Ga naar inhoud


KPN krijgt licentie Digitenne tot 2030


mereltje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Uit het beleidsvoornemen.

 

Wat betekent dit voor Nederland?
· Nederland heeft binnen de UHF omroepband de beschikking over vijf landelijke lagen
(multiplexen) voor DVB-T. De NPO beschikt over een laag, Digitenne beschikt over
vier lagen. Door het wegvallen van de 700 MHz band ontstaan er gaten in de huidige
verzorging en verdwijnen er (na reparatie) twee van de huidige vijf DVB-T lagen. Dat
leidt –als er verder niets gebeurt - tot een afname van circa 10 televisieprogramma’s
(van de huidige 28) en kan verder gepaard gaan met een afname van de technische
kwaliteit. De vergunninghouders voor DVB-T staan zoals eerder toegelicht voor de
uitdaging om ethertelevisie aantrekkelijk te houden, bijvoorbeeld door het
introduceren van nieuwe technologieën.

 

Een groot gedeelte van de extra capaciteit welke ontstaat door het toepassen van DVB-T2 zal dus gebruikt moeten worden om de hierboven beschreven beperkingen op te heffen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, en waar komen dan de inkomsten vandaan?

 

KPN zal toch de lopende kosten en investering willen terug verdienen.

In het buitenland is het ook fta. waarom dan niet hier? KPN heeft de nieuwe licentie voor 0 euro gekregen. En de kosten kunnen gedekt worden door de omroepen die uitzendenn middels een doorgiftevergoeding zoals dat ook bij satelliet gebeurt bijv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In het buitenland is het ook fta. waarom dan niet hier? KPN heeft de nieuwe licentie voor 0 euro gekregen. En de kosten kunnen gedekt worden door de omroepen die uitzendenn middels een doorgiftevergoeding zoals dat ook bij satelliet gebeurt bijv.

Ja, die doorgifte vergoeding bij satelliet betekent dat de satlliet abonnees betalen via hun abonnement aan de zenders voor de doorgifte.

 

Canal Digitaal krijgt geen geld van de zenders maar moet voor doorgifte betalen.

 

OOK digitenne moet geld aan de zenders betalen voor doorgifte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is niet zeker.

Momenteel betalen de publieke zenders niets voor doorgifte en heeft Digitenne de plicht om de PO zenders ongecodeerd door te geven.

 

Als de nieuwe vergunning van kracht wordt kunnen de voorwaarden aangepast zijn/worden.

Zo verwacht ik dat ook voor Digitenne 30 zenders minimaal in het pakket verplicht wordt zoals voor andere TV providers.

De uitzondering positie die nu nog van kracht is voor Digitenne vanwege de beperkte mogelijkheden van DVB-T zal komen te vervallen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is d NPO eigenaar van één mux, waar NPO1,2, 3 en de regionalen op doogegeven worden.

Bij het uitschakelen van de analoge zenders, kwam de verplichting voor, toen nog de NoZeMa,  om de NPO kanalen en de regionalen ongecodeerd uit te zenden.

KPN wordt daar zeker voor betaald.

De andere muxen zijn van Digitenne.

René

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die doorgifte vergoeding bij satelliet betekent dat de satlliet abonnees betalen via hun abonnement aan de zenders voor de doorgifte.

 

Canal Digitaal krijgt geen geld van de zenders maar moet voor doorgifte betalen.

 

OOK digitenne moet geld aan de zenders betalen voor doorgifte.

De FTA zenders op satelliet huren gewoon een plek op de transponder. Dat betalen ze weer met reclameinkomsten. Dat kan prima doorgetrokken worden naar DVB-T2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De enige fta zenders op Digitenne zijn Nederland 1,2 en 3.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is niet zeker.

Momenteel betalen de publieke zenders niets voor doorgifte en heeft Digitenne de plicht om de PO zenders ongecodeerd door te geven.

Dit betwijfel ik sterk. In de tijd dat de politiek besloot om te stoppen met free to view uitzenden van NPO 1,2 en 3 hebben ze ook gekeken of bezuinigd kon worden op Digitenne, stoppen met FTA. Dat bleek niet te kunnen in verband met het lopende contract.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uit het beleidsvoornemen.

 

Wat betekent dit voor Nederland?

· Nederland heeft binnen de UHF omroepband de beschikking over vijf landelijke lagen

(multiplexen) voor DVB-T. De NPO beschikt over een laag, Digitenne beschikt over

vier lagen.

Zo te zien staat de NPO los van de Digitenne organisatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien staat de NPO los van de Digitenne organisatie.

Ze hebben wel de frequentieruimte maar besteden de uitvoering uit aan KPN. Hierdoor hebben ze ook de vrijheid eigen parameter keuzes te maken. Zo is bijvoorbeeld de resolutie van de huidige DVB-T PO mux beter.

 

Ik ben daarom benieuwd of de PO voor H264 of HEVC gaat kiezen. Het is maar net wie ze hopen te bedienen. De FTA kijkers kunnen ze met HEVC compleet vergeten denk ik.

 

KPN heeft er natuurlijk het meeste belang bij naar HEVC over te stappen maar misschien zitten daar wel aanzienlijk hogere licentie kosten aan en veel? duurdere decoders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben wel de frequentieruimte maar besteden de uitvoering uit aan KPN. Hierdoor hebben ze ook de vrijheid eigen parameter keuzes te maken. Zo is bijvoorbeeld de resolutie van de huidige DVB-T PO mux beter.

 

Ik ben daarom benieuwd of de PO voor H264 of HEVC gaat kiezen. Het is maar net wie ze hopen te bedienen. De FTA kijkers kunnen ze met HEVC compleet vergeten denk ik.

 

KPN heeft er natuurlijk het meeste belang bij naar HEVC over te stappen maar misschien zitten daar wel aanzienlijk hogere licentie kosten aan en veel? duurdere decoders.

Waarom kunnen ze de FTA kijkers met HEVC/H265 vergeten?

Er zijn intussen al behoorlijk veel H265 FTA receivers voor DVB-T te koop (In Duitsland), en die zijn eigenlijk helemaal niet duur... voor ca 50 euro heb je er al, maar je kan ook duurder uiteraard.  Het zou dom zijn om nu niet over te gaan naar de nieuwste techniek.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wel goedkoper, iets wat toch jouw voorkeur zou moeten hebben, zo goedkoop mogelijk?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel goedkoper, iets wat toch jouw voorkeur zou moeten hebben, zo goedkoop mogelijk?

Wat is dat nou voor een onzin reactie? Sorry hoor, maar als je ergens over gefrustreerd bent, werk dat dan niet uit op mij.

 

Ik wil je nog wel even op weg helpen met mijn stelling van goedkoop.

Ik geef niet graag te veel geld uit. Ik weeg altijd af wat iets kost, en wat je er voor krijgt. Als beide niet in overeenstemming zijn is het gewoon te duur, en hoef ik het product niet. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Een DVB-T receiver van 50 of zelfs 100 is niet te duur... want die heb je weer voor minimaal 10 jaar. Als je daardoor beter beeld krijgt, zoals nu in Duitsland het geval is, met de FTA HD uitzendingen van de publieke omroepen, dan is het dat gewoon waard.

Ik zal die receiver dan uiteraard bij de voordeligste aanbieder kopen, maar dat is niet meer dan logisch dacht ik...  ik vermoed dat jij ook niet de duurste er uit zal halen om je geld kwijt te kunnen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...