Ga naar inhoud


Ligt het probleem aan de schotel of de LNB?


Nick66
Ga naar oplossing Opgelost door Johan45,

Aanbevolen berichten

Beste NIck66.

 

Heb je de Astra 23.5 lnb in de houder gemonteerd.?

Een 5 jaar terug werd nog geadviseert om de Astra 19.2 in de houder te monteren.

Hiier is CanalDigitaal op advies van diverse hobbyisten op terug gekomen omdat de Nederlandse zenders nu in hooftzaak op de Astra 23.5 uitzenden.

Plus dat de ontvangst moeilijker is geworden, door frequentie aanpassingen zijn de Nederlandse zenders moeilijker te ontvangen.

Dus nog een extra reden om de LNB voor Astra 23.5 in de houder te monteren, de lnb krijgt dan het maximale signaal omdat hij dan in het hard van de schotel kijkt. Voor de Astra 19.2 maakt het niet veel uit, die satelliet heeft een veel sterker signaal.

 

Maar dan ook de schotel iets meer naar het oosten uitrichten.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is interessant want volgens de instructies had de 19.2 lnb in de houder gemoeten maar de installateur kwam toen nog op het idee de 23.5 lnb in de houder te zetten juist omdat die signaal zwakker is. Helaas is die man nu met pensioen maar ik heb een andere volegende week komen, die schijn te weten wat ik erover heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de instructies van de laatste jaren moet de kop van de Astra 23,5 in de klem staan.
Zie hier de beschrijving van CanalDigitaal: http://apps.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/6_Klantenservice/Klantenservice/Downloads/canaldigitaal-handleiding-schotelset-duo-lnb.pdf
en hier een filmpje van 4 jaar geleden:


dus met de kop van de Astra 23,5 in de klem.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeft niet perse hoor heb 2 weken geleden nogeen schotel geplaatst eerst had ik de 19 oost in de houder ik had ontvangst op 23 en 19 geen probleem maar om beter uit te richten kan je inderdaad de 23 in de houder zetten, mijn ervaring is het dat je meer en beter ontvangst hebt dan !

was een triax 88 cm schotel

 

1pm

Joa zo gaat dat alaaf !!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 1pm

Een duo-lnb of monoblock is altijd maar een compromios. De afstand van de twee koppen is gerelateerd aan de plaats waar de schotel staat, de breedte  van de schotel en de f/D-verhouding van de schotel.
Daarom ga je de lnb voor de zwakste satelliet altijd in de klem zetten en de schotel daar op uitrichten. Voor de sterke Astra 19,2 lnb die dan niet helemaal goed staat is dat niet zo'n probleem. Die komt toch wel door.

Het gaat er dus zeker niet alleen om dat je in het brandpunt van de schotel ook het meeste signaal ontvangt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgelost!

 

Het lag aan de "skew"(sorry, ik weet niet hoe je dat in het Nederlans zegt) van de LNB. Ik heb een iets oudere installetuer laten komen, die voor zichzelf werkt en weet waarover het gaat. We hebben de kwaltieit om 5 omhoog laten gaan en nu komt alles binnen maar het is 25 grad en geen wolk in zicht zo misschien wordt het in de winter lastiger. We zijn zo gebleven, als het niet goed blijft komt hij een grotere schotel monteren, maar in ieder geval lijkt het toch geen groot probleem te zijn.

 

Allemaal bedankt voor de reacties, in ieder geval is mijn vrouw tevreden en kan ik straks weer Champions League kijken zonder extra voor BT Sport te betalen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lag aan de "skew"(sorry, ik weet niet hoe je dat in het Nederlans zegt)

Gewoon skew.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de Nederlandse taal hebben we het over scheefstand, mijn schilderij hangt scheef.

 

Het schilderij heeft skew????

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...