouw kijkt ook vooral spaanse kanalen en die zitten ook vooral op de 19.2, dus waren die kanalen voor mij belangrijk tijdens de afstelling.

 

Maar zoals ik al aangaf, moest ik een beetje toegeven op de 23.5 om ook tevreden te zijn op de 19.2.

Heb zojuist nog even gespeeld met de afstelling en alle CD kanalen zitten nu boven de 97% t/m +99% en de kanalen voor mijn vrouw op 93% - +99%.

 

Het uitrichten naar de 'sweetspot' is wel een beetje geduldig werk.

Als je grof hebt uitgericht met de satfinder, is de fijnafstelling hele kleine tikjes.

 

Waar je zeker ook rekening mee moet houden is, dat als je de bouten vastzet ... de afstelling ook verloopt ... dat te compenseren is denk ik nog wel het meeste werk.

 

Hopelijk helpt deze info.

 

En ik moest de kop ook even tijdelijk een beetje afschermen, omdat afregelen met +99% constant werkt ook niet echt.

Sprietje adviseerd dan geloof ik een vochtige doek over de kop, dat werkt goed.

Zelf heb ik een beetje alu-tape op de kop geplakt met hetzelfde resultaat.

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...